آخرین وضعیت بازگشت پول های بلوکه شده ایران در عراق

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشــت: در مورد نحوه بازگشت پول، وزارت نیرو باید با مســئولان عراقی مذاکره کرده و به نتیجه برســد.

 

با این حال وزارت نیــرو کالا در برابر پــول وارد نمی کند بلکه خود پول را می خواهد.

 

آنچه که مهم اســت این است که وزارت نیرو به پول خود خواهد رسید.

 

میزان پول های ایران در عراق بین 5 تا 7 میلیارد دلار اســت که کل گاز فروخته شده به این کشور توســط وزارت نیرو نیز به صورت دلاری بوده است.

 

 

یحیی آل اســحاق در مورد آزادســازی پول های بلوکه شده ایران در عراق اظهــار کرد: ما یک میــزان پول از عراق طلبکار هســتیم که به دلیل شرایطی که داشــت در بازپرداخــت آن تاخیر کرده بود.

 

به نظر می رسد شرایط این کشور کمی آزادتر شــده، از طرف دیگر مذاکرات انجام شــده بین دو کشــور در حال نتیجه گیری اســت.

 

بنا بر ایــن عــراق بخش زیــادی از پول های ایــران در این کشــور را پرداخت خواهد کرد.

 

وی افزود: عراقی ها مشــکل مالی داشتند و علاوه بر این فشــارهای آمریکا هم وجود داشــت که مانع از بازپرداخــت این پول ها می شد.

 

فشارهای سیاسی هم کاهش یافته و در مجموع شــرایط این کشــور به شکلی شده که می توانند بخشی از پول های ایران را بپردازند.

 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در مورد نحوه بازگشــت پول، وزارت نیرو باید با مســئولان عراقی مذاکره کرده و به نتیجه برســد.

 

با این حال وزارت نیــرو کالا در برابر پــول وارد نمی کند بلکه خود پول را می خواهد.

 

آنچه که مهم اســت این است که وزارت نیرو به پول خود خواهد رسید.

 

میزان پول های ایران در عراق بین 5 تا 7 میلیارد دلار اســت که کل گاز فروخته شده به این کشور توســط وزارت نیرو نیز به صورت دلاری بوده است.

 

وی در پاسخ به ســوالی پیرامون مدت زمان بازگشــت این پول به ایران بیــان کرد: فعال مدت زمانی برای بازگشــت پول مشــخص نشــده و باید در مذاکرات مشــخص شود.

 

رابطه ما با عراق یک رابطه منطقی و دوستانه اســت.

 

ضمن اینکه حقوق خــود را دریافت می کنیم ولی اینطور نیســت که این کشور را تحت فشــار قرار دهیم یا آنهــا نخواهند که پول ایــران را بپردازند.

 

یعنی دو کشــور تعارضی با یکدیگر ندارنــد بلکه یک رابطه منطقی و دوستانه جریان دارد، به اقتضائات زمانی بــا یکدیگــر همــکاری می کنیم و امیدواریم که این مشکل هم حل شود.

 

آل اســحاق در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بــر قطــع واردات برق و بــه حداقل رســاندن واردات گاز عــراق از ایران گفت: بعیــد می دانم کــه چنین خبری درســت باشد، وضعیت عراق به شکلی است که نیاز کامل به برق و گاز مــا دارد.

 

هنوز هم عوامل دیگری که بتوانند جایگزین شده و این نیاز را جبران کنند، بــه این زودی ها امکان پذیر نیست لذا اصل این صحبت مبنا ندارد.

 

عراق هم نیاز دارد و هم الان امکان تامین دیگری برای این کشور موجود نیســت و هم اینکه دلیلی ندارد کــه ایران و عراق بــا یکدیگر تعارض داشته باشند.

 

وی در ادامه خاطر نشان ســاخت: موضوع ایجاد اتحادیه اقتصادی بیــن ایران، ترکیه و عراق که پیشنهاد آن توسط عراقی ها داده شــد، مهم تر از موضوع پول های بلوکه شده اســت.

 

اگر چنین پیمان منطقــه ای ایجاد شود، تاثیرات بســیار مثبتی خواهد داشت.

 

مــا ظرفیت های بســیار بالایــی داریم که حتی در آینده ممکن اســت دیگر کشورها هم به آن ملحق شــوند.

 

منتها این پیشنهاد یک عزم جدی می خواهد همه مســئولین مربوطه در ایران هم از اصل تشــکیل چنین اتحادیه ای استقبال می کنند.

 

منبع خبر: زونامه آفتاب اقتصادی - 10 آذر 1400

دیدگاه کاربران