نوسانات نرخ ارز باز هم دردسرساز خواهد شد؟

 

روند مذاکرات هسته ای که چند روزی است دور آخر آن در وین آغاز شده است، حالا به نقطه حساسی رسیده است و زمزمه ها از افق روشنی برای توافق میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی خبر می دهد.

 

 

 

 

 

یکی از مهم ترین اتفاقات در روند مذاکرات، لغو تحریمی است از دوران ترامپ که به واسطه آن کمپانی های بین المللی امکان همکاری در زمینه هسته ای با ایران را پیدا کرده اند.

 

هر چند این موضوع به تنهایی نمی تواند در اقتصاد کشور راهگشا باشد اما همین سیگنال ها کافی بود تا در دو هفته اخیر نرخ ارز به ویژه دلار را کاهشی کند.

 

قیمت دلار که تا پیش از این در کانال 28  هزار تومان نوسان داشت، این روزها در کانال 26 هزار تومان در رفت و آمد است...

 

همین کاهش قیمت سبب شده است تا بسیاری از مدافعان دولت ابراهیم رئیسی و مسئولان دولتی، دستاورد دولت در مذاکرات را ارزان شدن دلار بدانند و وعده تداوم آن را بدهند.

 

هر چند همین گفته ها برخی از دارندگان دلار را به صف فروشنده ها کشاند اما از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی در این باره نظرات متفاوتی دارند.

 

برخی از آنان عقیده دارند این کاهش قیمت موقتی است، چرا که با روند اقتصادی کشور که افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی است منافات دارد و تا زمانی که اقتصاد به ریل صحیح بازنگردد نه باید به کاهش قیمت دلار امید بست و نه منتظر دستاورد خاصی از آن بود.

 

همانگونه در روزهای اخیر علیرغم کاهش قیمت دلار، روند افزایشی قیمت ها متوقف نشده است و بسیاری از کالاها همچنن بالانشین هستند.

 

 

سقف و کف ارزش دلار

 

کارشناس بازارهای مالی اظهار داشت: اگر دولت با گفتار درمانی یا هر حرکت هیجانی قیمت دلار را پایین نگهدارد فاصله قیمت دلار با ارزش دلار به شدت افزایش پیدا می کند که در کوتاه مدت امکان پذیر است و به صورت تاریخی در 20 سال گذشته هر وقت چنین اتفاقی افتاده خروج سرمایه سنگینی رخ می دهد و بعد از مدتی دلار حرکت بزرگی می کند.

 

سجاد بوربور در باره نوسانات نرخ دلار بازار آزاد ایران در سال 1400 و 1401 اظهار داشت: در تحلیل نرخ دلار بازار آزاد در سال جاری و سال آینده، دلار را از مسیر برابری قدرت خرید ارزش گذاری و سال پایه را به دلایل زیادی سال 81 در نظر می گیریم.

 

و تورم دیده شده تورم اعلام شده از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیست.

 

تورم واقعی برابر است با تفاوت رشد نقدینگی با رشد اقتصادی و در این تحلیل از تورم واقعی استفاده شده است.

 

کف هم برحسب دلار به صورت میانگین بعد از هر جهش ارزی(سال 91 ،97 و  99) حدود 170 میلیارد دلار بوده است.

 

همچنین توجه داریم که در دهه 90 رشد اقتصادی حدود صفر درصد بوده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر نقدینگی حدود 4300 همت(هزار میلیارد تومان) است و با رشد اقتصادی حدود 4 درصد و تورم جهانی 3 درصد کف و سقف ارزش دلار روی کاغذ تا حالا 25000 تومان و 31600 تومان است.

 

پیش بینی می کنم تا پایان سال نقدینگی حدود 4800 همت شود که سقف و کف ارزش دلار را روی کاغذ 28500 تومان و 26000 تومان می شود.

 

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که ارزش دلار با قیمت دلار متفاوت است.

 

ارزش دلار روی کاغذ است(قیمت ذاتی) و قیمت دلار، قیمت روز دلار در بازار است و عرضه و تقاضا آن را مشخص می کند.

 

بوربور با اشاره به توان دولت برای سرکوب ارز مانند آنچه که در دهه 80 رخ داد، اظهار داشت: در بهترین حالت، سال 1400 صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات حدود 70 میلیارد دلار است؛ یعنی 70 میلیارد دلار ورودی ارز به کشور داریم(اگر به این منابع دسترسی داشته باشیم).

 

حدود 70 میلیارد دلار هم برای واردات رسمی، قاچاق و واردات خدمات هزینه داریم.

 

بنا بر این ورودی و خروجی ارز در کشور هم دیگر را خنثی می کنند و ارزی نمی ماند که دولت بخواهد از این محل قیمت ارز را سرکوب کند.

 

ادامه داد: طبق گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول 1400 حدود 3.6 میلیارد دلار خروج سرمایه داشتیم که اگر به صورت خطی ببینیم تا پایان سال 1400 حدود 12 میلیارد دلار خروج سرمایه خواهیم داشت که احتمال سرکوب نرخ ارز توسط دولت بسیار کم رنگ می شود.

 

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به توان سرکوب پس از آزادسازی منابع بلوکه شده با نتیجه بخش بودن مذاکرات وین و احتمال عرضه سنگین دولت در بازار ارز، گفت: معتقدم فضایی که در این مذاکرات ایجاد می شود سیاه و سفید نیست و تحلیلم را بر اساس فضای خاکستری ادامه می دهم به این معنا که مذاکرات فرسایشی و آزادی قطره چکانی منابع بلوکه شده خواهد بود.

 

همان طور که گفتم در حال حاضر نقدینگی حدود 4300 همت است و با مفروضات دیگر کف و سقف ارزش دلار روی کاغذ تا حالا 25000 تومان و 31600 تومان است و پیش بینی می کنم تا پایان سال نقدینگی حدود 4800 همت شود که سقف و کف ارزش دلار را روی کاغذ 28500 تومان و 36000 تومان می شود.

 

بوربور افزود: این گفته به این معنی نیست که قیمت دلار نمی تواند به صورت هیجانی تا حدود به یاد دارید 22000 تومان افت کند اما ماندگار نخواهد بود.

 

حتما دلار هیجانی 33500 تومان شد و بعد تا 20700 تومان افت کرد و در کانال 25000 تومان زمان زیادی تثبیت شد یا در سال 97 دلار هیجانی 19300 تومان شد و بعد هیجانی حدود 10000 تومان شد و درکانال 11000 تومان مدتی تثبیت شد.

 

قیمت دلار می تواند هیجانی از ارزش خود فاصله بگیرد و این اتفاق فرصت سودآوری برای فعال اقتصادی ایجاد می کند.

 

 

نوسانات نرخ ارز باز هم دردسرساز خواهد شد؟

 

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرچه رفع تحریم ها ورود ارز به کشور را تسهیل می کند اما باید توجه داشت حتی با فرض رفع تحریم ها با توجه به آنکه دلار در بودجه سال آینده 23 هزار تومان پیش بینی شده، نمی توان تصور کرد دلار در بازار آزاد قرار است به این نرخ نزدیک شود.

 

او اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت از کاهش نرخ ارز، بیش از آنچه در بودجه پیش بینی شده متضرر خواهد شد، بنا بر این اجازه افت بیش از اندازه دلار را نخواهد داد و اگر هم در مقطعی دلار افت کند، تقاضا در بازار ارز آنقدر افزایش خواهد یافت که دو باره قیمت ها به سطوح بالاتر بازمی گردد.

 

«روزنامه اقتصادی ثروت - 24 بهمن 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/11/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |