یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی در بودجه ۱۴۰۰

از کل پتانسیل صادراتی ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه است  

 

 

 

سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب یک هزار میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در بودجه سال 1400 خبر داد و اعلام کرد که سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات از کشور صورت گرفته اســت که مقصد 60 درصد آن کشورهای همسایه بود.

 

 

 

در نشست هم اندیشی برنامه های توســعه صادرات کشــور با حضور وزیر صنعت، نماینــدگان مجلس و تشکل های بخش خصوصی: سازمان توسعه تجارت ایران در راســتای تحقق شــعار ســال و هماهنگ با دیگر معاونت هــای وزارتخانه برنامه پیشنهادی خود را ارائه داده است که در این برنامه از نظرات دســت اندرکاران دولتــی، خصوصی و تشکل ها استفاده شده اســت.

 

 48 درصد از مشــوق های صادراتی سال گذشته به عنوان کمک سود تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد به صادرکنندگان اعطا شده است.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایرات: در بودجه ســال 1400 نیز حدود یک هزار میلیارد تومان برای مشــوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات ایران رویکرد زمانی پنج ساله، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه با آی تی سی(ITC) در ســال 1395 برای تدوین استراتژی به امضا رسید و در سال 1397 تامین مالی لازم از طریق اتحادیه اروپا انجام شد و تدوین اســتراتژی ملی صادرات از سال 1398 آغاز شــد.

 

ایشان تصریح کرد: در این استراتژی از نظرات کارشناسان بین المللی، بخش خصوصی و تشکل ها استفاده شده است و بر توسعه زنجیره ارزش به عنوان نقشی مهم تاکید شده است.

 

وی با اشــاره به پیش بینی و تدویــن 359 اقدام در این استراتژی گفت: 6 گروه کالایی به صورت منتخب و پایلوت شامل دو گروه از کشاورزی، دو گــروه از خدمات و دو گروه از صنعــت برای اجرا انتخاب شــدند و 359 اقدام ظرف پنج سال برای توسعه صادرات این گروه ها پیش بینی شده است.

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه صادرات به 15 کشور همسایه، تاکید کرد: از 35 میلیارد دلار صادرات کشور در سال 1399 حدود 20 میلیارد و 200 میلیون دلار مربوط به 15 کشور همسایه بود و 60 درصد صادرات کشور را شامل شده است.

 

وی تصریح کرد: کشورهای هند و چین از جمله مهمترین کشــورهای هدف صادراتی ما بوده است. وی همچنین با اعلام این که کل پتانسیل صادراتی ایران حدود 100 میلیارد دلار به 15 کشور همسایه است، گفت: بیشترین پتانسیل در کشور پاکستان با بیش از ۱6 میلیارد دلار است.

 

وی با اشــاره به اهداف صادراتــی به تفکیک گروه های کالایی گفت: برای سال 1400 رشد 10 درصدی به صورت واقع بینانه، رشد 15 درصدی بر اساس دســتورات ریاســت جمهوری و رشد 21.7 درصدی بر اســاس برنامه ششــم توسعه، هدف گذاری شده است که باید به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده بیشــتر برویم و در این راستا باید تولید جهت دار شــود تا ارزش هر تن کالای صادراتی افزایش یابد.

 

به گفته وی، حمایت های دولت باید هدفمند، مشروط، مدت دار و در طول زمان کاهنده باشد.

منبع خبر: روزنامه کسب و کار - 22 اردیبهشت 1400

دیدگاه کاربران