لزوم افزایش صادرات به کشورهای همسایه و توسعه تجارت منطقه‌ای ایران

رئیس جمهور در دیدار نخبگان، نمایندگان اقشار، علما و ایثارگران ایلام  

 

 

دکتر رئیسی در ادامه با برشمردن ظرفیت‌های استان ایلام، به ۴۳۰ کیلومتر ارتباط استان با عراق اشاره کرد و گفت: مرز، یک تهدید نیست، بلکه فرصت بسیار خوب اقتصادی برای ارتباط مردم دو کشور همسایه با ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی مشترک است.

 

 

 

آقای رئیسی تکمیل زیرساخت‌های استان ایلام را ضروری دانست و گفت: باید کریدور ریلی استان در کنار آزادراه های مواصلاتی با عراق تکمیل شود و این کار می‌تواند ضمن فراهم کردن زمینه گسترش صادرات به کشور عراق، رفاه و آسایش زائران را هم به همراه داشته باشد.


رئیس جمهور بر ضرورت توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: سهم ایران در تجارت منطقه بسیار پایین و در حدود دو درصد است و رقم ۲۰ میلیارد دلار کنونی در تجارت منطقه‌ای کشورمان می‌تواند با اقدام جهادی از جانب تولیدکنندگان، صادرکنندگان و دولت با تکمیل زیرساخت‌ها، به راحتی به ۴۰، ۵۰ میلیارد دلار برسد.


دکتر رئیسی تکمیل زیرساخت‌های زیارت اربعین در استان ایلام را ضروری دانست و گفت: استان ایلام و منطقه مهران به نوعی باب‌الحسین و مسیر تردد عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) است و گام‌های خوبی برای تجهیز این منطقه برداشته شده اما این گام‌ها مقدماتی‌ است و باید با توجه به اشتیاق عظیم ملت ایران برای زیارت اقدامات گسترده‌ای انجام شود.


رئیس جمهور گفت: تجهیز زیرساخت‌های اربعین در استان ایلام می‌تواند به توسعه اقتصاد گردشگری، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان استان بینجامد.


دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به سخنان مطرح شده برای صیانت از نهاد خانواده در استان ایلام اظهار داشت: نهاد خانواده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید از همه اعضای خانواده و فرهنگ و دین‌مداری جامعه صیانت کنیم و در همین راستا به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ماموریت می‌دهم در جلسه‌ای با زنان فرهیخته استان، راهکارهای صیانت از نهاد خانواده در ایلام را با جدیت بررسی کند.

رئیس جمهور همچنین بر توجه ویژه دولت به مناطق محروم در سطح استان‌ها تاکید کرد و گفت: مناطقی که به هر دلیلی به آنها توجه لازم نشده است، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - دوم مهر 1400

دیدگاه کاربران