پاویون ایران توانست در 40 روز نخست برگزاری اکسپو 2020 دوبی، مخاطبان گسترده ای از ملت های مختلف جهان را جذب کند.

 

 

 

 

 

حدود 5 هفته از شروع برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی می گذرد و سیل بازدیدکنندگان این نمایشگاه را هر روز پررونق تر می کند.

 

در این مدت، حدود 14.8 میلیون نفر به صورت مجازی از پاویون ها و فضای نمایشگاه بازدید کرده و بیش از 3 میلیون نفر به صورت حضوری به نمایشگاه آمده اند.

 

در میان بازدیدکنندگان، بیش از 100 هزار دانش آموز هم حضور داشتند.

 

بر اساس گزارش های رسمی، تعداد بازدیدکنندگان ایرانی اکسپو از مرز 20 هزار نفر عبور کرده است.

 

پاویون ایران توانست در 40 روز نخست برگزاری اکسپو 2020 دوبی، مخاطبان گسترده ای از ملت های مختلف جهان را جذب کند.

 

معماری سنتی و منحصر به فرد پاویون ایران در اکسپو دوبی و تفاوت با سایر پاویون ها بیش از هر چیز مخاطبان را تشویق می کند حتما سری به این پاویون بزنند.

 

بخش گردشگری پاویون ایران همواره مورد استقبال گردشگران و بازدیدکنندگان اکسپو قرار گرفته و طنین موسیقی سنتی ایران در فضای پاویون موجب ایجاد فضایی شاد در این رویداد نمایشگاهی شده است.

 

هفته توسعه شهری و روستایی در روز جهانی شهرها در 31 اکتبر آغاز شد و در 6 نوامبر با اعلام اینکه بیش از 120 ساختمان دائمی اکسپو 2020 دارای گواهینامه رهبری در طراحی انرژی و محیطی (LEED) هستند، به پایان رسید.

 

این هفته شامل یک مجلس ویژه جهانی زنان بود که تصویری دو باره از شهرها و روستاها داشت که اگر توسط زنان طراحی شده بودند، و راه اندازی نقشه راه تحویل آخرین مایل، طرحی برای ایمن و پایدار کردن سکونتگاه های غیررسمی بود.

 

 

پاویون ایران یکی از ۸ پاویون برتر پاویون

 

ایران یکی از با شکوه ترین پاویون های اکسپو از نظر معماری است.

 

با تلاش و برنامه ریزی هایی که انجام شده این پاویون قرار است از نظر محتوایی هم جایگاه بسیار خوبی را در پایان اکسپو داشته باشد.

 

تاکنون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش فناوری های پیشرفته، خانه معدن، مرکز ملی فرش ایران و تعدادی از نهادهای دیگر برنامه های خوبی را در پاویون ایران ارائه کرده اند و پیش بینی می شود صنعت فرش به واسطه حضور در این عرصه بین المللی و مهم به زودی به جایگاه واقعی خود بازگردد و تخریب هایی که روی فرش ایران انجام شده، خنثی شود.

 

بخش تجاری یکی از پربازدید ترین بخش های پاویون ما در اکسپو است که می توان گفت تمام مزیت های تجاری ایران در آنجا جمع است و در آینده نزدیک با حضور نهادهای دیگر مانند مناطق آزاد از نظر گردشگری پیش بینی می شود موفق به جذب گردشگران خارجی و تشویق بازدیدکنندگان به سفر به ایران شویم.

 

از حمله مهمانان ویژه پاویون ایران محمد عبدالله کمیسر ژنرال کشور تانزانیا در اکسپو دوبی و سفیر کشور تانزانیا بوده که به همراه هیات اقتصادی از بخش تخصصی معادن بازدید و ضمن ابراز خرسندی از حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران، به ویژه بخش معدن، تمایل کشور خود را برای گسترش همکاری های صنعتی و معدنی و سرمایه گذاری اعلام کرد.

 

در این دیدار مقرر شد هماهنگی لازم برای دیدار و مذاکرات برای گسترش روابط با مقامات و مسئولان اعزامی ایران در حوزه معادن انجام شود.

 

براساس ارزیابی های انجام شده از سوی نشریهdigest architectural ، پاویون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از 8 پاویون برتر به لحاظ معماری و از سوی گزارشگران و کارشناسان نمایشگاهی رسانه های غربی در فهرست 15 پاویون برتر اکسپو انتخاب شده است.

 

از سوی دیگر، پاویون جمهوری اسلامی ایران با ارائه محتوای شاخص در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری با استقبال چشمگیری از سوی بازدیدکنندگان خارجی روبه رو شده است.

 

روز ملی ایران نیز در 18 بهمن 1400 در ایام دهه فجر در اکسپو برگزار خواهد شد. کشور امارات دعوتنامه رسمی برای حضور رئیس جمهوری در این روز را به کمیسر ژنرال پاویون ایران در اکسپو داده؛ بنا بر این احتمال حضور ایشان در پاویون ایران وجود دارد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از وزرای دیگر در روز ملی ایران در اکسپو حضور پیدا خواهد کرد.

 

تیم مستقر در دوبی امیدوار است در این روز بتواند جایگاه ایران را به جهانیان نشان بدهد.

 

 

»اکسپو» فرصتی برای فرش بافان بوشهری

 

فعالان فرش دستباف استان بوشهر می توانند از فرصت فراخوان اعزام هیات های تجاری، خلق محتوا و برگزاری رویدادهای برتر فرش دستباف ایران در اکسپو 2020 بهره مند شوند.

 

تشکیل کنسرسیوم برای اعزام هیات های تجاری، خلق محتوا و برگزاری رویدادهای برتر فرش دستباف ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 فرصتی ارزشمند جهت معرفی توانمندی های کشور به ویژه استان بوشهر در زمینه فرش در بازارهای خارجی است.

 

این کنسرسیوم در راستای حضور در رویداد جهانی اکسپو 2020 و خلق محتوا و برگزاری رویدادهای مرتبط با فرش و اعزام هیات های تجاری به اکسپو دوبی از فعالان حوزه های مرتبط «اتحادیه ها، تشکل ها، هنرمندان، کارآفرینان و ...» برای ثبت نام در این رویداد بین المللی دعوت به عمل می آورد.

 

همچنین، این کنسرسیوم قصد دارد با شناسایی موفق ترین رویدادها با قابلیت دانش و هوش مصنوعی «به کارگرفتن هنر خلاق به منظور حفظ و تقویت اصلات فرش دستباف ایران» از فرصت اکسپو 2021 برای معرفی ظرفیت های هنرمندان توانمند کشورمان به جامعه جهانی استفاده و در طول مدت برگزاری اکسپو، رویداد هنری برای مردمان 99 سال آینده خلق کند.

 

رویدادهای پیشنهادی باید به معرفی ظرفیت های تخصصی فرش دستباف استان بپردازد و محورهای اشتغالزایی زنان، حفظ فرهنگ، سلامت، تمدن و زیست بوم در همگونی کامل با شعار اکسپو «ارتباط ذهن ها، خلق آینده» و 3 تم اصلی دوبی که در زیر به آن اشاره شده طراحی شود:

 

1 -فرصت ها (Opportunity) با هدف تحقق ظرفیت و استعداد های افراد و جوامع بشری برای ساخت آینده ای روشن.

 

2- تحرک و پویایی (Mobility) با هدف خلق پویایی هوشمندانه تر و سازنده تر افراد، اهداف و ایده ها به صورت فیزیکی و مجازی.

 

 3 -پایداری (Sustainability) با هدف ترویج زندگی در تعادل با منابع طبیعی مثل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و به دست آوردن آب از هوا اشاره می شود.

 

 

بندر خمیر برای حضور در اکسپو آماده می شود

 

شهر تالابی بندر خمیر خود را برای حضور در بزرگ ترین گردهمایی فرهنگی جهان آماده می کند.

 

با توجه به حرکت سریع شهر تالابی بندر خمیر در مسیر جهانی شدن، حضور در این نمایشگاه بزرگ علاوه بر نشان دادن ظرفیت های این شهر می تواند فرصتی خوبی برای کسب تجارب بین المللی باشد.

 

 

زمین نگاره غول پیکر اکسپو 2020 دوبی کار کیست؟

 

گیومه لگروس که با نام هنری سیپ)ترکیب دو واژه »بگو» و «صلح»( شناخته می شود، برای بزرگداشت روز ملی سوئیس در اکسپو 2020 دوبی یک نقاشی بسیاری غول پیکر روی زمین پارک الفرسان کشیده که شاید در نگاه اول چندان عجیب و شگفت به نظر نرسد اما با دیدن آن از بالا می توان به بزرگی این زمین نگاره ایمان آورد.

 

سیپ این نقاشی زمینی را با 21 ساعت کار پیاپی به پایان رسانده و آن را در مساحت 1500 متر مربع گسترانده است.

 

از بالا که به این زمین نگاره نگاه کنید، دو دست سیاه و سفید می بینید که همدیگر را محکم گرفته اند تا نشانه ای باشند از دوستی جهانی.

 

این هنر خاکی بخشی از پروژه بزرگ تر هنرمند سوئیسی - فرانسوی در قالب «آن سوی دیوارها» ست که می خواهد نمادی باشد از زنجیره انسانی در 5 قاره.

 

سیپ در حالی یازدهمین زمین نگاره خود را در ایستگاه اکسپو 2020 دوبی به نمایش درآورده که پیش تر در اروپای غربی، غرب افریقا، استانبول و کیپ تاون هنرنمایی کرده بود.

 

او قرار است در ادامه به بیابانی خالی در ابوظبی برود و سپس نوبت ایرلند و مصر می رسد تا میزبان نقاشی های غول پیکر هنرمندی باشند که سازگاری با محیط زیست را به عنوان اصلی جدایی ناپذیر از فعالیت خود همواره در نظر دارد.

 

سیپ در شهری کوچک در شمال شرقی فرانسه به دنیا آمد و در قالب یک پرستار در 20 سالگی به مرز سوئیس رفت.

 

12 سال زندگی کردن در آن منطقه باعث شد، گیومه شهروند سوئیس شود و حالا به این شهروندی افتخار می کند.

 

به همین دلیل هم زمین نگاره بزرگ خود را به بزرگداشت روز ملی سوئیس در اکسپو 2020 دوبی تقدیم کرده است.

 

«روزنامه صنعت، معدت و تجارت - 23 آبان 1400»

 

   تاریخ ثبت: 1400/08/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |