تجارت آزاد ایران و سوریه

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:  

 

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست «هم اندیشی با اعضای اتاق تعاون ایران» با بیان اینکه من خودم سابقه کار صادراتی دارم، گفت: باید برای صادرات برنامه مدونی طراحی شود که با هماهنگی بخش خصوصی و تعاونی باشد وگرنه هر برنامه ای بدون حضور بخش خصوصی در نظر گرفته شود، مانند همین برنامه هایی که در 40  سال گذشته بوده، خواهد شد.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ما پتانسیل صادرات 100 میلیارد دلاری به همسایگان داریم؛ کار سختی نیست، اگر همین فرآیندهای موجود اصلاح شده و موانع را از پیش پای صادرکنندگان برداریم، می توانیم به این رقم دست یابیم.

 

کشور به کشور، مقاصد صادراتی را مطالعه کرده ایم.

 

مثلا در هند ظرفیت 28 میلیارد دلاری صادرات داریم که اگرچه در برابر واردات 1200 میلیارد دلاری این کشور رقمی نیست، اما برای ما اثرگذار است یا ظرفیت صادرات 26 میلیارد دلاری به چین داریم.

 

 وی خاطرنشان کرد: قرار است به زودی پیمان دو جانبه و ترجیحی با سوریه و پاکستان فعال شود که 8 آذر وزیر صمت سفری به سوریه خواهد داشت تا تجارت آزاد با سوریه را فعال کنیم؛ تعرفه های ترجیحی با ونزوئلا و اندونزی نیز امضا خواهد شد.

 

پیمان پاک با انتقاد از ممنوعیت وزارت جهاد کشاورزی برای واردات 40 هزار تن نارنگی از پاکستان گفت: با این کار جلوی صادرات 500 هزار تن سیب گرفته شده است.

 

آیا ممنوعیت واردات نارنگی آنقدر مهم است که اجازه صادرات در این حجم بالای سیب نمی دهیم؟

 

وزارت جهاد کشاورزی جلوی تعرفه های ترجیحی ما را گرفته این درحالی است که نارنگی به راحتی قاچاق شده و در بازار می توان آن را یافت.

 

پیمان پاک با اشاره به وجود مشکلاتی برای صادرات مستقیم دریایی به سوریه و ونزوئلا گفت: گاهی یا بار است، کشتی نیست یا کشتی وجود دارد ولی بار نیست.

 

وظیفه اتاق تعاون، حمایت از بنگاه های خرد و متوسط است تا با هماهنگی سازمان توسعه تجارت، کنسرسیوم های صادراتی برای بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد کنیم تا با مشکل کمبود بار مواجه نشویم.

 

وی با تأکید بر اینکه جهش 35 میلیارد دلاری صادرات را نمی توان با بنگاه های کوچک و متوسط انجام داد، گفت: از سوی دیگر، فضای رقابت منفی میان تجار خرد ایرانی وجود دارد که با تشکیل چنین کنسرسیوم هایی، از این فضاها دور می شویم، بخصوص اینکه صادرکننده خرد توان انجام صادرات به سایر کشورها به دلیل آشنایی با مبانی حقوقی صادرات را ندارد.

 

همچنین اول ژانویه هر سال هزینه کانتینرها و خودروهای حامل کانتینر دو برابر می شود که تاجر خرد از پس آنها برنمی آید اما اگر کنسرسیوم تشکیل شود، این زنجیره تأمین کالا تکمیل شده و توانایی مالی برای صادرکنندگان خرد کالا فراهم خواهد شد.

 

پیمان پاک به موضوع ایجاد زنجیره بین المللی اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر ما در سازمان توسعه تجارت ایران، راه اندازی زنجیره هایی بود که کالایی را از کشوری که پول هایمان را بلوکه کرده به کشور ثالث، صادر و ما پول خود را از کشور سوم دریافت می کنیم.

منبع خبر: روزنامه ثروت - چهارم آبان 1400

دیدگاه کاربران