مبادلات تجاری ایران و عراق در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰

رشد صادرات؛ تغییر در سبد واردات  

 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد روند تجارت ایران با عراق طی ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ با رشد صادرات و تغییر در سبد واردات از این کشور همراه بوده است.

 

 


مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی: بر اساس این بررسی‌ها صادرات ایران به این کشور  طی ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۴۳ درصد رشد از نظر ارزشی و ۶۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۴۱ هزار تن رسید.


وی افزود: طی مدت یاد شده عراق در رتبه دوم کشورهای هدف صادرات ایران پس از چین با ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار قرار داشته است.

پس از عراق نیز کشورهای امارات با ۱ میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار در رتبه‌های سوم تا پنجم فهرست مذکور قرار گرفته‌اند.


مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی با بیان اینکه عراق در مدت مذکور در رتبه اول فهرست کشورهای همسایه طرف صادرات  ایران قرار داشته است، گفت: پس از عراق کشورهای امارات، ترکیه، افغانستان و پاکستان قرار گرفته‌اند.


وی افزود: در بازه زمانی یاد شده برق و گاز، میله‌های آهنی و فولادی، هندوانه، اجزای توربین‌های بخار، گوجه فرنگی، کولرهای آبی، کلروروینیل، سیب درختی، لوازم خانه‌داری، پنیر، پسته، کلینکر سیمان، شیرینی‌جات، لوازم سر میز آشپزخانه، سنگ آهن، گوجه فرنگی، پرتقال، بستنی‌ها و خربزه ۲۰ قلم اول صادراتی کشور به عراق را تشکیل داده‌اند که به جز کولرهای آبی و پرتقال در سایر موارد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است.


وی بیان داشت: در حوزه واردات نیز ایران طی مدت مذکور از کشور عراق ۱۴۰میلیون دلار کالا معادل ۲۴۶ هزارتن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی حدود ۵۴۰ درصد و از نظر وزنی ۱۱۸۰ درصد رشد داشته است.


مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی گفت: بر این اساس طی مدت فوق عراق در رتبه ۱۵ طرف‌های وارداتی ایران از جهان و رتبه ۵ واردات از کشورهای همسایه ایران قرار گرفته است.

تلاش برای برقراری موازنه تجاری با کشور عراق از طریق متنوع‌سازی مبادی وارداتی کشور و افزایش واردات از این کشور از جمله برنامه‌های ایران در زمینه تعمیق و پایداری پیوندهای اقتصادی و تجاری با این کشور همسایه محسوب می‌شود.
همچنین پیش بینی می‌شود با کاهش موانع و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، روند تجارت میان دو کشور رشد سریع‌تری به خود بگیرد.


خاطر نشان می‌سازد، مهم ترین اقلام وارداتی ایران از عراق نیز طی این مدت شامل گندم، ذرت، دستگاه تهویه، ماشین‌های بافندگی و ریسندگی، آلیاژهای آلومینیوم، کاغذ، ماشین‌های لباسشویی، لاستیک رویی چرخ اتوبوس، ماشین ظرفشویی، قراضه و ضایعات آلومینیومی بوده و به جز آلیاژهای آلومینیومی و کاغذ مقوا و لاستیک رویی چرخ اتوبوس و کامیون، سایر موارد جزو اقلام جدید وارداتی ایران از عراق محسوب می‌شوند که برای اولین بار به سبد وارداتی ایران از این کشور افزوده شده است.

منبع خبر: وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران - 31 مرداد 1400

دیدگاه کاربران