اقتصاد رشد ۱۰۵ درصدی صادرات ایران به روسیه

سفیر ایران در روسیه با اشاره به پایین بودن سطح روابط اقتصادی ایران با روسیه گفت: در سال ۲۰۲۰ صادرات ایران به روسیه ۱۰۵ درصد و حجم تجارت نیز ۴۳ درصد افزایش یافت.  

 

 

 

 

سفیر ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: رشد صادرات ایران به روسیه در سال 2020 میلادی به حدود 800 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال قبل از آن حدود 105 درصد افزایش نشان می دهد و این میزان افزایش صادرات در تاریخ روابط تجاری دو کشور بی سابقه بوده است.

 

کاظم جلالی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: به رغم اینکه دنیا در وضعیت کرونا قرار داشت و خسارت های زیادی به تجارت بین الملل وارد آمد اما در مورد روابط ایران و روسیه قضیه کاملا معکوس شد و بر اساس آمار رسمی گمرک روسیه ما شاهد 104.5 درصد رشد ارسال کالا به این کشور در سال گذشته میلادی بودیم که در طول تاریخ روابط تجاری ایران و روسیه این رقم صادرات بی سابقه بوده است.

 

وی خاطر نشان کرد: صادرات ایران به فدراسیون روسیه به یکباره از عدد 390 میلیون دلار در سال 2019 با رشدی حدود 105 درصدی به عدد قابل توجه در حدود 800 میلیون دلار رسیده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال 2020 مجموع تبادل تجاری ایران با روسیه به دو میلیاد و 220 میلیون و 800 هزار دلار رسید در حالی که در سال 2019 حجم تجارت یک میلیارد و 588 میلیون دلار بود و این نشان می دهد که رشد خوبی داشتیم.

 

جلالی همچنین به سخنان اخیر سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه استناد کرد که گفته بود حجم تجارت با ایران 43 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

کاظم جلالی اظهار داشت: در بین 15 کشور همسایه ایران تنهای کشوری که بالای 105 درصد افزایش صادرات داشتیم روسیه بوده است و بقیه کشورها به جز سه کشور با افزایش ناچیز با کاهش صادرات مواجه بودیم که این موضع نیز نشان دهنده ظرفیت های ایران و روسیه برای افزایش مبادلات تجاری است.

 

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - دهم اسفند 99

دیدگاه کاربران