سیرجان اولین منطقه ویژه اقتصادی است که در ایران تأسیس شد.

 

این منطقه در طول سالیان، گام هایی استوار را برای نهادینه کردن قوانین و مقررات مختلف داخل منطقه برداشته است.

 

اینک به منظور آشنایی سرمایه گذاران با قوانین گمرکی که یکی از مهم ترین مسایل در هر منطقه ویژه اقتصادی محسوب می شود، به ذکر پاره ای از این قوانین در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان می پردازیم: 

 

 

 

1- واردات درصدی از کالاهای تولید شده در مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشور بدون هرگونه محدودیتی مجاز اعلام شده است. این میزان معادل نسبتی از مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی بکار رفته به قیمت کل کالای تولیدی است که نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار ندارد و مشمول شرط غیرمجاز و مجاز مشروط نمی باشد.

 

2- واردات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به هر یک از مناطق دیگر تجاری بنا به تشخیص و تصویب سازمان هر منطقه، از پرداخت عوارض به صورت کلی یا قسمتی از آن، معاف می باشد. گواهی تولید صادره توسط منطقه جهت کالاهای تولید شده، ملاک تعیین محل تولید کالاهای مذکور خواهد بود. 

 

3- ورود هرگونه کالا به داخل منطقه بدون تشریفات گمرکی مانند ثبت سفارش و بازرگانی امکان پذیر است.

 

4- صدور کالا از منطقه بدون هیچ گونه تشریفاتی انجام خواهد شد.

 

5- کالاهای موجود در گمرک به وسیله قبض انبار قابل معامله، قابل انتقال می باشد.

 

6- امکان تفکیک شدن کالا با صدور قبض انبار میسر می باشد.

 

7- گواهی مبدأ و قبض انبار قابل معامله جهت ارائه به بانک گشایش کننده توسط منطقه صادر می شود.

 

8- به دلیل تمرکز منطقه در امر خدمات و اعطای تسهیلات به بازرگانان و صنعتگران که کالا وارد منطقه می کنند، تشریفات گمرکی حداقل و سرعت کار حداکثر است.

 

9- محدودیت زمانی برای نگهداری کالا در انبارهای عمومی و اختصاصی منطقه به شرط تمدید وجود نداشته و کالا متروکه اعلام نخواهد شد.

 

   تاریخ ثبت: 1399/12/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |