رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت:

 

اینکه چرا تولیدات رقابتی یا بسیار با کیفیت برای عرضه نداریم داستان پیچیده ای دارد و بحث های بسیار مفصلی می طلبد اما فقدان تجارت خارجی توسعه یافته موجب کاهش منابع ارزی و گران شدن ارز می شود.

 

 

 

 

 

 

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفت و گو با اخبار صنعت در خصوص موضوع دلایل افت تجارت خارجی ایران و پیامدها و آثار تحریم روی توسعه تجارت خارجی کشور گفت: در این موضوع شکی نیست که تحریم آثار بسیار نامطلوبی روی تجارت خارجی می گذارد اما در این موضوع باید واقع بین باشیم و به این پرسش درست پاسخ دهیم که آیا در زمانی که اقتصاد ایران تحت تحریمهای سخت نبود آیا تجارت خارجی موفقی داشتیم؟

 

پاسخ منفی است.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: به این دلیل چه در زمان تحریم و غیر تحریمی در تجارت خارجی موفق نبوده ایم چرا که تجارت جاده دو طرفه است، یعنی باید یکسری کالا صادر کنی و یکسری کالا، هم در نقش خریدار ظاهر شوید و هم در نقش فروشنده، یعنی نمی توان گفت فقط مایل به صادرات هستیم و بر توسعه فروش یکسویه تاکید کنید، چرا که تا از کشورها کالا خریداری نکنی، کالای شما را نمی خرند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این خصوص که ایران کالای چندانی برای عرضه و فروش در عرصه بین الملل ندارد افزود: متاسفانه ما کالایی برای فروش در دنیا به جز مواد خام که عمدتا انرژی است و نفت و گاز یا محصولاتی بر پایه نفت و گاز نداریم.

 

به بیان بهتر از حدود ۵۰ درصد چیزی که در دنیا می فروشیم که یا نفت و گاز است به صورت خام و محصولات بر پایه نفت و گاز با کمترین فراوری است مثل پتروشیمی ها و گازوئیل و غیره یا محصولات معدنی با کمترین فرآوری، کالایی برای فروش نداریم به غیر از تک و توک محصولات کشاورزی یا سیمان و سرامیک که در اصل انرژی صادر می کنیم نه سیمان و سرامیک!

 

مجید رضا حریری در این باره توضیح داد: به بیان بهتر در اصل ما سوبسید انرژی صادر می کنیم چرا که دولت انرژی را با کمترین قیمتی نسبت به قیمت جهانی به تولید کننده داده است بنابراین کالای قابل عرضه در دنیا نداریم در نتیجه برای خرید و فروش به دنیا دست و بالمان به معدود کالاهایی بسته است که از آن به عنوان خام فروشی یاد می شود.

 

کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر آنچه که ما به دنیا می فروشیم یک چهارم ارزش کالایی است که از دنیا می خریم در نتیجه عدم تعادلی در تجارت خارجی ایران رخ می دهد به این دلیل است که تجارت خارجی ما همواره می لنگد.

 

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: لنگیدن تجارت خارجی ایران ناشی از مدیریت غلط سیستم تولیدی کشور است چرا که نتوانسته تولید را به گونه ای مدیریت کند که کالایی قابل رقابت بسازد یعنی از منظر قیمت یا کیفیت قابل رقابت باشد.

 

وی در این باره توضیح داد: در دنیا بسیاری از کالاها به دلیل پایین بودن قیمت مشتریان خاص خود را دارند و برخی از کالاهای بسیار گران به دلیل کیفیت بالا به فروش می رسند، به عنوان مثال پسته و زعفران ایرانی در دنیا ارزان فروخته نمی شود چون با کیفیت است به این خاطر پسته ایرانی از پسته آمریکا گرانتر به فروش می رسد چرا که بسیار با کیفیت است یا فرش ایرانی، بنابراین باید یاد بگیریم در تولیدات صنعتی مثل تولیدات سنتی به این سمت برویم که یا از نظر قیمت تولیدات انبوه و ارزانی برای عرضه داشته باشیم یا از نظر کیفیت که متاسفانه این موضوع محقق نشده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: اینکه چرا تولیدات رقابتی یا بسیار با کیفیت برای عرضه نداریم داستان پیچیده ای دارد و بحث های بسیار مفصلی می طلبد اما فقدان تجارت خارجی توسعه یافته موجب کاهش منابع ارزی و گران شدن ارز می شود.

 

وی تصریح نمود: چون نمی توانیم در میزان بالا کالا بفروشیم و کالاهای صادراتی ما ارزان است در نتیجه بر سر واردات کالا مانع گذاشته می شود به گونه ای که امروز بیش از ۲۰۰۰ کلمه واردات ممنوع است، مردم ممنوعیت واردات خودرو یا لوازم خانگی و پوشاک را حس می کنند اما در اصل ۲۰۰۰ ردیف تعرفه کالا ممنوع است یا تعرفه های بسیار سنگینی وضع شده که امکان رقابت در بازار را ندارد این عدم تعادل در خرید و فروش همیشه در بازار ایران وجود داشته و عامل بسیار مهمی در توسعه تجارت خارجی ایران شده است.

 

«روزنامه اخبار صنعت - 27 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/27     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |