دیپلماسی اقتصادی باید به ارزآوری برای کشور منجر شود

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  

 

 

 

مقتدایی گفت: اگر خرد جمعی در تیم اقتصادی دولت باشد و نیازهای کشورها و مخصوصا کشورهای پیرامونی را به خوبی بشناسیم حتما می‌توانیم روی به ارزآوری بیاوریم که قطعا این رویکرد بخش عمده‌اش در دیپلماسی اقتصادی نهفته است.

 

 

تجارت خارجی و واردات و صادرات به موقع و مناسب می‌تواند در رشد و توسعه کشور‌ها کمک کننده باشد، چراکه این مهم باعث جهش و رشد تولید و متعاقبا رشد و توسعه و صادرات بهنگام می‌شود که همین امر نیز می‌تواند باعث پیشرفت کشور‌ها در بخش‌های گوناگون شود.

 

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین خصوص گفت: بحث اقتصاد در هر کشوری ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن‌ها کاملا به مباحث مادی مرتبط و بخشی حتی با مباحث فرهنگی، اجتماعی و معنوی یک جامعه ارتباط پیدا می‌کند.

 

از سوی دیگر، همواره لایحه‌های مختلفی برای رشد و توسعه در عرصه اقتصاد مطرح شده که بخشی از آن‌ها در اندرون یک جامعه است و بخشی از دامنه آن به خارج از کشور مربوط می‌شود.

 

وی افزود: ارتباط با سازمان‌های بین المللی، رابطه با کشورها، حضور در مجامع بین المللی و نحوه بهره گیری از ساختار‌های موجود در عرصه بین المللی در شیوه رفتاری هر کشوری اثرگذار است.

 

در جمهوری اسلامی ایران با عنایت به همین موضوع، مبحث دیپلماسی اقتصادی همواره مورد توجه بوده است و وزارتخانه‌ها و نهاد‌هایی مثل وزارت امور خارجه وزارت، وزرات اقتصاد، بانک مرکزی و... نقش به سزایی در رشد اقتصادی کشور دارند که اگر تصمیمات به موقعی بگیرند و از موازی کاری دوری کنند، حتماً اقتصاد مملکت مخصوصاً در حوزه تجارت جهانی روزهای بهتری را به خود خواهد دید.

 

مقتدایی با اشاره به بحث دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دور جدید، دولت سیزدهم بنا دارد دیپلماسی اقتصادی را در سطح بالاتری مورد توجه قرار دهد و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاسیس کمیته‌ای تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی تلاش می‌کنیم تا در این جهت به دولت کمک کنیم، زیرا انتظار مردم است که شرایط اقتصادی را به نفع آن‌ها تغییر دهیم.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات نماینده‌ها با وزرای دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که در ایام بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از جمله وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت معدن و تجارت و حتی وزرایی نظیر وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، این نکته را مطرح کردیم که درباره دیپلماسی اقتصادی باید در سطح بالاتری در عرصه سیاست خارجی فکر کنیم، چراکه دیپلماسی اقتصادی می‌تواند حد بالاتری از توسعه اقتصادی را در عرصه‌های مختلفی که ما به دنبال پیشرفت هستیم، ایجاد کند.

 

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: به هر حال ایران سال‌هاست با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند و این خود ما هستیم که باید این چالش را به حداقل برسانیم و با تدبیر، روزنه‌هایی را برای بهبود اقتصاد کشور کشف کنیم.

 

اگر خرد جمعی در تیم اقتصادی دولت باشد و نیازهای کشورها و مخصوصا کشورهای پیرامونی را به خوبی بشناسیم حتما می‌توانیم روی به ارزآوری بیاوریم که قطعا این رویکرد بخش عمده‌اش در دیپلماسی اقتصادی نهفته است که ضرورت دارد موتور این بخش را روشن کنیم، زیرا حرکت با فرمان گذشته دستاورد خاصی برای ما نداشته است.

منبع خبر: خبرگزاری اقتصاد24 - 13 شهریور 1400

دیدگاه کاربران