علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی چند روز پیش در باره اقدامات بانک مرکزی در خصوص رونمایی از رمزریال اعلام کرد؛ بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است.

 

 

 

 

وی در توضیح این مساله گفت: رمزریال به‌ جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به ‌جای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمزارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

رییس کل بانک مرکزی در باره زمان و نحوه اجرای رمزریال نیز گفت: با تکمیل زیرساخت‌های لازم از شهریور ماه عملیاتی خواهد شد و قبل از اجرا نیز حتما به ‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا شوند و در جریان ماجرا قرار بگیرند؛ ضمنا ابتدا به ‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق آغاز می‌شود و بعد به سراسر کشور تسری خواهد یافت.

صالح‌آبادی همچنین در باره اقدامات دولت و بانک مرکزی در باره رمزارز و نظارت بر این حوزه، با بیان اینکه این موضوع در دولت در حال جمع‌بندی است، خاطرنشان کرد: این مساله در اختیار معاون اقتصادی رییس‌جمهور قرار گرفته است که در این باره در حال بررسی هستند تا در سطح دولت تصمیم‌گیری شود.

 

کارکرد رمزریال چگونه است؟

راه‌اندازی رمزریال ، در حال حاضر از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت‌های آن تعریف شده و بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی تا اواسط سال جاری به صورت آزمایشی ارایه خواهد شد، کارکرد رمزریال به این صورت است که افراد اسکناس‌های خود را به بانک تحویل داده و در عوض رمزریال می‌گیرند.

در واقع رمزریال جایگزینی برای اسکناس یا نسخه الکترونیکی اسکناس است.

رمزریال وجود خارجی ندارد و تنها در شبکه مجازی می‌توان از آن استفاده کرد.

از طرفی، رمزریال تنها در داخل کشور قابل استفاده خواهد بود.

پشتوانه رمزریال، خود ریال بوده و می‌توان با استفاده از کارت بانکی، موبایل و کامپیوتر از آن استفاده کرد.

رمزریال مانند بیت‌کوین قابل استخراج نخواهد بود و میزان عرضه آن توسط بانک مرکزی تنظیم می‌شود.

همچنین لازم است اشاره شود که برخلاف رمزارزها که ارزش آنها مدام در حال نوسان و تغییر است، ارزش رمزریال ثابت خواهد بود.

 

حجم اسکناس‌های در گردش نسبت به نقدینگی بسیار ناچیز است

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس حوزه بانکی و یکی از روسای پیشین بانک صادرات ایران در رابطه با جایگزینی رمزریال با اسکناس به اعتماد گفت: در حال حاضر نیز مردم ریال‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و با استفاده از کارت بانکی، موبایل و کامپیوتر عملیات بانکی و نقل و انتقالات مالی خود را انجام می‌دهند و سوالی که مطرح می‌شود، این است که رمزریال چه مزیتی نسبت به سایر فعالیت‌های مجازی بانکداری دارد؟ این کارشناس بانکی در واکنش به سخنان رییس کل بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی رمزریال و جایگزینی آن با اسکناس‌های در گردش نیز خاطرنشان کرد: حجم اسکناسی که امروز در گردش است نسبت به کل نقدینگی کشور رقم بسیار ناچیزی است و حجم آن کمتر از ۵ درصد کل نقدینگی (۴ هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومان) است.

حاتمی‌یزد با بیان اینکه سال‌هاست که نقل و انتقالات مالی به صورت مجازی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کمتر کسی این روزها از اسکناس برای داد و ستد استفاده می‌کند و اغلب افراد با حواله‌های ساتنا و پایا یا با کارت‌های بانکی و موبایل‌های‌شان اقدام به خرید می‌کنند.

این کارشناس ارشد بانکی با بیان اینکه منظور از حجم نقدینگی در کشور اسکناس نیست، گفت: مقصود کلیه قدرت خریدی است که در اختیار مردم و شرکت‌های مختلف و موسسات قرار دارد.

حاتمی‌یزد در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه با وجود این میزان از فعالیت‌های مجازی در حوزه بانکداری سخن از جایگزینی رمزریال به جای اسکناس به میان بیاید به نظر بنده سخنی ناپحته و نسنجیده است که اصلا عملیاتی هم نیست و قابلیت اجرا هم ندارد.

حاتمی‌یزد با بیان اینکه تاکنون هیچ کدام از کشورها در زمینه ارز دیجیتال ملی موفق نبوده‌اند، تصریح کرد: تاکنون هیچ کشوری در این عرصه اقدامی نداشته و مردم هم بعید است که از این روش استقبال کنند.

این کارشناس بانکی در مورد بالا بودن امنیت در این روش نیز گفت: به همین میزان که گفته می‌شود رمزریال دارای امنیت است.

کارت‌های بانکی و موبایل هم امنیت دارند و مردم از ساتنا و پایا هم به لحاظ امنیت رضایت دارند.

حاتمی‌یزد تصریح کرد: هنوز مقررات و قانونگذاری مشخصی در این زمینه انجام نشده و ممکن است قانونی هم نشود، چرا که رمزارزها هنوز تحت کنترل بانک‌های مرکزی در هیچ کشوری نیستند و لذا این رمزارزها به عنوان پول رسمی در هیچ کشوری پذیرفته نشده‌اند و تنها به عنوان توافقی میان دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده هستند، اما دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان هنوز چنین ریسکی را نپذیرفته‌اند.

آلبرت بغوزیان، کارشناس اقتصادی نیز در این باره معتقد است؛ تا چند وقت قبل در مورد ارز دیجیتال ایرانی سخن گفته می‌شد که بعد از آن این موضوع به رمزریال تبدیل شد حال اگر به جای اسکناس هم در نظر گرفته شود، می‌تواند کمکی به هزینه چاپ اسکناس کند و رصد بهتر تراکنش‌ها برای بحث‌های مالیاتی و سیاستگذاری‌ها باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با ورود رمزریال اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد، تصریح کرد: اینکه رونمایی از رمزریال یا کاربرد آن چه میزان می‌تواند به شرایط فعلی کشور به لحاظ به هم ریختگی قیمت‌ها و رشد قیمت ارز کمک کند هنوز مشخص نشده است.

او ادامه داد: اما اینکه هر میزان ریالی را به رمزریال تبدیل کنند، مشخص می‌کند که چه میزان معامله انجام شده اما در مجموع در دنیا چندان باب نبوده و اصلا هدف از تغییر این نام هم مشخص نشده است.

بغوزیان خاطرنشان کرد: ارز دیجیتال تتر در دنیا معادل یک دلار است و شاید این رمزریال جایگزین ارزهای دیجیتال شود که این هم بعید است زیرا هنوز هم نرخ ارز مشخص نیست و نمی‌تواند در آن ردیف قرار گیرد.

او تصریح کرد: اما اینکه رییس کل بانک مرکزی به موضوع رمزریال تاکید داشته‌اند و این را از افتخارات بانک مرکزی عنوان می‌کنند را هنوز متوجه نمی‌شوم.

 

رمزریال مزیتی نسبت به سایر رویه‌های پرداختی ندارد

این اقتصاددان با بیان اینکه رمزریال مزیتی نسبت به سایر رویه‌های پرداختی ندارد، گفت: همواره مسوولان به دنبال نوآوری هستند، اما اینکه چه هدفی از آن دنبال می‌شود، معلوم نیست.

اینکه گفته می‌شود صرفا تراکنش‌ها با رمزریال انجام خواهد شد باید علت آن را هم بگویند.

او افزود: در گذشته داد و ستدها با طلا و ارزها و اسکناس‌ها و بعدها با ارز دیجیتال انجام شد اما اینکه بگویند رمزریال قرار است بر رشد اقتصادی اثرگذار باشد به اعتقاد من بعید به نظر می‌رسد.

اگر قرار باشد دستمزدها با رمزریال پرداخت شود یا حساب جدیدی برای رمزریال افتتاح کنیم هنوز مبهم است و جزییاتی از آن عنوان نشده است.

این در حالی است که برای رمزارزهای خارجی دستگاه‌هایی در فروشگاه‌ها طراحی شده است که برای معاملات از آنها استفاده می‌شود.

 

«روزنامه اعتماد - 5 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/05     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |