پایان عصر لوله‌های گاز/ ایران کجای ماجرای ال‌ان‌جی ایستاده است؟

.  

 

 

 

یک کارشناس حوزه انرژی درباره ورود ایران به بازار ال‌ان‌جی گفت: 4 تا 5 سال طول می‌کشد تا ایران وارد این فضای تجاری شود و تا آن زمان در مورد بازارها نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

 

 

 

 

مرتضی بهروزی‌فر در باره تسخیر بازار گازی جهان بوسیله ال‌ان‌جی در آینده‌ای نزدیک اظهار داشت: زمانی ال‌ان‌جی حجم کوچکی از تجارت گاز را تشکیل می‌داد اکنون نسبت صادرات با خط لوله و ال‌ان‌جی به نصف نصف رسیده و حجم تقاضای آن نیز همچنان اضافه می‌شود. 

وی افزود: بیشتر مشتریان ال‌ا‌ن‌جی هم مربوط به مناطقی است که به صورت خط لوله امکان صادرات وجود ندارد، مثلا چین امکان دریافت گاز قطر با خط لوله را ندارد، همچنین از افریقا تا چین و هند راهی برای عبور خط لوله وجود ندارد.

به همین دلیل صادرات غالب می‌تواند از مسیر ال‌ان‌جی باشد، البته باید در نظر داشته باشیم صادرات با خط لوله هم حذف نخواهد شد. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد تجارت گازی جهان با خط لوله و 50 درصد نیز از مسیر ال‌ان‌جی است، پیش‌بینی می‌شود به میزان هر دو اضافه شود، ولی میزان تجارت با ال‌ان‌جی بیش از خط لوله خواهد بود.

وی با بیان اینکه امریکا در حال تبدیل به بزرگترین صادرکننده گاز دنیا است، گفت: از این پس بیشتر صادرات گاز امریکا با ال‌ان‌جی خواهد بود و فقط میزان مختصری به کانادا و مکزیک با خط لوله صادر می‌کند و به اروپا و آسیای جنوب شرقی با ال‌ان‌جی ورود کرده و در نظر دارد تجارت خود با ال‌ان‌جی را به بیش از 90 درصد برساند، به بعبارت دیگر همچنان امریکا، قطر و استرالیا بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی دنیا باقی خواهند ماند.

بهروزی‌فر با اشاره به اوضاع صادرات گاز روسیه گفت: روسیه صادرات خود به آسیای جنوب شرقی و چین را با خط لوله گسترش خواهد داد اگر مشکلات خود را با دنیا حل کند.

اگر روسیه تحریم نشود می‌تواند ال‌ان‌جی خود را توسعه دهد اما اگر تحریم باشد امکان افزایش ظرفیت پایانه‌های صادراتی خود را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها حدود 15 درصد صادرات گاز روسیه با ال‌ان‌جی است و قسمت عمده با خط لوله است، افزود: قطر بیش 95 درصد با ال‌ان‌جی صادرات گاز دارد و میزان کمی به عمان و امارات با خط لوله صادر می‌کند.

این کارشناس حوزه انرژی درباره ورود ایران به بازار ال‌ان‌جی نیز توضیح داد: 4 تا 5 سال طول می‌کشد تا ایران وارد این فضای تجاری شود و تا آن زمان در مورد بازارها نمی‌توان پیش‌بینی کرد، در نظر داشته باشیم اکنون بازار اروپا یک بازار خوب برای ایران چه از مسیر خط لوله و چه ال‌ان‌جی است زیرا اروپا تمایل دارد وابستگی خود را به گاز روسیه کم کند که با این رویه مسلما ایران یکی از مبادی مهم و خوب خواهد بود.

وی تاکید کرد: وقتی گاز تبدیل به ال‌ان‌جی شود تمام بازار دنیا در اختیار ما خواهد بود، ولی خط لوله تنها محدود به مقصدی می‌شود که خط لوله احداث شده است، در این راستا یکی از بازارهای مهم ایران اروپا است که هم با خط لوله و هم ال‌ان‌جی امکان ورود داریم، به شرط اینکه مشکل تحریم‌ها حل شود، افزایش تولید داشته باشیم، بهینه‌سازی مصرف صورت گیرد، خط لوله و واحدهای ال‌ان‌جی احداث شود.

اگر این مشکلات حل شود بازار اروپا یکی از بهترین بازارهای ایران است که می‌توانیم در نظر بگیریم چون هم بزرگ و هم پرقدرت است و هم  از نظر امنیتی به نفع ایران است.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 12 تیر 1401

دیدگاه کاربران