ایران به دانش استفاده از پرتوهای اتمی برای سبک سازی نفت سنگین دست یافت

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:  

 

 

معاون ســازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به دستیابی به دانش اســتفاده از پرتوهای اتمی با هدف سبک سازی نفت سنگین و فوق سنگین به نفت سبک و متوسط گفت: از این دانش فنی در نخستین کنفرانس دانش بنیان صنعت نفت رونمایی می شود.

 

 

 

 

به گــزارشی به نقل از ســتاد خبری نخســتین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعــت نفت ایران، ســیدپژمان شــیرمردی با اشــاره به مشــارکت ســازمان انرژی اتمی در این رویــداد اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی به دانش اســتفاده از پرتوها برای شکست ســاختارهای هیدروکربــوری و افزایش عــدد API با هدف سبک سازی و کاهش گرانروی نفت خام سنگین و فوق سنگین دست یافته است.

 

وی افزود: ســازمان انرژی اتمی تاکنون اقدام های پژوهشــی متعددی بــا هدف اســتفاده از پرتوهــای اتمــی در فرآوری محصولات نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام داده است.

 

معاون ســازمان انرژی اتمــی ایران بــا اعلام اینکــه یکی از برنامه های اســتفاده از پرتوها در صنعت نفت، تسهیل و تسریع در سبک ســازی نفت خام های ســنگین و فوق سنگین است، تصریح کرد: ایران یکی از بزرگ ترین ذخایر نفت خام سنگین و فوق ســنگین جهان را در اختیار دارد، از این رو دستیابی به این دانش فصل نوینی در توســعه همکاری ها بین ســازمان انرژی اتمی و صنعت نفت کشور را در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی فراهم کرده است.

 

شــیرمردی تصریح کــرد: برگــزاری نخســتین کنفرانس و نمایشــگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت، بــه فرصتی برای تبــادل این دانش بین ســازمان انرژی اتمی و وزارت نفــت تبدیل شــده و امیدواریم فصــل نوینی برای همکاری در حوزه های دانش بنیــان و فناورمحور بین دو مجموعه آغاز شود.

 

وی از برنامه ریزی برای تولید گازوئیل با استفاده از پسماندهای پلیمری و پلاســتیکی، حذف ترکیبات گوگردی از محصولات و فرآورده های نفتی، ســاخت انــواع چگالی ســنج ها، عرضه فناوری های جدیــد در حوزه تولید محصولات پتروشــیمی و پلیمری به عنوان دستاوردهای نوین این مجموعه دانش بنیان نام برد و گفت: پیش بینی می شــود در حاشــیه برگزاری این رویــداد تفاهم نامه های همــکاری با دانشــگاه صنعت نفت و دانشکده نفت محمودآباد امضا شود.

 

بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فنــاوری محصولات دانش بنیــان در صنعت نفــت ایران، 22 تا 24 آذرماه با تدبیر دانشــگاه صنعت نفت بــا همکاری ارکان زیست بوم فناوری و نوآوری به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 9 آذر 1401

دیدگاه کاربران