کارنامه 100 روزه دولت از اقدامات مثبت و امیدبخش حکایت دارد که می تواند سر آغازی برای بهبود شرایط اقتصاد و احیای شاخص های کلان باشد که عدم استقراض از بانک مرکزی به عنوان مهم ترین اقدام شناخته می شود.

 

 

 

 

 

 

رئیس جمهوری دیشب در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما کارنامه 100 روزه تیم اقتصادی دولت سیزدهم را شرح داد.

 

کارنامه ای که از نشانه های مثبت و مقدمات بهبود اقتصادی حکایت دارد و می توان امیدوار بود که حداقل برخی اقدامات در دستور کار قرار گرفته که مهم ترین آن عدم استقراض از بانک مرکزی است.

 

کسری بودجه یکی از اصلی ترین و اساسی ترین معضلات اقتصاد کشور است که سال هاست شاهد آن هستیم و به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران امر برای رفع این معضل باید از چرخه معیوب استقراض از بانک مرکزی و به واسطه آن بالا رفتن تورم خارج شد.

 

در سال های گذشته متاسفانه استقراض از بانک مرکزی به حدی انجام شد که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن تورم عنوان شد.

 

ماه نخست شروع به کار تیم اقتصادی دولت سیزدهم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در شهریور موفق شدیم برخلاف 5 ماه اول، بدون یک ریال استقراض جدید از بانک مرکزی، حقوق ها را(حتی زودتر از موعد) پرداخت کنیم.

 

البته نحوه تأمین کسری بودجه در اوایل سال، همچنان تنور تورم را گرم نگه داشته است! طبیعی است آثار مثبت اقدامات امروز، با چندماه تأخیر ظاهر خواهد شد و حالا در کارنامه 100 روزه دولت، اعلام کردند که استقراض از بانک مرکزی متوقف شده و این یعنی نشانه مثبت در راستای بهبود شرایط اقتصادی و کم شدن نرخ تورم به شرط اینکه همراه با کنترل هزینه ها و افزایش درآمدهای پایدار باشد و دولت نیز در نقش نظارت گر ظاهر شود.

 

علاوه بر این، مسئولان بانک مرکزی در یک ماه گذشته از شرایط مثبت عرضه ارز در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما خبر داده اند به نحوی که چندی پیش مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به افزایش عرضه ارز بصورت اسکناس در بازار متشکل ارزی گفت واقعیت بازار ارز این است: روان، در دسترس و با قیمت های مبتنی بر سازوکار عرضه و تقاضا.

 

مصطفی قمری وفا، در توییتی با اشاره به افزایش عرضه ارز در سامانه نیما نوشت: روزانه بیش از 100 میلیون دلار در بازار رسمی نیما معامله می شود؛ حدودا 70 درصد بیشتر از پارسال.

 

همچنین عرضه ارز بصورت اسکناس در بازار متشکل ارزی تاکنون 7.3 برابر مدت مشابه پارسال است.

 

همچنین از سوی دیگر، مجله سرشناس اکونومیست به تازگی پیش بینی کرده است که قیمت دلار در ایران به زیر 20 هزار تومان خواهد رسید.

 

این مجله در ارزیابی شاخص های کلان اقتصادی ایران برای سال های آینده(تا سال 2026) پیش بینی کرده است که قیمت دلار آمریکا در یک کاهش ممتد به 18 هزار و 500 تومان خواهد رسید و عنوان می کند توافق محدودی بر سر برنامه هسته ای ایران در مذاکرات وین انجام خواهد شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار خواهیم بود، به طوری که دلار آمریکا در سال 2023 به 18 هزار 500 تومان خواهد رسید.

 

تمام این اقدامات و پیش بینی ها نشان از عزم راسخ دولت و تیم اقتصادی کابینه سیزدهم برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد که این اقدامات مانند عدم استقراض دولت از بانک مرکزی، تکلیف بانک ها برای اعلام فهرست ابربدهکاران هر سه ماه یکبار، الزام ارائه نسخه قرارداد بانکی به مشتریان، اصلاحات بودجه 1401 و جبران کسری بودجه از طرق مختلف، تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی تا پایان سال و ... می تواند مقدماتی برای احیای اقتصاد کشور باشد که البته باید به صورت بلند مدت تداوم یابد نه اینکه مقطعی و کوتاه مدت انجام شود.

 

«روزنامه اقتصاد ملی - 16 آذر 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/09/16     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |