ایران و 1+4 در وین سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتند.

 

دور جدید مذاکرات هســته ای روز گذشــته در حالی آغاز شــد که وزیر خارجه ایران از توافق ایران و 1+4 بر ســر یک ســند جدید خبر داد و گفت که سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتند!

 

 

 

 

 

این در حالی اســت که پیش از این اعلام شــد ایران در مذاکرات هفته گذشــته در وین دو ســند را به طور رسمی در باره لغــو تحریم هــای آمریکا و اروپــا و متقابلا اقدامات هســته ای ایران به طرف های برجامی ارائه کرده، اما این دو ســند به مذاق کشــورهای اروپایی و آمریکا خــوش نیامــد.

 

در همین رابطه منابع نزدیک به هیات ایرانــی اعلام کردند که عمــده مخالفت و اعتراض کشــورهای اروپایی به این دو سند این بوده است که "برای بازنگری در متون پیشین فرصتی وجود ندارد" و دیگــر اینکــه "طرف آمریکایــی حاضر به اعطای امتیــازات مدنظر ایــران در چارچوب مطرح برجام و قطعنامه 2231 نخواهد بود.

 

"با این وجود اما حالا وزیر خارجه ایران از توافق جدید در وین خبر داده اســت.

 

به هرحال مذاکرات هسته ای دیروز در حالی آغاز شد کــه ابتدا هیأت های ایران، چین و روســیه بایکدیگر گفتگــو کردند.

 

میخائیل اولیانوف نماینده روســیه در ســازمان های بین المللی در توییتی نوشت: صبح روز دوشنبه هیات های روسیه، چین و ایران برای مقایسه یادداشــت ها پیــش از آغاز رســمی هشــتمین دور مذاکــرات وین در باره برجام دیدار کردند.

 

میخائیل اولیانــوف همچنین تاکید کرد: محمد اســلامی رئیس ســازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تهــران از ۶۰ درصــد غنی ســازی اورانیوم فراتر نخواهد رفت.

 

این سخنان، پیامی مثبت در آستانه هشتمین دور گفتگوهای وین می باشد.

 

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شــود که اســلامی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاســخ به این ســؤال که اگر طرف های برجام در احیای برجام شکست بخورند و تحریم های آمریکا علیه تهران لغو نشود، آیا ایران غنی سازی اورانیوم بالاتــر از ۶۰ درصــد انجام خواهد داد؟

 

تاکید کرد: خیر.

 

وی تصریح کرد: هدف برنامه هسته ای ایران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تأمیــن نیاز مصرف کننــدگان ایرانی به کالاهای خاص است.

 

اسلامی در ادامه اظهار داشت: تمامی فعالیت های هسته ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

 

 

سند 20 ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم

 

اما همانطور که اشــاره شد حسین امیرعبداللهیان وزیــر خارجه ایران هم دیروز در جمع خبرنگاران، گفــت: امروز دور جدید مذاکرات در وین شــروع می شود از جمله موضوعاتی که در دستور کار ماست بحث تضمین و راســتی آزمایی اســت، امروز سند مشــترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آنها را اســناد یک دســامبر و 1۵ دسامبر می خوانیم.

 

هم در موضوع هسته ای و هم تحریم ها یعنی دیگر سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشــترکی رســیدیم.

 

از امروز مذاکرات ما حول آن ســند مشترک شــروع می شود از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی آزمایی است.

 

وی گفت: باید در ذیل این واژه ها و موضوعات به نقطه ای برســیم که نفت ایران به آســانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حســاب های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.

 

 

خبر بزرگ در راه است

 

در همین حال سخنگوی وزارت امورخارجه هم در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال مبنی بر احتمال توافق گام به گام در وین، گفت: پاسخ من به این سؤال یک خیر بزرگ است.

 

او گفت: ابتدا تعهدات طرف مقابل انجام شود سپس اقدامات جبرانی را انجام خواهیم داد.

 

ســعید خطیب زاده گفــت: در وین در حال تبادل متونی به صورت غیررسمی با آمریکایی ها هستیم.

 

او بــا بیان اینکه امیــدوارم طرف مقابل برای رفع مؤثر تحریم ها به وین بیاید گفت: طرف مقابل باید قدردان پنجره جدید مذاکرات باشد.

 

«روزنامه نقش اقتصاد - 7 دی 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/10/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |