معــاون مالــی و ســرمایه انســانی چادرملو بمناســبت هفتــه معدن و صنعــت در گفت و گویــی با اشــاره به نقش این شــرکت معدنــی و صنعتی فولاد کشــور گفت: چادرملو در ســال های اخیر، با در اختیار داشتن زنجیره کامل فولاد از معدن تا تولید شــمش، عملکردی مطلوب در این صنعت اســتراتژیک داشته اســت.

 

 

 

 

 

واحد فولادسازی این شرکت در سال 1400 توانست بیــش از ظرفیت اســمی و به میزان یــک میلیون و 54 هزار تن فولاد تولیــد کند.

 

علاوه بر ایــن، در ســال گذشــته یک میلیــون و 464 هــزار تن آهن اســفنجی، 3 میلیــون و 809 هــزار تن گندله و 12 میلیون و 186  هــزار تــن کنســانتره ســنگ آهن نیــز تولیــد کرده است.

 

فرهــاد آذرین فــر در خصوص پیامدهــای ناشــی از چالــش هــای تأمین انرژی تصریح کرد: اگرچــه چادرملــو در کنار خط لوله گاز سراســری کشــور قرار دارد و برق مــورد نیاز واحدهای معدنــی و صنعتــی شــرکت نیز توســط نیروگاه هــا اختصاصــی شرکت تامین می شود، اما قطعی گاز در فصل زمستان منجر به از دســت دادن 150 هزار تن فولاد در این واحد صنعتی گردید .

 

وی افــزود: طــرح اصـلاح و آزادســازی نــرخ انــرژی، که از اواخر سال گذشــته برای صنایع کشور اعمال شــده است موجب افزایــش هزینــه هــا گردیــد و تبعاتــی بــرای شــرکت معدنی و صنعتــی چادرملو به همراه داشــت.

 

در ســال 1399 ســهم هزینه هــای انرژی از کل بهای تمام شــده درآمدهــای عملیاتی شــرکت معدنی و صنعتــی چادرملو برابر بــا 3 و 6 دهم درصد بوده، اما در ســال 1400 ،بــا افزایش نــرخ حامل های انرژی، ســهم هزینه های انــرژی از کل هزینه هــای تولید به حدود 10 درصــد افزایش یافت که تاثیرات ایــن افزایش هزینه ها در بهای تمام شــده محصولات شــرکت معدنی و صنعتــی چادرملو کاملا مشــهود است، ضمن اینکه آزادســازی و اصلاح نرخ حامل های انرژی نیز، با اثرگذاری بر بهای تمام شــده کالای ساخته شــده، تــوان رقابت پذیری محصولات فولادی را در بازارهای بین المللی کاهش داده اســت.

 

در این ســال، بهای تمام شــده درآمدهای عملیاتــی چادرملو 180 هــزار و 289 میلیارد ریــال بوده که نســبت به سال 1399 رشدی 90 درصدی داشته است.

 

معــاون مالی و ســرمایه انســانی چادرملو در خصــوص تدابیر این شــرکت برای گــذر از بحران انرژی گفت: شــرکت معدنی و صنعتــی چادرملو، بــا توجه به نقش اثرگــذار خود در صنعت فــولاد، همواره به دنبال بهینه ســازی مصــرف انرژی در صنعت فولاد بوده اســت.

 

به همین منظور برنامه هایــی بــرای کاهش مصرف آب در واحدهــای تولید اجرا شــد و هم اکنون در واحد فولادســازی شــرکت، بــه ازای هر تــن فولاد، کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می شــود.

در واقع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با وجود ســرمایه گذاری در جهت شــیرین سازی و انتقــال آب خلیج فارس به مجتمع صنعتــی خود در اردکان یزد لیکن با بهــره گیری از فناوری های نوین )روش هات شــارژ) و بازگردانــدن آب مصرفــی بــه چرخــه تولیــد، توانسته است آب مصرفی در صنعت خود را به حداقل برســاند.

 

در زمینه رفــع چالش های موجــود در تامین برق نیز این شــرکت، با احداث یک نیروگاه ســیکل ترکیبــی با ظرفیت 500 مگاوات و نیروگاه خورشــیدی بــا ظرفیت ده مــگاوات در اردکان یــزد، تلاش کــرد علاوه بــر تامین برق مــورد نیاز خود که حدود 180 مگاوات اســت مازاد آن را در اختیار شــبکه سراسرس برق قرار دهد ولی متاســفانه همچنان مشــمول برنامه زمانبندی قطع برق شده است .

 

 آذرین فر در ادامــه افزود : با توجه اجرای طرح هایــی مبتنی بر افزایش ظرفیت تولید که در دســتور کار چادرملو اســت، برای ساخت 2 واحــد نیروگاه 546 مگاواتی ســیکل ترکیبــی، یک نیروگاه خورشــیدی 100 مگاواتی و 2 نیروگاه دیگر 10 مگاواتی برنامه ریــزی کرده ایم که مجموع تولید برق نیروگاه های این شــرکت به یک هزار و 712 مگاوات خواهد رســید.

 

وی در پایان گفت: در مجموع، سیاست گذاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره مبتنی بر خلق ارزش و رفع مشــکلات و چالش های صنعت، خصوصا در حوزه انرژی بوده است و چنانچه برنامه ریزی هــا برای محدودیت های انــرژی صنایع طبق طرح از پیش تعیین شده باشــد، می توان بخشی از خسارت های ناشی از قطع ناگهانی آن ها را به حداقل رســاند.

 

 

«روزنامه آفتاب اقتصادی - 5 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/04/05     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |