اگر ایران هاب انرژی شود صادرات برق در اولویت است

سخنگوی صنعت برق:  

 

 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قطعا باید برق در اولویت صادرات قرار گیرد، گفت: با کشورهایی مثل روسیه هم یک بار سنکرون شدیم و آنها هم شرایط را برای تبادل دارند، در صورتی که در مرحله اول نیاز داخل را تامین کنیم، حتما قدم هایی برای صادرات نیز برمی داریم.

 

 

 

مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایلنا، درباره روند صادرات و واردات برق اظهار داشت: در شرایط فعلی صادرات برق در چارچوب تعهدات و عمدتا به اندازه واردات است یعنی واردات و صادرات ترازی دارد، بخشی از انرژی را از کشورهایی مثل ترکمنستان و ارمنستان تحویل و به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان تحویل می دهیم، در واقع حدود 600 مگاوات وارد و همین میزان صادر می کنیم.

 

وی افزود: بیشتر اولویت ما تامین نیاز داخل است، شرایط باید به گونه ای باشد که بتوانیم برق داخل را تامین کنیم، مشکلی پیش نیاید و متناسب با قرارداد و تعهدات مان نیز روند صادرات را دنبال می کنیم.

 

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: ما ارتباطات خوبی با کشور ترکیه برقرار کردیم و اکنون با این کشور تهاتر انرژی داریم، یعنی انرژی را 3.5 روز دریافت و 3.5 روز به این کشور صادرات داریم و این سازوکار نیز فراهم می شود که بتوانیم از طریق ترکیه برق را به کشورهای اروپایی هم صادر کنیم.

 

وی تاکید کرد: با کشورهایی مثل روسیه هم یک بار سنکرون شدیم و آنها هم شرایط را برای تبادل دارند، در صورتی که در مرحله اول نیاز داخل را تامین کنیم، حتما قدم هایی برای صادرات هم برمی داریم.

 

رجبی مشهدی بیان داشت: حدود 400 مگاوات می توانیم از مسیر ترکیه صادرات داشته باشیم البته تا 1.5 برابر این میزان هم امکان صادرات داریم اما باید شرایط داخل کشور را هم در نظر بگیریم.

 

از مسیر روسیه هم خطی داریم که از طریق ارمنستان برقرار است و حدود 400 مگاوات هم از این مسیر امکان صادرات داریم.

 

وی درباره استفاده از کابل زیردریایی برای تبادل برق با کشورهای آسیای میانه گفت: ما با کشور آذربایجان تبادل انرژی داریم، در تابستان 510 مگاوات از این کشور برق دریافت کردیم فعال با توجه به شرایط از این کشور واردات داشته ایم و در صورتی که سازوکار فراهم شود امکان صادرات هم خواهیم داشت.

 

سخنگوی صنعت برق درباره اولویت صادرات برق و یا گاز گفت: محدودیت اصلی برای صادرات برق شبکه های برق هستند که باید با کشورهای همسایه این بخش را توسعه دهیم تا امکان صادرات بیشتر فراهم شود، در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه قطعا پیش بینی شده که ایران بعنوان هاب انرژی باشد و بتوانیم حامل های انرژی از جمله برق و گاز را به کشورهای همجوار و منطقه صادر کنیم و این در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی تاکید کرد: قطعا باید برق در اولویت صادرات قرار گیرد چون سادگی و سهولت خود را دارد اما باید ظرفیت های شبکه انتقال را توسعه دهیم که در این زمینه قدم هایی برداشته شده است، از جمله با کشورهایی مثل پاکستان و همچنین ترکیه مذاکراتی شده است اگر به سرانجام برسد، می توانیم حدود 100 تا 150 مگاوت تا پاکستان و حدود 400 تا 500 مگاوت از طریق ترکیه اجرایی کنیم.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 13 آذر 1401

دیدگاه کاربران