دولت موظف است نسبت به برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای آنها تدابیر لازم را اتخاذ کرده و در تعامل با مجلس و قانون گذاری صحیح در این زمینه، سهم هر کدام از بخش های یادشده را در اقتصاد مشخص کرده و نسبت به اجرای قوانین و سیاســت های مذکور اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

 

 

 

با توجه به اینکه همانند بسیاری از بخش های مختلف دیگر، برنامه ریزی و سیاست گذاری در اقتصاد به منظور تخصیص بهینه منابع محدود، حرف اول را می زند، بالتبع ایجاد ساختارهای مختلف متناسب با آن، پیاده سازی سیاست ها و نظارت بر حسن اجرای آن در درجه اهمیت بعدی قرار می گیرد، از ایــن رو برنامه ریزان اقتصادی با در نظر گرفتن نیازهای واقعی همچنین آرمان های اقتصادی کشور، امکانات موجود اعم از ســاختارها، قوانین و مقررات، پتانســیل های مالی و ... باید سیاســت های اقتصادی را تنظیم کرده و با آینده پژوهی اقتصادی، ســاختارهای اقتصادی را به سمت بر طرف کردن نیازهای آتی سوق دهند.

 

این برنامه ریزی اقتصادی باید با در نظرگرفتن تمامی فاکتورهای مؤثر و همه عوامل تاثیرگذار انجام شود، به عبارت دیگر یک مجموعه واحد باید سیاست های اقتصادی را تدوین کند.

 

 

کنترل تورم به صورت استانی طرحی تورم زا

 

اقتصاد ایران را نمی شود جزیره ای اداره کرد، چرا که اقتصاد ایران سراسری است و وابسته به دلار است و کنترل به این شــیوه روی کاغذ جوابگو خواهد بود نه در واقعیت.

 

با توجه به اینکه بودجه ها را استانی تعیین کرده اند و این طرح برای ثروت افزایی استانی است و بودجه متمرکز در وزارتخانه ها است و این نهاد تعیین می کند که به استان ها چه مبلغی برسد و در برابر وزرا نمی توانند مقاومت کنند، از طرح هایی که گفته می شود باعث تورم بیشتر در استان ها خواهد شد.

 

نمی توان با این طرح ها هیپنوتیزم مالی انجام داد، چرا که اقتصاد ایران یکپارچه است و وابسطه به سیاست کلان.

 

طرح های اینگونه مانند طرح احمدی نژارد برای سی تقسیم کشور به سی استان است و این طرح ها نمی تواند تورم را کنترل کند، بلکه تورم را افزایش می دهد.

 

راه حل های ابتــکاری نمی تواند جایگاهی داشته باشد و حتی در بودجه دیده نخواهد شد، کسری بودجه به قدری شدید است که با این طرح ها نمی تواند کسری بودجه شدید را کنترل کرد، در بحث بنزین، مزیتی دارد و فروش قاچاق راحت تر خواهد بود.

 

 

افزایش یارانه یعنی شوک تورمی به جامعه

 

در این طرح، قیمت ها بــا خلیج فارس ارائه داده می شــود و هــر کارت ملی بیست بنزین بدهیم و این باعث می شود تا مردم دلال شوند این نگاه جزیره ای توسعه اقتصادی یک کشــور را به همراه نخواهد داشت.

 

هزینه ها دلاری و حقوق ها ریالی است و با توجه به اقتصاد متزلزی که وجود دارد این طرح ها به گونه ای قمار اســت و باعث ایجاد شوک تورمی در کشور می شــود و تا وقتی که برجام تایید نشود و تحریم ها به پایان نرسد، اقتصاد متزلزل خواهد ماند و اقتصاد ایران همچنان نابود شده خواهد ماند.

 

«روزنامه اقتصاد پویا – 6 دی 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/10/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |