در هم تنیدگی اقتصادهای جهان در سایه جهانی شدن، منتهی به شکل گیری زنجیره های جهانی و منطقه ای ارزش شده است.

 

در شرایط فعلی بیش از دو سوم تجارت جهانی، در قالب زنجیره های جهانی ارزش صورت می گیرد.

امروزه تولید یک کالای صنعتی بجای اینکه مقوله ای مرتبط با یک شرکت واحد باشد مربوط به همکاری دهها و گاه صدها شرکت از اقصی نقاط جهان است.

 

 

 

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، رییس سازمان توسعه تجارت ایرات در این همایش با اشاره به اینکه در سایه پیشرفت های فناوری و کاهش هزینه های حمل، تعامل بین طیف وسیعی از تولیدکنندگان یک رشته صنعتی در سطح جهان آسانتر از گذشته شده است، اظهار داشت: در هم تنیدگی اقتصادهای جهان در سایه جهانی شدن، منتهی به شکل گیری زنجیره های جهانی و منطقه ای ارزش شده است.

 

در شرایط فعلی بیش از دو سوم تجارت جهانی، در قالب زنجیره های جهانی ارزش صورت می گیرد.

 

امروزه تولید یک کالای صنعتی بجای اینکه مقوله ای مرتبط با یک شرکت واحد باشد مربوط به همکاری دهها و گاه صدها شرکت از اقصی نقاط جهان است.

 

به عنوان نمونه 49 شرکت در سراسر جهان با هم همکاری می کنند تا یک عدد گوشی آیفون ساخته شود.

 

همین مثال کافی است تا به  اهمیت زنجیره های جهانی و منطقه ای ارزش در پیکره صنعت جهانی پی ببریم

 

وی افزود: در عصر حاضر، شرکت ها و انجمن های صنعتی باید سعی نمایند از امکانات و ظرفیتهای موجود در منطقه و جهان برای گسترش تولیدات صنعتی خود استفاده نمایند.

 

یکی از این امکانات حضور در زنجیره های جهانی و یا منطقه ای ارزش است.

 

لذا در بحث تولید صادراتی در عرصه بین الملل، موضوع فراتر از یک صادرات ساده است.

 

لازم است صنایع هم رسته در بازارهای منطقه ای یا بین المللی در تعامل با همدیگر فعالیت نمایند و از مزیت های تقسیم کار بین هم استفاده لازم را ببرند.

 

صنعت تولید پلاستیک ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و لازم است همکاری های مشترک و هم پیوندی در این صنعت با صنایع هم رسته در منطقه و عرصه بین المللی گسترش یابد.

 

برای این منظور بهترین راه، حضور در بازارهایی است که هم پیوندهای لازم بین بازار ایران و این بازارها ایجاد شده است.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در شرایط حاضر مطابق با اعلام سازمان جهانی تجارت (World Trade Organization) بیش از 50 درصد صادرات جهانی کالاها در چارچوب توافق های تجاری منعقد شده بین کشورها صورت می گیرد.  

 

در واقع صادرات به سمت بازارهایی سرازیر شود که هم پیوندی لازم با آنها صورت گرفته باشد. توافق های تجاری یکی از ابزارهای ایجاد هم پیوندی بین بازارهای مختلف محسوب می شوند.

 

اغلب این توافق ها در عرصه بین الملل، موافقتنامه های تجارت آزاد هستند که به معنی حذف تعرفه های گمرکی از تجارت فیمابین بین کشورهای طرف این توافق هاست.

 

این در حالی است که  در طول دهه گذشته فقط حدود 5 درصد صادرات غیر نفتی ایران در چارچوب معدود توافق های تجاری منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن صادر شده است

 

وی با تأکید بر اینکه امروزه، موافقت نامه های تجاری نه تنها با کاهش تعرفه ها زمینه دسترسی تولیدکنندگان داخلی به بازارهای جدید را فراهم می کنند بلکه این امکان را نیز بوجود می آورند که مشارکت در زنجیره جهانی ارزش بین کشورهای طرف موافقت نامه تسهیل شود، گفت:  از این نظر ایران نیاز دارد با کشورهایی که مراودات تجاری و اقتصادی و سیاسی مناسبی دارد به ویژه کشورهای همسایه، همکاری های نزدیکتری در قالب توافقات از جمله موافقت نامه تجارت آزاد یا ترجیحی داشته باشد.

 

تا بدین ترتیب زمینه سازی برای مشارکت بنگاههای ایرانی در طول زنجیره جهانی ارزش فراهم شود.

 

در همین راستا، کشورمان، موافقتنامه های تجاری با برخی از کشورها از جمله پاکستان، ترکیه، سوریه، تونس، گروه دی هشت، کشورهای اسلامی، هند، اندونزی و.. را منعقد و یا در حال مذاکره دارد که امیدواریم در سالهای پیش رو بتوانیم از ظرفیتهای این توافقات بیش از پیش استفاده نماییم.  

 

وی بیان داشت: یکی از موافقتنامه های مهمی که در سالهای اخیر منعقد و اجرایی شده است موافقت نامه تجاری بین ایران و اوراسیا است که از ظرفیت بالایی برای گسترش تجارت فیمابین برخوردار است.

 

استراتژی جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، تقویت همکاری با کشورهای همسایه و دوست بوده و اتحادیه اوراسیا یکی از مهمترین گروه بندی ها در همسایگی ایران است که دارای نقاط مشترک فرهنگی، سیاسی و ژئوپولیتیک با کشورمان بوده و از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

 

وی در تشریح فرآیند مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: این اتحادیه شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان است که در سال 2015 میلادی تشکیل شد و بسیاری از کشورها از آغاز تشکیل این اتحادیه، تمایل خود را برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با این اتحادیه اعلام و مذاکرات خود رابا آن آغاز کردند.

 

کشورمان نیز از سال 1394 مذاکرات با این اتحادیه را جهت بررسی چگونگی گسترش رابطه تجاری و اقتصادی  خود با این اتحادیه آغاز کرد که مذاکرات مربوطه نهایتاً منجر به تنظیم و امضای "موافقتنامه موقت برای ایجاد ترتیبات تجارت آزاد بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا"در اردیبهشت 1397 گردید.

 

این موافقتنامه پس از طی مراحل تصویب خود در مراجع قانونی ایران (مجلس شورای اسلامی) و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 5 آبان 1398 وارد فرایند اجرایی خود شد.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران موافقتنامه مذکور را اولین تجربه کشورمان در توافق با یک اتحادیه اقتصادی عنوان کرد و گفت: این موافقتنامه، کاملترین و مفصل ترین موافقتنامه تجاری ایران و شامل 9 فصل  قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی  فرا راه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری و حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است که انتظار می رود سه سال بعد از اجرایی شدن این موافقتنامه یعنی تا آبان 1401 مذاکرات برای تبدیل آن به موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا به نتیجه برسد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اتحادیه اوراسیا  20 میلیون کیلومترمربع مساحت و 183 میلیون نفر جمعیت دارد که 5/2 درصد جمعیت جهان است و می توان از این بازار با توجه به توافقات صورت گرفته و زمینه های مناسب همکاری های اقتصادی، تجاری، سیاسی، بانکی و حمل و نقل جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی و همچنین تأمین کالاهای مورد نیاز به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی بهره برد.

 

وی افزود: بررسی ها و مطالعات نشان دهنده وجود ظرفیت تجاری مناسب بین ایران و مجموعه کشورهای عضو اوراسیا است.

 

با این حال علی رغم نزدیکی جغرافیایی، اقتصادی، ژئوپولتیک و سیاسی هنوز تا سطح قابل قبول تجارت فی مابین فاصله زیادی داریم.

 

میانگین واردات اتحادیه مذکور از جهان طی سالهای اخیر برابر 315 میلیارد دلار بوده که فقط 797 میلیون دلار (25 صدم درصد) از ایران وارد مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شده است.

