در همایش خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران: برای همگان روشــن است که اقتصادی که حدود80  درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد.

 

 

 

 

 

رئیس جمهور با بیان این که قرار اســت در کشور تصمیم های سختی بگیریم، گفت: شــاید برخی موافق نباشند اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشــنی که پیش روی اقتصاد است رهنمود می کند.

 

حجت الاســلام سید ابراهیم رئیسی در همایش نخســتین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران، اظهار کــرد: امیدوارم این همایــش راه را برای تصمیم گیری و قانون گذاری با اســتفاده از تجربیات گذشته فراهم کند.

 

برای فعــالان اقتصادی، صاحب نظران و اســاتید دانشــگاه کاری که تاکنون انجام شده روشن اســت، اما با نگاه نســبت به چیزی که انجام شــده یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: برای همگان روشــن است که اقتصادی که حدود80  درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد.

 

همچنین برای همگان روشن است که باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم و در قانون اساسی بر اصل 44 تاکید شده است.

 

رئیســی با اشــاره به برنامه های توســعه اظهار کــرد: در همه برنامه های توســعه تاکید شده اســت که دولت نباید متصدی باشد بلکه باید هدایتگر، نظارت گر و حمایت گر باشد و چنانچه دولت بخواهد موفق شود باید در این ســه مورد عمل کند نه در دخالت ها و تصدیگری ها.

 

وی با بیان اینکه چه باید عمل می شــد و چه شد، تفاوت بین آنچه باید باشــد و آنچه که هست محســوب می شود، اظهار کرد: همین موضوع ما را راهنمایــی می کند که چه کاری را باید انجــام داد.

 

دولت نباید متصدی باشــد که حمایت مالی و حقوقی کند.

 

رئیس جمهور بــا تاکید بر اینکه بازنگری بــه تابلوی خصوصی ســازی به این که چه باید کرد کمک می کند، تصریح کرد: این فرآیند کمک می کند که اشــکال در ســاختارها بــوده و یا در رفتارها؛ اگر اشکال در ساختار باشــد هرچقدر هم که مدیران تغییر کنند اتفاقی نخواهد افتاد اما اگر مشــکل رفتارها باشــد رفتارها باید اصلاح شــوند.

 

باید بررســی شــود که آیا ساختار درست چیده شده اســت یا خیر و متناسب با این ماموریت باید به این سوال که چرا سیاست اصل 44 قانون اساسی آنچنان که مورد نظر سیاست گذار بود عمل نشده پاســخ داد.

 

باید از همه صاحبنظران و سرمایه گذاران ســوال کرد که آیا موفق هستند یا خیر؟ وی در ادامه گفت: هدف پافشــاری بر سیاســت ذیل اصل 44 قانون اساســی، اقتصاد مقاومتی، میدان واقعی دادن به بخش خصوصی اســت؛ چرا کــه بســیاری از اوقات گفته می شــود خصوصی ســازی صورت گرفته، امــا دولت با تابلو یــا بی تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به ســازمان تامین اجتماعی، برخی بانک ها و برخی شــهرداری ها است که این موضوع تداوم تصدیگری دولت با عناوین دیگر محسوب می شود.

 

رئیســی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اعلام کرد که فضا برای فعالیت قابل پذیرش اســت ایــرادی ندارد، اما اگــر اعلام کند میدان برای این بخش وجود ندارد این ایراد دارد.

 

رئیس جمهور با تاکیــد بر این که دولت نباید متصدی باشــد، اظهار کرد: بایــد حتما به بخش خصوصی واقعــی میدان داده شود. باید بررسی شود موانع چیســت و این موانع برطرف شود.

 

در سفرهایی که به شهرها و روســتاهای مختلف دارم می بینم که کارخانه ها تعطیل شده و سالن ها به انبار سیب زمینی و پیاز تبدیل شده است.

 

باید بررسی شود که چه کنیم که پرونده ها در قوه قضاییه ساخته نشــوند.

 

ما به دولت آمده ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده ای ساخته نشــود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد.

 

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشــور 0/4 بوده اســت اظهار کرد: باید علل این موضوع بررســی شود و دید که تحقق رشــد اقتصادی در حد یک آرمان باقی می ماند و یا قابل انجام است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: ما دنبال عبرت گرفتن هســتیم امروز قطر بزرگترین صادرکننده ال ان جی دنیا اســت این بخش.

 

از طرف دیگر نباید دچار افراط و تفریط شــویم نــگاه باید واقعی باشد و بایدها و نبایدها را در این رابطه تنظیم کرد.

 

بر این بایدها و نبایدها نیز همه باید ملتزم باشــند و بیش از همه دولتمردان باید ملتزم باشند.

 

وی با بیــان این که برخــی گمان می کنند اگــر یک خصوصی سازی دچار مشکل شــود کل فرآیند باید متوقف شود، گفت:  این موضوع درست نیست بلکه این کشــتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه ها و فعالان اقتصادی به عنوان بازار کمک گرفته شود.

 

این موضــوع مورد تاکید بنده اســت که هر کســی صاحبنظر محسوب می شود اما نظرش با ما متفاوت است حتما ابراز کند تا به نقطه مشترک برسیم.

 

رئیسی با بیان این که قرار اســت در کشور تصمیم های سختی بگیریم، اظهار کرد: شــاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می کند به افق روشنی که پیش روی اقتصاد است.

 

«روزنامه اقتصاد مردم - اول خرداد1401»

   تاریخ ثبت: 1401/03/01     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |