جایگاه ایران در رده‌ بندی تاب‌ آوری اقتصاد به رتبه۱۲۸ سقوط کرد

از میان۱۳۰ کشور؛  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد علل قرار گرفتن ایران در رتبه 128 تاب‌آوری اقتصادی اظهار کرد: عوامل مختلفی در شکننده بودن اقتصاد ایران تاثیرگذار بودند، مشکلات زیادی در این سه سال به وجود آمد برای مثال تحریم‌های خارجی، نحوه مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری کافی و کرونا عوامل مهم و تاثیرگذار در این مورد بودند.

 

مهراد عباد افزود: از طرف دیگر تصمیم‌ها در راستای مقابله با تحریم به جای اینکه باعث بهتر شدن اوضاع شود، هر تصمیمی که گرفته می‌شد اوضاع را بدتر می‌کرد.

برای مثال تصمیماتی که در راستای سیاست‌های ارزی گرفته شد به ضرر اقتصاد بود. به مجموع اینها تحریم داخلی گفته می‌شود که خود یک عامل مهم دروضعیت فعلی اقتصاد ایران بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر تاثیر بیشتر کرونا بر ایران گفت: گرچه کرونا یک پدیده جهانی بود و مختص به ایران نبود اما ایران در میان یک جنگ اقتصادی و تحریم با این مساله روبرو شد.

بنا بر این تاثیر کرونا بر ایران نسبت به یک کشور که شرایط عادی داشت، بیشتر بود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با اتفاقاتی که در روابط بین‌المللی ما در حال رخ دادن است به بهتر شدن وضعیت خوشبین هستم، چراکه نوع روابط بین‌الملل در وضعیت فعلی بسیار تاثیرگذار بود. می‌توان گفت نصف مسائل به خاطر تحریم‌ها بود.

ایران پتانسیل این را دارد که در این رنکینگ رتبه بهتری داشته باشد ولی شرایط بسیار ویژه‌ای حاکم بود که باعث شد اوضاع به شکل فعلی باشد. بنابراین من خوشبین هستم و فکر می‌کنم اوضاع بهتر می‌شود.

 

طبق آمارهای بین‌المللی امتیاز تاب‌آوری اقتصاد ایران از 21.1 در سال 2020 به 16.1 در سال 2021 رسید.

بنا بر این جایگاه ایران در رده‌بندی تاب‌آوری اقتصاد به رتبه 128 از بین 130 کشور سقوط کرد.

کشورهای تاهیتی و ویتنام تنها کشورهایی هستند که در این رده‌بندی در رتبه بدتری نسبت به ایران قرار دارند.

 

منبع خبر: پایگاه خبری اقتصاد آنلاین - 30 مرداد 1400

دیدگاه کاربران