توسعه تعاملات تجاری ایران و پاکستان

در گفتگوی تلفنی وزیر صمت با مشاور نخست وزیر پاکستان مطرح شد: در گفتگوی تلفنی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، صنعت، تولید و سرمایه گذاری و همچنین رئیس پاکستانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و پاکستان، طرفین خواهان توسعۀ تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در کشورهای یکدیگر شدند.  

 

 

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا رزم‌حسینی در این گفتگوی تلفنی که به درخواست سفارت پاکستان در تهران انجام شده بود، با اشاره به روابط برادرانه دو کشور، بر گسترش بیش از پیش مناسبات  تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور تأکید کرد.

 

همچنین، در راستای علاقمندی دو کشور به تقویت زیرساخت­های تجاری فیمابین، تداوم مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان مورد موافقت قرار گرفت و  مقرر شد  برنامه ­های برگزاری نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان به سرعت هماهنگ شود تا در جریان سفر عبدالرزاق داوود به تهران، سند همکاری­ها به امضای وزرا برسد.

 

 در ادامۀ این گفتگو، طرفین ضمن اظهار علاقمندی به تقویت زیرساخت­های تبادلات مرزی از طریق ایجاد بازارهای مرزی و بازگشایی نقاط جدید مرزی، از افزایش گذرگاه‌های مرزی رسمی بین ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان –گبد در آذرماه سال جاری به دو مرز رسمی ابراز خرسندی کردند و خواستار بازگشایی مرز رسمی سوم بین ایران و پاکستان در پیشین-مند در آیندۀ نزدیک شدند.   

 

عبدالرزاق داوود نیز با اشاره به سفر موفقیت آمیز نخست وزیر پاکستان به تهران در سال 1398 و ملاقات‌ با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، این سفر را بیاد ماندنی توصیف کرد و در پایان از ویزر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دعوت کرد تا به پاکستان سفر کند.  

 

گفتنی است، پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه بوده و در 9 ماهه سال جاری مجموع تبادلات تجاری دو کشور بیش از 840 میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ایران 710 میلیون دلار و شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محسولات کشاورزی و غذایی بوده و در بیش از 110 کد تعرفه انجام شده است.

 

خاطر نشان می‌سازد، کشور پاکستان از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش کمی و کیفی مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارد و برآوردهای انجام شده گویای آن است که با ایجاد زیر ساخت‌های لازم، تجارت دو کشور تا 14 میلیارد دلار در سال قابل افزایش است. همچنین پاکستان و ایران ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری‌های مشترک دارند.

 

منبع خبر: وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 23 دی 1399

دیدگاه کاربران