پیشرفت ۸۵ درصدی احداث نخستین زیست پالایشگاه ایران

معاون وزیر صمت خبر داد:  

 

 

 

نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه که به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد از این‌دست در کشورهای منطقه نیز به شمار می‌رود با پیشرفت ۸۵ درصدی به مراحل پایانی احداث و تکمیل نزدیک شده است.

 

 

 

 

با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بهره‌گیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی اکنون این طرح ملی را به مرحله پایانی رسانده است.

 

وی ادامه داد: با روند جاری در عملیات این پروژه انتظار می‌رود عملیات ساخت، نصب، تست و راه‌اندازی این زیست پالایشگاه مهم امسال به اتمام رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، وارد مدار تولید شود.

 

معاون وزیر صمت اضافه کرد: ارزش روز مجموع سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی برای تکمیل و راه‌اندازی واحد سوخت سبز زاگرس، معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال است بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم را در پی خواهد داشت .

 

نبوی با اشاره به این‌که طرح زیست پالایشگاه تولید به یو اتانول سوختی ازجمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است، گفت: با راه‌اندازی این زیست پالایشگاه و تولید سالانه ۶۶ میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از ۶۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود .

 

وی توضیح داد: با بهره‌برداری از این پروژه همچنین سالانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی نیز به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که اکنون به‌عنوان ماده ارزشمند تغذیه دام به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود .

 

بیواتانل سوختی به‌عنوان محصول پاک برای حفظ محیط‌زیست جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین شده و سبب کاهش چشمگیر آلایندگی آن می‌شود.

منبع خبر: شاتانیوز - 31 خرداد 1401

دیدگاه کاربران