می توان با قطر یک واحد ال ان جی احداث و به بازار اروپا برویم که این هم یک آلترناتیو خواهد بود که لوله و ترانزیت را کنار بگذاریم، حتی می توانیم از قطر بخواهیم برای سرمایه گذاری در واحدهای نیمه تمام ال ان جی خودمان سرمایه گذاری مشترک داشته و گاز مایع را به مقاصد دور صادر کنیم، یعنی به جای خط لوله که فضا را سیاسی تر می کند از ال ان جی استفاده کنیم.

 

 

 

 

سیدمهدی حسینی در باره همکاری مشترک ایران و قطر در برداشت از گاز پارس جنوبی اظهار داشت: مسلما همکاری در بهره برداری از میادین مشترک در همه جای دنیا یک سیاست شناخته شده، درست و منطقی است، زیرا وقتی هیچ کس سعی نکند حداکثر مکش و برداشت را در یک رقابت داشته باشد، آسیبی هم به میدان وارد نمی شود.

 

نگهداری و برداشت به معنای صیانتی مورد توجه هر دو طرف خواهد بود چون با کمک هم می توانیم حداکثر برداشت را داشته باشیم، یعنی به جای اینکه میدان را خراب کنیم و حداقل برداشت داشته باشیم از روش منطقی یونیتازیشن استفاده می کنیم.

 

وی افزود: ما در گذشته تنها پروژه اجرای مشترک را در نظر داشتیم با کشور عمان بر روی میدان هنگام و ابوالخسیب اجرا کنیم، بخش سخت این نوع از قراردادها تعیین سهم است که معمولا اختلاف بوجود می آید که سهم هرکس چقدر است.

 

بنده در این پروژه مذاکره و قرارداد را امضا کردم که 80 درصد سهم ایران و 20 درصد سهم طرف عمان باشد، اما در ادامه سیاست هایی اعمال شد که گاز هنگام به قشم و گورزین برود و پروژه ای که تا به این حد جلو رفته بود، اجرایی نشد.

 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ما تاکنون چندان اهل اقدامات مشترک نبوده و در همکاری ها ضعیف عمل کرده و هیچگاه خوشبین نبوده ایم، مشکل دوم نوع قوانین ما است که با مدل های کاری کشورهای دیگر همخوانی ندارد، مثال فرض کنیم قرار باشد میدان آزادگان را با میدان مجنون عراق مشترک برداشت کنیم و آنها هم آماده باشند مشارکت در تولید داشته باشیم به مشکل عدم سازگاری با قوانین برمی خوریم، اینها مشکلاتی است که وجود دارد.

 

در میادین مشترک با قطر، امارات، عربستان نیز کمیته های فنی مشترک تشکیل دادیم اما با اتفاقات سیاسی این قضایا نیز تعطیل و انجام نشد.

 

وی با ابراز امیدواری از اینکه به تفاهم مشترک با قطر برای بهره برداری از پارس جنوبی و گنبدشمالی برسیم، گفت: قطر در بخش بهره برداری از چاه ها از تکنولوژی روز استفاده می کند که ما امکان استفاده نداریم، بنابراین آنها از هر چاهی تقریبا دو برابر ما گاز برداشت می کنند مثال اگر ما از هر چاه پارس جنوبی 100 میلیون مترمکعب برداشت داریم آنها حدود 200 میلیون مترمکعب برداشت می کنند، اگر با آنها مشارکت کنیم این نوع تکنولوژی به پارس جنوبی هم سرایت می کند و ما می توانیم با تعداد چاه و هزینه کمتر تولید و راندمان بیشتری داشته باشیم، این در حالی است که اکنون به ازای هر یک چاهی که قطر حفر می کند ما مجبوریم دو چاه حفر کنیم اما در صورت همکاری هزینه ما نصف می شود، ضمن اینکه تکنولوژی جدیدی هم بکار بسته ایم.

 

حسینی بیان داشت: مشکلی که ایران و قطر دارند افت فشار میدان است که سرمایه گذاری و تکنولوژی سنگینی نیاز دارد که ما اکنون در اختیار نداریم، اما در یک کار مشترک می توانیم هزینه ها را با کمک قطر کاهش داده و میدان را زنده کنیم و از افت خارج کنیم، به شرطی که مسائل داخلی خودمان را به لحاظ حقوقی حل کنیم.

 

وی در ادامه درباره صادرات گاز به اروپا با همکاری دو کشور اظهار داشت: صدور گاز توسط ما و قطر به اروپا نیاز به مطالعات دقیق تر دارد، در حال حاضر روسیه از طریق 5 خط به شمال و بخش مرکزی اروپا گاز صادر می کند، در جنوب از الجزایر و لیبی گاز دریافت می کند، دو خط هم از اوکراین گاز را بخش های شمالی و مرکزی اروپا می رسانند.

 

ممکن است اینگونه تلقی شود که ما در نظر داریم برای کسب بازار اروپا رقابت کنیم و سهم روسیه را کم کنیم، اینها ملاحظات سیاسی خاص خود را دارد که حتما مسئولین ایران و قطر روی آن مطالعه می کنند، ولی به لحاظ تکنولوژیکی شاید این اقدام بیشتر از کار ترانزیتی عملی باشد اما در عین حال اقتصادی بودن این کار قابل بررسی است اینکه آیا فاصله پارس جنوبی تا اروپا که بیش از چندین هزار کیلومتر است به لحاظ اقتصادی به صرفه است؟

 

امروز که قیمت گاز بالا است شاید توجیه پذیر باشد، اما بازار گاز یک بازار بی ثبات است و بسته به شرایط مختلف قیمت تغییر می کند بنا بر این باید مطالعه شود که آیا این اقدام درست است یا خیر. این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: شاید پروژه یادشده آلترناتیوی باشد بر پروژه ای که روسیه از طریق ترکیه و یا آذربایجان از طریق ترکیه و یونان گاز را ترانزیت کرده و به اروپا می رسانند، به هر حال در مجموع پروژه احداث خط از مسیر قطر-ایران-ترکیه-اروپا از لحاظ تکنیکی شدنی است ولی آنچه لازم است مطالعات دقیق از نظر اقتصادی بودن و تعریف چند آلترنانتیو و گزینه که دو کشور با کمک هم اجرا کنند.

 

«روزنامه ثروت - 8 اسفند 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/12/08     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |