راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیســت و یکم اســت که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.

 

 

 

 

 

برای ارتقا جایگاه ایران در این پروژه الزاماتی از دید چینی ها لازم اســت که از جمله این الزامات اصلاح نظام بانکداری و اعتبارات بورس، مقابله جدی و سراســری با عزمی جدی علیه پولشویی، همکاری های آموزشی و سفرهای تخصصی میان دو طرف، انتخاب یک مدل توسعه، اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در تجارت و اقتصاد دو جانبه و چند جانبه است.

 

ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد و استفاده از این ظرفیت نیازمند توجه مســئولان و ارتقای دانش در این حوزه اســت.

 

اما در ســال های اخیر بی توجهــی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهــای دقیق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود موجب شده است برخی مسیرهای ترانزیتی از کشورمان حذف شــود و یا به دلیل نبود جذابیت های خاص، صاحبان کالا مســیرهای ترانزیتــی دیگــری را برای حمــل کالای خود انتخاب کننــد، در حالی که »کوتاهی مســیر» و «دسترسی آســان» یکی از جذابیت های کریدورهای ترانزیتی کشورمان است.

 

»تعرفه های غیر رقابتی» و «زمان طولانی حمل کالا» از جمله مشــکلاتی اســت که در برخی از کریدورهــای ترانزیتی ما وجود دارد.

 

هنوز در محدود مسیرهای ترانزیتی امکان «رصد کالا» برای صاحبان کالا فراهم نیست و این برای کریدورهای ترانزیتی یک عدم مزیت جدی به حساب می آید.

 

یکی از کریدورهای ترانزیتی مهم ریلی که از کشور ما نیز می گذرد، کریدور چین - اروپا است.

 

اما به تازگی کشور ترکیه تلاش کرده است، با احداث مسیر جدید ترانزیت ریلی بین اســتانبول تا شــیان چین و طبیعتا حذف ایران، صاحبان کالا را به سمت کریدور مد نظر خود سوق دهد.

 

نخســتین قطار باری ترکیه در تاریخ ۴ دســامبر ۲۰۲۰ عازم چین شد، اینِ قطــار که حامل محصولات صادراتی ترکیه ای بود، در تاریخ مذکور از مقصد اســتانبول حرکت و با پیمودن ۸۶۹۳ کیلومتر و عبور از پنج کشور(ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین) پس از ۱۲ روز به استان »شیان چین» رسید.

 

مســیر کریدور ترکیه - چین طولانی تر و پرهزینه تر از کریدور ایران اســت، اما برخی دیگر از کارشناســان معتقدند، قطــار باری در این کریدور ۸۵۰۰ کیلومتری ۱۲ روزه ســیر می کند در حالــی که عبور قطار باری چین - اروپا در کریدور ایران خیلی بیشــتر زمان می برد و این در واقع برای صاحب کالا دافعه ایجاد می کند.

 

صنعت ترانزیت و حمل و نقل کشورمان نیاز به یک بازنگری جدی و مدیریت دلسوزانه دارد تا بتوانیم جایگاه تاریخی خود را در راه ابریشم حفظ کنیم و از این جایگاه به عنوان یک سکوی پرتاب برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی منطقه بهره برداری کنیم.

 

«روزنامه اقتصادی آسیا - 6 دی 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/10/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |