در ایــران اگرچــه ظرفیــت افزایش صادرات غیرنفتی و توان تولید کالاهای مورد نیــاز صادراتی را داریــم اما نیاز به زیرســاخت وجود دارد کــه یکی از زیرســاخت های مهم در ایــن حوزه، توســعه روابط اقتصادی و سیاســی با دنیاســت. 

 

 

 

 

 

۲۹ مهر ماه ۲۴سال پیش به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد و از همان سال تاکنون، صادرکنندگان در ایــن روز با تکرار مکــررات و گاهی دغدغه هــای جدید؛ به بیان مســائل و مشــکلات فعالیت های صادراتی خود می پردازند و مســئولان نیز از اهمیت صادرات و جنبه های حمایتی می گویند! اگرچه تعیین یک روز از روزهای ســال برای صنعت، معدن یــا صادرات ضمن ترویج فرهنگ ایــن بخش از اقتصاد در میان جامعه به نوعی قدردانی از تلاش فعالان اقتصادی هم تلقی می شــود اما نباید این روزها را صرفا به شکل نمادین برگزار کرد و گره ای از کار فعال اقتصادی نگشاییم.

 

در همین باره آیت الله ابراهیم رئیســی رئیس جمهور، بــه تازگی در جمــع صادرکنندگان به مناســب روز ملی صادرات اظهارکرد: از وزیر صنعت، معــدن و تجارت و همه مســئولان در دولت می خواهم به گونه ای عمل کنند که صادرکنندگان در عمل آثار حمایت دولت را ببینند و وقتی سال بعد گرد هم آمدیم، بتوانیم اتفاقــات مثبتــی را که در عرصه صادرات کشــور رخ داده، با هم مرور کنیم.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی صادرات غیرنفتی کشــور نیز روز پنجشنبه گذشته در برنامه گفت وگوی ویزه خبری، اعلام کرد: پارسال، تجارت خارجی ما حــدود ۳۸ میلیارد دلار بود که امســال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد و در افق ۴ ســال آینده بــه حداقل ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

همچنیــن در حاشــیه دیــدار صادرکننــدگان با رئیــس جمهور که روز پنجشــنبه برگزار شد، وزیر صمت اظهار کــرد: وزارت صمت در این مدت ۲ ماهه از آغاز کار دولت ســیزدهم، ۲۵ تا ۲۶ مورد از مقررات زائد را شناســایی کرده که یکی از آنها استرداد مالیات بر ارزش افزوده صــادرات بود که برطرف شد.

 

قوانین زائد و مقررات دست و پاگیر بخش مهمی اســت که صادرکنندگان همیشه نسبت به آن نقد داشته و دارند که باید دید با عزم جــدی که در دولت ســیزدهم وجود دارد، آیا شاهد بهبود صادرات غیرنفتی و دمیدن جان تازه در کالبد صادراتی کشور خواهیم بود؟

 

در این میان به بهانــه روز ملی صادرات که هنوز مراسم رسمی آن برگزار نشده اســت، با دو صادرکننده نمونه و ممتاز کشــوری درباره دغدغه هــای کنونی صــادرات گفت وگویی انجام شــد و از آنها در باره معضلات صادراتی کشــور در شرایط کنونی پرســید که در ادامه می خوانید: معضل بازگشــت ارز حاصل از صادرات محسن احتشــام/صادرکننده زعفران کشــور: نخســتین دغدغــه اصلــی صادرکننــدگان در شرایط کنونی، بازگشت ارز حاصــل از صادرات اســت کــه در برخی کشــورها به آســانی صورت می گیرد امــا در برخی دیگر از کشورها به دلیل قوانین و مقررات آنها ، سخت است.

 

دغدغه مهم بعدی بالا بودن هزینه های حمل و نقل و سومین مورد نیز کمبود ســرمایه در گردش است که مشکلات بســیاری را برای صادرکننده به همــراه دارد.

 

در ایران اگرچه ظرفیت افزایش صادرات غیرنفتی و توان تولید کالاهای مورد نیاز صادراتــی را داریم اما نیاز به زیرســاخت داریــم که یکی از زیرســاخت های مهم در این حوزه، توســعه روابط اقتصادی و سیاســی با دنیاســت.

 

با توجه به تنــوع و فراوانی محصولات در ایــران ظرفیت صادرات غیرنفتی می تواند دو برابر میزان فعلی شود اما باید زیرساخت ها و شرایط لازم نیز فراهم باشــد.

 

در راستای تخصصی شــدن و افزایش کارایی و اثربخشــی فرآیند صادرات غیرنفتی، پیشــنهاد ما صادرکنندگان این اســت که سازمان توســعه تجارت ایران تقویت شود و به معنــای واقعی متولی اصلــی صادرات باشــد تا صادرکنندگان با یک سازمان واحــد در ارتبــاط باشــند.

 

در نتیجه اختیارات اصل ۱۳۶ قانون اساســی به شــورایعالی صادرات به عنوان فرمانده واحد صادرات غیرنفتی تفویض شــود.

 

نکته دیگر اینکه متاســفانه استراتژی مدونی برای حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه های بزرگ دنیا نداریم و در بازاریابی و برندســازی عملکرد بسیار ضعیفی داریم که امیدواریم ســازمان توســعه تجارت و شــرکت ســهامی نمایشگاه ها نیز دارای برنامه استراتژیک برای حضور موثرتر در بازارهای جهانی داشته باشند.

 

تفاوت نرخ ارز نیما و بازار آزاد محمدامین حاج کاظمیان/صادرکننده خشــکبار: با شرایط و ســازکار حمل و نقلی ما در کشور دو برابر شدن صادرات غیرنفتــی تا پایــان دولت ســیزدهم غیرممکن اســت مگر اینکه دولت فورا بر زیرســاخت های حمل و نقل کشور تمرکز و ســرمایه گــذاری کند که اگر امــروز تصمیم لازم را بگیرد شــاید در دوره دوم آقای رئیسی اتفاق خاصی رقم بخورد.

 

در حال حاضر صادرکنندگان با دو چالش بزرگ مواجه هستند؛ نخست تفــاوت فاحش نــرخ ارز نیمایی با نرخ واقعی ارز در بازار آزاد است.

 

این تفاوت نرخ حدود ۲۰درصدی، صادرکنندگان واقعــی را از دور رقابت خارج می کند و بزرگترین اشــتباه دولت این است که سیاست های اشــتباه ارزی سال های گذشــته را تکرار می کنــد.

 

اگر دولت سیزدهم به دنبال روان سازی و تسهیل مسیر صادرات است باید به صادرکننده اعتماد کند و به صادرکنندگان غیرنفتی و صادرکنندگانی که وابستگی به دولت یا ســرمایه های نفتی و پتروشــیمی وگازی ندارند، اجازه دهد که ارز حاصل از صادرات خود را در شــرایط درست و منصفانه در بازار ارز واگذار کنند نه اینکه با صادرکنندگان نفت و پتروشیمی در یک تراز قرار بگیرنــد و آنها هم مجبور باشــند ارز خود را در ســامانه نیما به قیمت دســتوری نیما عرضه کنند.

 

در حال حاضــر در یک لوپ اشــتباه قرار داریم چرا که هزینه های ما براســاس قیمت بازار آزاد محاســبه می شود در حالی که باید ارز حاصل از صادرات خود را با رقمی پایین تر و قیمت دســتوری در ســامانه نیما عرضــه کنیم.

 

چالش بزرگ دوم برای صادرکنندگان کشور، هزینه های حمل و نقــل بین المللی و ترانزیت ما بســیار فاحش افزایش پیدا کرده است چرا که زیرســاخت لازم را نداشــته و نداریم که البتــه تحریم ها نیز در این میان بی تاثیر نیست.

 

 

«روزنامه اقتصاد ملی - سوم آبان 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/08/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |