20 کشوری که رشد صادرات ایران را رقم زدند

20 مقصد صادراتی با بالاترین مشارکت مثبت در ارزش صادرات در چهار ماه نخست 1401 معرفی شدند.  

 

 

بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «عمان» و «آفریقای جنوبی» بالاترین مشارکت مثبت در رشد صادرات کشور را داشته اند.

 

 

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران در این مدت چین با سهم 8.5 درصدی توانست بیشترین سهم در مشارکت مثبت رشد صادرات کشور را به خود اختصاص دهد و در جایگاه دوم هم ترکیه سهمی 7.9 درصدی را به خود اختصاص داد، همجنین سهم امارات متحده عربی نیز در جمع صادرکنندگان 4.4 درصد بوده است.

مجموع صادرات 20 کشور موجب شده تا با ارزش 12.6 میلیارد دلاری صادرات ایران به آنها شاهد مشارکت 28 واحد درصدی به این مقاصد صادراتی باشیم.

اما در مقابل کشورهایی که رشد صادراتی را در این مدت رقم زدند، 20 مقصد نیز با بالاتری مشارکت منفی موجب شدند تا رشد صادراتی ایران در یک نقطه ایست کند.

«عراق» یکی از کشورهای است که در مدت زمان مورد بررسی صادرات به آن به منفی 2.92 درصدی رسید.

بطوری که از آن به عنوان اولین سد صادراتی در مدت زمان مورد بررسی یاد می شود.

افت صادرات به عراق در حالی است که در ماه های گذشته این کشور در صف 20 کشور با رشد مثبت صادرات قرار داشت اما در ثلث اول سال جاری این روند تغییر کرد.

پس از عراق، افغانستان هم افتی 1.61 درصدی در روند واردات از ایران داشته و نکته جالب توجه اینجاست که این کشور نیز پیش از این در میان مقاصد اول صادراتی ایران قرار داشت.

با توجه به گزارش منتشر شده می توان گفت 20 کشور با ارزش 12.6 میلیارد دلاری صادرات ایران به آنها مشارکت منفی 3.8 واحددرصدی در بین مقاصد صادراتی ایران رقم زدند.  

 

 

 

منبع خبر: شبکه اینترنتی اکوایران(تصویر اقتصاد ایران) - 26 مرداد 1401

دیدگاه کاربران