رئیسی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان ابایی از گفت‌وگو و مذاکره نخواهیم داشت، تاکید کرد: «اما آنچه غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال آن هستند، یعنی اینکه گفت‌وگو همراه با فشار باشد، آیا این به معنای گفت‌وگو است؟

اگر قرار باشد در کنار گفت‌وگو فشار باشد این چه نوع گفت‌وگویی است؟»

همچنین رئیسی در مراسم تحلیف که عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ماه برگزار شد درباره تحریم‌ها گفته بود تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود و از هر «طرح دیپلماتیک» که باعث انجام این امر شود، استقبال می‌کند.

 

گفت‌وگو با فشار جواب نمی‌دهد

رئیسی شنبه شب در نخستین گفت‌وگوهای تلویزیونی با مردم، با تاکید بر اینکه گفت‌وگو برای آن است که فشاری در کار نباشد، اضافه کرد: «تهدیدها و فشارها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران روا می‌دارند، متناسب با بحث گفت‌وگو نیست.

قبلا هم اعلام کردم که حتما گفت‌وگو و مذاکره را در دستور کار دولت خواهیم داشت، اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند. فشار آوردن همراه با گفت‌وگو قبلا هم امتحان شده و جواب نداده است.

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها آن را تجربه کردند که گفت‌وگوها همراه با فشار جواب نمی‌دهد.»

 

مذاکره نتیجه‌محور

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در این گفت‌وگوها به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه هستیم، گفت: «محور گفت‌وگوها تامین منافع ملت بزرگ ایران خواهد بود.

از منافع ملت بزرگ ایران یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. چرا باید با تحریم ظالمانه بخواهند ملت ایران را تحت فشار قرار دهند؟

موضوع گفت‌وگو در دستور کار است و دنبال خواهد شد، منتها نه گفت‌وگو برای گفت‌وگو، نه مذاکره برای مذاکره، بلکه مذاکره نتیجه‌محور خواهد بود.

مذاکره باید نتیجه داشته باشد، یعنی دنبال آن این باشد که تحریم‌ها برای ملت ایران رفع شود و ملت بزرگ ما ان‌شاءالله با رفع تحریم‌ها زندگی‌شان بهتر از پیش رونق بگیرد.»

 

آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات

پس از این سخنان رئیسی بود که نماینده روسیه در مذاکرات وین، صحبت‌های ریاست‌جمهوری ایران را نشانه آمادگی تهران برای ادامه‌دادن این گفت‌وگوها دانست اما گفت هنوز معلوم نیست نشست بعدی چه زمانی برگزار می‌شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد یکشنبه در صفحه توییتر خود، با اشاره به صحبت‌های تلویزیونی «سید‌ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، نوشت: «از این بیانات پیداست که ایران آماده ادامه‌دادن گفت‌وگوهای وین درباره برجام است.» وی درباره زمان برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در وین نیز توضیح داد: «البته هنوز مشخص نیست که این گفت‌وگوها چه زمانی ادامه پیدا خواهند کرد.»

 

استقبال از هر طرح دیپلماتیک

رئیسی قبلا در مراسم تحلیف خود در ۱۴ مرداد ماه درباره تحریم‌ها گفته بود تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود و از هر «طرح دیپلماتیک» که باعث انجام این امر شود، استقبال می‌کند.

امری که با واکنش واشنگتن مواجه شد و دولت آمریکا رئیس جمهور جدید ایران را به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای دعوت کرد. وزیر خارجه بریتانیا هم همان زمان گفته بود «در» برای مذاکره با ایران «نیمه باز»  است و مدعی شده بود باید اقدامات بی‌ثبات‌کننده منطقه از طرف ایران متوقف شود.

پس از آن، سفارت ایران در لندن در پاسخ به دومینیک راب گفت: «باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.»