رئیس کمیســیون صنایع اتاق بازرگانی چابهار و رئیــس هیئت مدیره انجمن کارخانه های فرآوری و بســته بندی برنــج مناطــق آزاد با بیــان اینکه با اجــرای قانــون جدیــد مالیــات بــر ارزش افــزوده و تفســیر اشــتباه از ایــن قانــون، تولیدکننــدگان مناطــق آزاد تــا 7 برابــر واردکننــدگان مالیــات می دهنــد، گفت که این شــرایط قدرت رقابت را از تولیدکنندگان گرفته است.

 

 

 

 

یحیی میربلوچ اظهارکــرد: بــا اجــرای قانــون مالیــات بــر ارزش افزوده، صنایع مســتقر در مناطق آزاد که بخشــی از مواد اولیــه آنهــا وارداتــی اســت و بخشــی از ســرزمین اصلــی منتقــل می شــود، دچــار مشــکلات بســیار شــدند.

 

تاکنــون مــواد اولیه وارداتــی در بدو ورود از گمــرک ترخیــص و مالیــات بر ارزش افزوده نیز همان جا دریافت می شد.

 

امــا بــه گفتــه او با اجرای قانــون جدید، بعد از اینکــه ایــن مواد اولیه در محــدوده مناطق آزاد تولیــد می شــود، گمــرک مجــددا از تولیدکنندگان مالیــات بــر ارزش افــزوده می گیــرد.

 

بــرای مثــال برنــج فرآوری نشــده از گمــرک ترخیص و همانجا بــه ازای هــر کیلــو 367 تومــان مالیــات دریافــت می شود، اما بعد از تولید در کارخانه های منطقه آزاد، گمــرک می گویــد: ایــن کالا، کالای داخلــی اســت کــه هــر کیلــو از آن 28500 تومــان قیمــت دارد و بنابرایــن تولیدکننــدگان بــرای خارج کردن محصــول نهایــی خــود از مناطــق آزاد و انتقــال آن بــه انبارهــا در ســرزمین اصلــی بایــد 9 درصــد از 28 هــزار و 500 تومــان را منهــای 367 تومــان دو باره پرداخت کنند.

 

در اینجا 9 درصد 28 هزار و 500 تومان معادل 2700 تومان اســت که با کســر 367 تومــان، ایــن مبلــغ بــه حــدود 2400 تومــان می رســد.

 

یعنــی واحــد تولیــد برنــج مســتقر در منطقــه آزاد بــرای خــارج کــردن هر کیلو برنج خود از ایــن منطقــه باید 2400 تومان مالیات پرداخت کند.

 

رئیس کمیســیون صنایع اتــاق بازرگانی چابهار با بیان اینکه واردکننده کالای نهایی که ارز بیشتری از کشــور خــارج می کند، فقط همــان 367 تومان مالیــات بــه ازای هــر کیلو برنــج را پرداخت و بعد کالای خود را در بازار می فروشد، تصریح کرد: اما تولیدکننــدگان در نهایــت بــه ازای هــر کیلــو برنج بایــد 2400 تومــان معادل هفت برابر مالیاتی که واردکننده می دهد، پرداخت کنند.

 

در این شرایط قیمت تمام شده تولیدکننده بیشتر از واردکننده می شــود و دیگر توان رقابت بــرای تولیدکنندگان وجــود نــدارد. ایــن مشــکل در کالاهــای دیگــر از جمله چای هم وجود دارد.

 

او بــا اشــاره بــه فعالیــت یــک واحــد تولیــد محصــولات فلــزی نیز گفت: این واحد مواد اولیه خــود را از بــورس کالا می خرد و همان جا مالیات 9 درصــدی پرداخت می کنــد، اما زمان خروج کالا از منطقه آزاد دو باره گمرک 9 درصد دیگر مالیات بــر ارزش افــزوده می خواهــد.؛

 

در حالــی کــه اگر ایــن کارخانــه خارج از منطقــه آزاد بود، فقط باید همان 9 درصد اول را پرداخت می کرد.

 

 

تولیدکننده توان رقابت ندارد

میربلــوچ بــا بیــان اینکه این قانــون معضلی بــرای همــه تولیدکننــدگان منطقــه آزاد شــده، تصریــح کــرد: در این شــرایط تولیدکنندگان توان رقابــت بــا واردکنندگان را ندارند؛ چراکه از طرفی تولیدکنندگان منطقه آزاد دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند.

 

به عبارت دقیق تر نرخ اعلام شده برای محاسبه مالیات کالاهایی که در منطقه آزاد تولید می شــود کالای داخلی اســت و بر اساس نرخ ارز نیما محاسبه می شود اما برای واردکننده با نرخ دولتی محاسبه شده است.

 

رئیــس هیئت مدیــره انجمــن کارخانه هــای فــرآوری و بســته بندی برنــج مناطــق آزاد بــا بیــان اینکــه دبیرخانــه شــورای عالــی مناطــق آزاد طــی نامه ای به گمرک اعلام کرده که تفسیر اشتباهی از قانون شــده اســت، اظهار کرد: در مجموع این وضع باعث شده شرکت های منطقه آزاد نتوانند کالای خــود را وارد یــا خــارج کننــد.

 

راه حــل ایــن شــرایط هــم ایــن اســت کــه در بــدو ورود مالیات بــر مبنــای واردات دریافت شــود امــا اینکه بعد از تولید دوباره از تولیدکنندگان مالیات گرفته شود انصاف نیست.

 

او بــا بیــان اینکــه اقدامــات یاد شــده خلاف شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری است، ابــراز امیــدواری کــرد کــه مســئولان طبــق همــان فرمایشات ایشان موانع تولید را بردارند.

 

پیش تــر هــم تولیدکننــدگان منطقــه آزاد قشــم در طومــاری اعــلام کــرده بودنــد کــه اجرای قانــون مالیــات بــر ارزش افــزوده، بــدون تامیــن زیرساخت های لازم در مناطق آزاد، باعث مختل شدن جریان ارسال کالا در عمده مناطق شده و در صــورت ادامــه این رونــد احتمال دارد تولید در مناطق آزاد متوقف شود.

 

«روزنامه عصر اقتصاد - 7  اسفند 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/12/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |