اکسپو، فرصتی بی نظیر برای نمایش ظرفیت های مناطق آزاد

مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد مطرح کرد؛  

 

 

 

مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویــژه اقتصادی با اشــاره به این که پیش بینی می شــود نزدیک به 25  میلیون نفر از رویداد اکســپو 2020 بازدید به عمل آورند، تاکید کــرد: این رویداد مهم ترین فرصت برای نمایــش ظرفیت های مناطق آزاد در حوزه گردشــگری و اقتصاد است.

 

 

به گــزارش فرینا، کیهان عباســیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبــری فرینا در خصوص رویداد اکســپو 2020 که بزودی در دبی برگزار می شود، گفت: این رویداد به علت شیوع بیماری کرونا با تاخیر قرار است از مهرماه ســال جاری به مدت 6 ماه در دبی برگزار شود.

اکسپو را می توان یک همایش دانســت که در این دوره با شــعار «ارتباط ذهن ها، خلــق آینده»، تفکــرات و تمدن های مختلف را در یک نقطه از جهان جمع می کند.

 

عباسیان افزود: ایران نیز همچون نسخه های گذشته در این رویداد شرکت می کند و پاویون شــاخص ایران نیز در این رویداد ساخته شده اســت و در حوزه گردشگری، اقتصاد و تمدن ایرانی، نماینده های مرتبط در غرفه ایران حضور دارند تا مزیت ها، جاذبه ها، اهداف اقتصاد پایدار بــر پایه نوآریهای نوین در ایران را تشریح و به نمایش گذارند.

 

وی بــا اشــاره بــه حضــور دبیرخانه مناطق آزاد در حــوزه اقتصادی این رویداد خاطرنشان کرد: دبیرخانه شــورای عالی مناطــق آزاد و ویــژه اقتصادی بواســطه ماموریتی که بــه آن در حــوزه اقتصادی محــول شــده اســت و آن را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده است، در حوزه اقتصاد، تجارت صادرات محور، گردشگری و نوآوری در ایــن رویداد بــه نمایندگی از مناطــق آزاد و ویژه اقتصادی شــرکت می کند.

در همین راستا پس از مذاکره با شرکت نمایشگاه های بین المللی(سازمان توسعه تجارت ایران) که مســئول برگــزاری این رویداد اســت، فضای اختصاصی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تخصیص یافت.

 

مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویــژه اقتصــادی ادامه داد: محتواهای مرتبط با مناطــق آزاد در حوزه گردشگری، اقتصاد و نوآوری در حال آماده شدن اســت و مناطق آزاد نیز در این رویداد با محوریت همین محتواها شرکت خواهد کرد و امید است تا این رویداد دریچه ای برای شناساندن ظرفیت های مناطق آزاد ایران به بازارهای جهانی باشد.

جذب گردشگران نیز یکی از اهداف جدی ماست و تلاش می شود تا در این رویداد جاذبه های گردشگری مناطق آزاد نیز به معرض نمایش درآید.

 

عباسیان تصریح کرد: باید توجه داشت که اکسپو عرصه ای است که پیش بینی می شود 25 میلیون بازدید کننده داشته باشد و این مشخصا مهم ترین فرصتی است که می توان ظرفیت های اقتصادی و گردشــگری کشــور در آن به نمایش گذاشته شود.

این رویه ای است که رویداد اکسپو آن را دنبال می کند و کشــورها هر کدام به نحوی خود را در این رویداد معرفی مــی کنند و جنبه ملی دارد و شــرکت ها به صورت مجزا خود را معرفی نمی کنند.

 

وی افــزود: طبق سیاســتی کــه برای ایران تعریف شــده اســت مقرر شده است تا گردشــگری، معرفی تمدن کهن ایران و ظرفیت هــای اقتصــادی در حوزه کلان همچون نفت، گاز، فولاد و معــادن در این رویداد معرفی شود.

این نخستین صحنه بین المللی در عرصه اقتصاد است که ایران پس از سه سال می تواند در آن شرکت کند که علت این وقفه بواســطه تحریم های غیرقانونی و شیوع کرونا بوده اســت.

این رویداد برای حضور مجدد ایــران در صحنه بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

 

مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصــادی در خصوص جزئیات فرآیند معرفی ظرفیت های ایران در اکســپو اظهار کرد: بازاریابی، مذاکرات اقتصادی، جلسات اختصاصی در خصوص معرفی مناطق آزاد ایران و برگزاری جلسات b2b  از مهم ترین اقدامــات در این عرصه است.

باید توجه داشــت که اکسپو 2020 می تواند یک پل ارتباطی مهم بین جوامع و کشورها باشــد و به نحوی کشورها را رو به جلو سوق می دهد تا در حوزه نوآوری ها به بهترین شکل ممکن از ظرفیت های متقابل بهره مند شوند.

این که مناطق آزاد بتواند از این فرصت استفاده کند بسیار حائز اهمیت است زیرا بواسطه تحریم های ظالمانه آمریکا عرصه بر اقتصاد و تجارت ایران تنگ شــده است.

 

عباســیان در پایان گفــت: ذی نفعان و علاقمندان بــه همکاری با ایــران امکان ارتباط با مجموعــه های عملیاتی در خلال این رویداد را خواهند داشــت و امید است این رویداد تبدیل به دروازه ای در راســتای توســعه و شــکوفایی اقتصــاد و تجارت ایران شــود و تاثیرات مثبت در حوزه های تکنولوژی و نو آوری و گردشگری و تجارت بین الملل پس از این رویداد نمودار گردد.

 

 

منبع خبر: روزنامه اقتصاد پویا - 3 شهریور 1400

دیدگاه کاربران