 

میانگین صادرات سال‌های اخیراتحادیه به جهان نیز برابر با 501 میلیارد دلار و صادرات اتحادیه به ایران برابر 1.7 میلیارد دلار (33 صدم درصد) بوده که نشان دهنده سهم نازل مبادلات تجاری کشورمان از مبادلات تجاری اوراسیا با جهان است.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان ساخت: وجود یک اتحادیه اقتصادی قوی در منطقه می تواند ضامن امنیت و ثبات منطقه ای باشد و گسترش همکاری های ایران با این اتحادیه در جهت تقویت همگرایی و ثبات در منطقه و ایجاد قطبی قدرتمند در مقابل گروه بندی های رقیب و غربی حائز اهمیت است و با استفاده از ظرفیتهای این موافقتنامه می توان به همپیوندی های منطقه ای تولیدی بین تولیدات صنعتی ایران و تولیدات منطقه امیدوار بود.

 

وی گفت: توافق تجاری فعلی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا اقلام محدودی در حدود 890 ردیف کالا را تحت پوشش قرار می دهد، با این حال در همین تعداد محدود اقلام مشمول موافقتنامه مذکور، بیشترین حجم واردات مجموعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جهان در سال گذشته در گروه های کالایی مربوط به محصولات پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد، که مشمول موافقتنامه هستند با حدود 4.2 میلیارد دلار و پس از آن محصولات شیمیایی و پتروشیمی مشمول موافقتنامه با حدود 3.4 میلیارد دلار بوده که نشان دهنده وجود ظرفیت بالای صادرات کشورمان به حوزه اوراسیا در این بخش از صنایع است.

 

با این حال، میزان صادرات فعلی کشورمان به حوزه اوراسیا در این بخش با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و زیر 10 میلیون دلار (در مورد کالاهای مشمول موافقتنامه) بوده است.

 

طی سالهای اخیر، عمده محصولات صادراتی ما به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، محصولات کشاورزی بوده و لازم است در کنار این بخش توجه ویژه ای هم به صادرات محصولات صنعتی و با ارزش افزوده بالا به آن اتحادیه داشته باشیم.

 

وی بیان داشت: طبق توافق صورت گرفته با آن اتحادیه قرار است، این موافقتنامه پس از سه سال تبدیل به موافقت نامه تجارت آزاد شود و طی آن تعرفه اغلب کالاها از دو طرف طی یک دوره زمانی مشخص به صفر برسد.

 

حذف تعرفه ها ظرفیت تجاری فیمابین را بیش از پیش فعال خواهد کرد و به ما این امکان را خواهد داد که نسبت به بسط مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا اقدام کنیم.

 

وی تأکید کرد: در صورت تحقق این هدف، نه تنها تجارت می تواند رشد پیدا کند بلکه در سایه تجارت در نبود تعرفه گمرکی، همکاری های مشترک در تولیدو افزایش سرمایه گذاری در کشورهای دو طرف و همچنین همکاری های تکنولوژیکی و فنی  و نظایر آن  رخ خواهد داد.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان گفت: در همین رابطه از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران انتظار می رود که از فرصت ایجاد شده در سایه موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه حداکثر استفاده را در بسط مبادلات خود با این بازار بزرگ به عمل آورند و مهمتر از آن خود را برای بهره مندی از موافقت نامه تجارت آزاد برای ورود به بازار بزرگ اوراسیا آماده نمایند.

 

حضور در بازار اتحادیه اوراسیا مستلزم انجام بازاریابی حرفه ای در این بازار بوده و لازم است اعضای انجمن به صورت عالمانه و با انجام مطالعات بازار نسبت به ورود آگاهانه به این بازار اقدام نمایند و بر اساس مطالعات انجام شده استراتژی ورود و نفوذ خود را به این بازار طراحی نمایند.

 

«وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 29 اردیبهشت 1400»

 

 

   تاریخ ثبت: 1400/03/05     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |