احداث یکی از سخت‌ترین خطوط انتقال برق در پروژه ایرانی گوره-جاسک

.  

 

 

 

خط انتقال برق کنگان به تلمبه خانه ۳ به‌عنوان یکی از سخت‌ترین خطوط سال‌های اخیر کشور، در طرح گوره – جاسک راه‌اندازی شد.

 

 

 

 

علی جعفرزاده، مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک با اشاره به اتمام پروژه ۵۲ کیلومتری احداث خط انتقال برق تا تلمبه خانه شماره ۳ این خط لوله، گفت: این پروژه ازجمله پروژه‌های بسیار پیچیده انتقال برق در سطح کشور بوده است که به‌واسطه آن تعدادی از روستاهای محروم در این مسیر نیز به شبکه سراسری برق متصل شده و یا دارای برق پایدار شده‌اند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه برق مورد نیاز تلمبه خانه شماره ۳ خط لوله گوره-جاسک از پست برق کنگان تامین می‌شود، افزود: تلمبه خانه شماره ۳ در روستای کورده و ۷۰ کیلومتری شهرستان جم واقع شده است.

وی ادامه داد: این خط انتقال برق به ۲ دلیل حایز اهمیت است. اولین مورد این است که برق منطقه‌ای سال‌ها به دنبال احداث آن برای برق رسانی به روستاهای منطقه بوده اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر و دشواری کار یا مناقصه‌ای در این‌خصوص برگزار نمی شد و یا در همان مراحل ابتدایی پیمانکاران به دلیل عبور خط از کوه‌های صعب‌العبور از ادامه کار انصراف می‌دادند؛ و دومین مورد، طراحی و تامین کالا به طور کامل توسط پیمانکاران و سازندگان ایرانی صورت گرفته است و احداث آن در حدود یک سال به اتمام رسیده و برق‌دار شده که مدیران و کارشناسان سازمان برق منطقه‌ای این زمان را یک رکورد عالی دانسته و اعتقاد دارند که این پروژه بیش از ۳ سال زمان نیاز داشته که شرکت مهندسی و توسعه نفت موفق به انجام آن در چنین زمان کوتاهی شده‌ است.

جعفرزاده بیان داشت: با توجه به نیاز روستاهای این منطقه به برق پایدار این خط انتقال برق کمک زیادی به رفاه مردم، بهبود وضعیت معیشت و کشاورزی منطقه به ویژه روستاهای دژگاه، دولت آباد و کورده و چند روستای دیگر می‌کند که پیش از این فاقد برق پایدار در فصول گرم بوده‌اند.

وی تصریح کرد: پست احداث شده در کنگان دو، ۵۰ مگاوات است و یک پست ۵۰ مگاواتی نیز در کورده احداث شده و در مجموع ظرفیت خط انتقال برق کنگان تا تلمبه خانه شماره ۳ حدود ۲۵۰ مگاوات است که ۵۰ مگاوات مصرف برق در این تلمبه خانه خواهد بود و ظرفیت باقیمانده خط برای توسعه مناطقی که تا کنون برق نداشتند و یا فاقد برق پایدار بوده‌اند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک افزود: تلمبه خانه‌های شماره ۳ و ۴ در جنوب استان فارس واقع شده‌اند.

جعفرزاده با اشاره به ۲ «بی» (واحد دریافت برق در هر پست) در پست کنگان برای تلمبه خانه شماره ۳ و همچنین ۲ «بی» در پست لامرد برای برق دار کردن تلمبه خانه شماره ۴، گفت: بنا بر ظرفیتی که درخواست می‌شود خطوط انتقال را احداث کرده‌ایم و قسمتی که مربوط به پست برق است تحویل برق منطقه‌ای می‌شود و آن چیزی که به صورت اختصاصی است تحویل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان بهره‌بردار خواهد شد.

وی تعداد تلمبه خانه‌های خط لوله گوره-جاسک را ۵ تلمبه خانه، دو ایستگاه توپکرانی و یک ترمینال انتهایی عنوان کرد و ادامه داد: تمام خطوط انتقال برق مربوطه که بیش از ۲۵۰ کیلومتر بوده احداث شده و اکثرا برق دار شده‌اند.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک تاکید کرد: طرح گوره – جاسک یک طرح تمام ایرانی بوده و دستاوردهای بسیار بزرگی بخصوص در حوزه حمایت از تولید داخل و استفاده از توانمندی‌های داخلی داشته و رکوردهای اجرایی زیادی را در پرونده این طرح بر جا گذاشته است که در پایان سال جاری با تکمیل بخش باقیمانده بخصوص تلمبه خانه‌های ۱ و ۳ به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 6 آذر 1401

دیدگاه کاربران