دولت سیزدهم که دیپلماسی انرژی را با افزایش صادرات نفت، آغاز سوآپ گاز و توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه فعال کرده بود، حالا در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر به دنبال توسعه آن است.

 

 

 

 

مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی. یی. سی. اف) حدود ۲۰ سال پیش و با افزایش اقبال جهانی به گاز تاسیس شد.

اگرچه تاسیس این مجمع در سال ۱۳۸۰ انجام شد اما نخستین نشست سران کشورهای عضو ۱۰ سال بعد و در سال ۹۰ به میزبانی قطر برگزار شد.

بعد از آن چهار نشست دیگر سران کشورهایی که در مجموع ۶۷ درصد از ذخایر کشف شده گاز جهان را در اختیار دارند برگزار شد و حالا در ششمین نشست دوباره قرعه به نام قطر افتاده تا سران این کشورها را گرد هم آورد.

با این حال علاوه بر برگزاری نشست سران، دیدارهای دو و چند جانبه نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.

در همین زمینه، آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری دیروز تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۰ سال به‌منظور تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی و در عین حال حضور در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌ئی‌سی‌اف) به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در قالب سفری ۲ روزه راهی دوحه شد و در این سفر وزاری نفت و امور خارجه رئیس‌جمهوری ایران را همراهی می‌کنند.

گفت‌وگوی دو جانبه، مذاکرات هیات‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه از برنامه‌های روز نخست این سفر است.

رئیس‌جمهوری همچنین قرار است در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور یابد و نشستی نیز با بازرگانان قطری و ایرانی خواهد داشت.

رئیسی در دومین روز سفر خود در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی(جی‌ئی‌سی‌اف) سخنرانی خواهد کرد؛ این نشست با شرکت سران و مقام‌های ارشد کشورهای صادرکننده گاز برگزار می‌شود.

در این میان مذاکرات ایران و قطر به عنوان شریک در بزرگ‌ترین میدان گازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

جهان توسعه روابط دو کشور در سال‌های اخیر بیشتر متوجه بخش سیاسی بوده و با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار در دیگر زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی شاهد رشد و توسعه درخور نبوده است و انتظار می‌رود که سفر رئیسی سبب گشایش در این زمینه شود.

بر این اساس، وزرای نفت ایران و قطر در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در خصوص همکاری‌های دوجانبه در سوآپ گاز، مواضع مشترک در بازارهای جهانی و تشکیل کارگروه مطالعات مشترک پارس جنوبی مذاکره خواهند کرد.

محورهای احتمالی مذاکرات وزرای نفت ایران و قطر بیشتر بر روی بازارهای جهانی و تجارت گاز خواهد بود.

سوآپ گاز نیز به عنوان یکی از محورهای مذاکرات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین در این مذاکرات مواضع مشترک در حوزه تجارت گاز و بازارهای جهانی مورد تاکید است و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان مشترک در حوزه نفت و انرژی از سوی ایران و قطر مطرح خواهد شد. ایجاد کارگروه مطالعات مشترک مخزن پارس جنوبی بین دو کشور ایران و قطر از دیگر مباحثی است که در دیدار وزرای نفت ایران و قطر بررسی خواهد شد.

یکی دیگر از محورهای احتمالی مذاکرات را آموزش نیروی انسانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از ایران به قطر خواهد بود.

اکنون به نظر می‌رسد، زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای توسعه همکاری‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی بین ایران و قطر وجود دارد.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده(ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

 

«روزنامه آرمان ملی - سوم اسفند 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/12/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |