اگر پای صحبت هر فعال اقتصادی و هر تولیدکننده ای بنشینید، شاید مهمترین مشکلی که با آن روبه رو هستند، ناروشنی و عدم اطمینان حتی از آینده نزدیک اســت.

 

 

 

 

 

 

هر آن که قصد ســرمایه گذاری در حوزه ای دارد، تنها در ثبات اقتصادی می تواند تصمیم گیری کرده و طرح و برنامه خود را پیش ببرد.

 

این معضل در بخش تولید، شاید مهمترین عارضه خود را در افزایش پیاپی قیمت مواد اولیه نشان می دهد و از این جهت، تولیدکننده نمی تواند تصویر روشــنی از مســیر پیش روی خود داشــته باشد.

 

این مسئله، تنها از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح نشده، و رییس کل بانک مرکزی هم بر این مشــکل، اذعان کرده اســت.

 

محمدرضا فرزین، در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات بانک مرکزی پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است و در این حوزه مشکل داریم، اظهار داشت: از دهه ۹۰ تا کنون هر سال با تکانه های اقتصادی رو به رو بودیم و اگر قدرت پیش بینی داشتیم آثار منفی این تکانه ها کمتر می شد، چرا که منشأ بسیاری از این تکانه ها خارج از کشور بوده است.

 

یکی از ابزار مهم برای کاهش آثار تکانه ها این است که ما و فعالان اقتصادی بتوانیم پیش بینی و پیش نگری خوبی داشته باشیم و براساس آن سیاست مناسب را اتخاذ کنیم در نهایت اطلاعات مناسب را منتشر و عرضه کنیم تا اقتصاد کشور را پایدار کنیم. رییس کل بانک مرکزی گفت: مشکل دیگر در بانک مرکزی و در اقتصاد کلان کشور مسئله انتظارات است که به شدت به مسأله پیش بینی پذیر شدن اقتصاد ارتباط دارد.

 

کار عده ای این است که انتظارات منفی که در کشور ایجادکنند.

 

به طور قطعی می گویم که در حوزه ارز در خارج از کشور تیم علمیات روانی ایجاد شده که با تولید انتظارات منفی می توانند بازار ارز و شاخص ها را مختل کنند.

 

وی ادامه داد: تا آرامشی در حوزه ارز برقرار می شود، عده ای شروع می کنند به مصاحبه کردن و شایعاتی پخش می شود که یک مقام خارجی موضوع منفی را اعلام کرده است و یک فنر مجازی برای ارز درست کردند که هر بار می گویند این فنر در حال پرش است و تا کنون ۱۰ بار افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده اند.

 

اخیر هم اعلام کردند که تا آخر سال نرخ ارز بالا می رود و اگر این اتفاق نیفتد، حتما اول فروردین سال آینده نرخ ارز بالا می رود.

 

وی افزود: در واقع با این اقدام انتظارات فعالان اقتصادی برای افزایش تورم زنده نگه می دارند تا اقتصاد مارا دچار مشکل کنند، اما اعلام می کنم که از لحاظ ارزی در بهترین وضعیت قرار داریم، مردم توجه کنند که ما نمی توانیم نکات و وضعیت مثبت اقتصاد کشور را اعلام کنیم، چراکه عده ای علمیات روانی و اجرایی انجام می دهند.

 

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: »کار عده ای این است که هر شب توییت بزنند و انتظارات منفی در باره اقتصاد تولید کنند و آنهایی که حتی یک کاغذ و یک مقاله اقتصادی نخوانده اند درباره افزایش نرخ ارز تئوری تولید می کنند و کانال های ارزی برای مختلف کردن بازار ایجاد کرده اند که بسیاری از این کانال ها ربات هستند.

 

فرزین با اشاره به وضعیت خوب ذخایر ارزی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است اما ارز را به مفتی خرج نمی کنیم و مفت به کسی نمی دهیم و مهمتر اینکه ارز را دست هر کسی نمی دهیم و در بازگشت ارز به کشور قاطع هستنق و هیچ کسی مستثنی از بازگشت ارز به کشور نیست چرا که جزوی از سیاست قطعی ما و سیاست تثبیت است.

 

با همین سیاست تثبیت توانستیم رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد رساندیم.

 

از این رو موضوع انتظارات برای مهم است چراکه اگر مردم به ما اعتماد نکنند، آن چیزی که اعضای تیم عملیاتی روانی می گویند و شایعات را منتشر می کنند، محقق می شود هر چند که اتفاقی هم در این حوزه رخ نداده باشد.

 

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این جنگ روایت ها است و عده ای با روایت های نادرست در این جنگ روایت ها به دنبال ایجاد اختلال در بازار هستند.

 

نمونه آن شوک های ارزی سال ۹۰ است، در آن سال ۵۵ میلیارد دلار مازاد تجاری داشتیم اما با جنگ روایتی به یکباره ارزش پول دربرابر دلار به یک ســوم رســید با فضای روانی بهم ریخت.

 

آن چه محور اصلی ســخنان رئیس بانک مرکزی بود و وی بر آن تاکید کرد، بازار ارز اســت.

 

با این همه نباید از یاد برد که بازار ارز، تابعی از وضعیت کلی اقتصاد کشور و اگر همان طور خود ایشان در ابتدای سخنانش بر آن صحه گذاشته است، اقتصاد پیش بینی ناپذیر معضل اصلی است و اگر بتوان سیاست های کلان اقتصادی را به نحوی تعیین کرد که ثبات اقتصادی فراهم شود، بی گمان همه حوزه ها و بازارهای اقتصادی روی آرامش خواهند دید، من جمله بازار ارز.

 

 

«روزنامه آسیا - 30 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |