بیش از ۸۳ درصد مبادلات تجاری ایران از طریق دریا انجام می شود! ایران دارای رتبه بیست و دومین ناوگان کشتیرانی در جهان است!

.  

 

 

در هفت ماه گذشته بیش از ۱۸۰ میلیون تن کالا در مجموعه کل مبادلات تجاری ایران از طریق دریا انجام شده است، که عمده این محصولات حامل های سوخت و انرژی می‌باشند، همچنین ۲۷ درصد در وزن و ۴۷ درصد در ارزش نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

 

 

 

ایران درحال حاضر با داشتن بیش از ۲۵۶ کشتی تجاری و بیش از ۲۰ میلیون تن ظرفیت حمل بار در رتبه بیست و دومین قدرت تجارت دریایی جهان قرار دارد.

در ادامه صحبت هایم باید خاطر نشان کنم که ایران در شمال با داشتن بیش از ۵۸۰۰ متر خط ساحلی و در جنوب با داشتن دسترسی خوب به آب های آزاد و سلطه بر تنگه هرمز قدرت نمایی خوبی در منطقه می کند.

طبق آمار بیشترین نفت خام صادر شده توسط کشور های حوزه خلیج فارس به سوی اروپا و ایالات متحده از تنگه هرمز عبور می کند که نشان از اهمیت، بزرگی و قدرت دریایی ایران در دنیا دارد.
در ادامه بحث اهمیت تنگه هرمز باید بگویم که تردد سالانه ۶۰ هزار کشتی تجاری اقیانوس پیما و روزانه عبور بیش از ۳۵ میلیون بشکه نفت خام از کشور های (ایران، عربستان سعودی ، قطر، کویت، عراق و امارات) نشان از اهمیت این تنگه دارد.
همچنین سازمان اطلاعات انرژی حمل و نقل حامل های انرژی از تنگه هرمز را معادل گذر ۴۳ درصد از نفت فوب جهان و ۲۵ درصد از کل نفت جهان تخمین زده است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که اگر کوچکترین اختلالی در تنگه هرمز پیش بیاید بازار جهانی با کمبود ۳۰ میلیون بشکه نفت مواجه می شود و بهای تمام شده نفت به مرز ۲۷۰ دلار خواهد رسید.
همچنین بنده معتقدم اختلال در تنگه هرمز، باعث می شود تا معاملات تجاری کشور های حوزه خلیج فارس به طور کل قطع و اقتصاد جهانی با سقوط چشمگیری مواجه شود.

یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا، داشتن ناوگان دریایی عظیم و توسعه‌یافته بوده است که تا حد زیادی توانستیم تحریم های آمریکا علیه شبکه فروش و تبادلات اقتصادی را با خنثی سازیم.

طبق آخرین آمار ۹۰ درصد از نفت سبک و سنگین ایران از طریق حمل و نقل دریایی راهی مقصد های خود می شود.
همچنین آمار ها نشان می‌دهد کشور های روسیه، امارات، چین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان به ترتیب بیشترین سهم مبادلات دریایی با ایران را دارند.

منبع خبر: وب سایت صدآنلاین - 24 مرداد 1401

دیدگاه کاربران