ابوالفضل شادمان

 

امروزه در اکثر جوامع شاهد بالارفتن قیمت حامل های انرژی از جمله انرژی الکتریسیته هستیم که این موضوع در بخش صنعت محسوس تر می باشد.

 

 

 

 

 

 

با توجه به این موضوع و پررنگ شــدن نقش صرفه جویــی در آن و همچنین صرفه جویی در وقت، فعالین در این حوزه نیازمند ارائه یک مدیریت یکپارچه و سیستماتیکی می باشند که به آنها امکان مدیریت روشنایی سالنهای تولید را به صورت هم زمان چه در داخل و چه خارج از محدوده صنعتی فراهم کند.

 

هوشمند سازی در همه صنایع و کسب و کارها برای مدیریت بهتر، تولید بیشتر، مصرف انرژی کمتر و امنیت بالاتر روزبه روز در حال توسعه است.

 

آنقدر هوشمند سازی صنایع مختلف با زندگی ما عجین شده اند که اگر معایبی هم داشته باشد،

 

جدایی آن ها از زندگی، تقریبا غیر ممکن است.

 

برای هوشمند سازی کســب و کار تان روی تیم حرفه هوشمند سازی آرات حساب کنید! در ادامــه این مطلب با مباحث توســعه تولید هوشــمند و مزایای آن، هوشمند سازی خط تولید، اتوماســیون صنعتی و هوشمند سازی ماشین آلات صنعتی آشنا خواهیم شد.

 

صنعت ۰.۴ smartManufacuring Industry که بنام اینترنت اشــیاء یا اینترنت صنعتی معروف شده است (که البته از لحاظ علمی هم این عبارات کاملا جایگزین هم نیستند)، بیانگر نوآوری شگرف هستند که توسط محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل های داده های بزرگ و پهنای باند تلفن همراه و مهم تر از همه، رسانه های اجتماعی هدایت می شود.

 

به علت عجین شدن دنیای دیجیتال با دنیای فیزیک و زیســتی، از هوشمند سازی صنایع به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می شود.

 

با هوشمند سازی صنایع، هزینه های مربوط به اضافه حقوق در زمان تعطیلات یا کار در ساعت های غیر اداری، کاملا حذف می شود.

 

در واقع، کارخانه ای که مجهز به تجهیزات هوشمند است؛ به مزایایی مانند پاداش، پوشش بازنشستگی و غیره نیاز ندارد! شــیوه های تولید هوشمند مورد استفاده توســط یک کارخانه هوشمند با فناوری های مختلفی از جمله هوش مصنوعی،) تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، محاسبات ابری و اینترنت صنعتی اشیا (فعال می شوند.

 

کارخانه های هوشمند، دنیای دیجیتال و فیزیکی را به منظور نظارت بر کل فرآیند تولید، از مدیریت زنجیره تامین تا ابزارهای تولید و حتی کار افراد در سطح فروشگاه ها را به هم متصل می کنند.

 

سیستم های تولیدی کاملا یکپارچه و مشارکتی طیف وسیعی از مزایای را برای اپراتورها فراهم می کنند، از جمله اجازه دادن به عملیات برای سازگاری و بهینه سازی آسان.

 

کارخانــه های هوشــمند از تجهیــزات و دستگاه های متصل استفاده می کنند تا امکان تصمیم گیری مبتنی بر شــواهد را برای بهینه ســازی کارایی و بهــره وری در طول فرآیند تولید فراهم کنند.

 

ارائه یک فرآیند تولید سریع و تکراری می تواند قابلیت های دســتگاه ها و کارکنــان را افزایش دهد و منجر به کاهش هزینه ها، کاهش زمان های خرابی و ضایعات کمتر در صنعت تولید شود.

 

همچنین شناسایی و سپس کاهش یا حذف قابلیت های تولید کم استفاده یا نابجا، با سرمایه گذاری اندک در منابع جدید، کارایی و بازده را افزایش می دهد.

 

هوشــمند سازی صنایع خطاهای انســانی را به حداقل می رساند.

 

بر خلاف انسان ها، ربات ها هیچ گونه خطایی بر اثر خستگی نخواهند داشت.

 

اگرچه هوشمند سازی صنایع و ایجاد کارخانه هوشمند، با هزینه اولیه بالایی دارد، باعث صرفه جویی قابل توجهی در دستمزد ماهانه کارگران شده که بر کل هزینه های شرکت تأثیر می گذارد.

 

تجهیزات هوشمند فقط نیاز به تعمیر دوره ای و نگهداری دارند که نسبت به حقوق کارگران مبلغ قابل ملاحظه ای نیست.

 

هوشمند سازی صنایع، می توان کارهای روزمره و تکراری را به دستگاه ها سپرد و از نیروی انسانی برای رسیدگی به کارهای خلاقانه تر و مهم تری استفاده کرد.

 

این مورد یکی از مهم ترین مزایای اســتفاده از اتوماسیون هوشمند در صنعت کشور است.

 

از کمترین خدمات که هوشمند سازی صنعتی در زندگی انسان ها داشته، استفاده از اپلیکیشن های هوشمند برای اعمال تغییرات بر روی عملکرد دستگاه ها از راه دور است.

 

اتوماســیون صنعتی (IndustrialAutomation) به زبان ساده یعنی استفاده از سیستم های قابل کنترل و قابل برنامه ریزی مانند رایانه، ربات ها برای مدیریت فرآیندهای تولید و ارتباط هوشمند ماشین آلات مختلف برای جایگزینی نیروی انسانی است.

 

 

«روزنامه اقتصادی امروز - 4 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |