در شــرایطی که کشور با چالش های بزرگ اقتصادی مواجه است، مطمئن ترین راهکار، تمســک به بخش خصوصی و تعاونی هاســت که مطابق نص صریح قانون باید اعمال شــود ولی با یک بررســی اجمالی می توان دریافت که این مهم، تا کنون از مرحله حرف عبور نکرده و به عمل نرسیده است.

 

 

 

 

 

 

یکی از بازوهــای اصلی اســتفاده از این ظرفیت، تشکل ها هستند که می توانند در فضایی آرام و به دور از هیجان، زمینه حضور حداکثری بخش های مختلف را در عرصه اقتصاد پدید آورند.

 

با این همه به نظر می رســد نهادهای تصمیم گیر از جمله قوه تقنینی هنوز از این ظرفیت به درســتی استفاده نکرده است.

 

الله وردی دهقانــی عضــو کمیســیون صنایع و معادن مجلس شــوری اســلامی با اشــاره به اصل 44 قانون اساســی مبنی بر لزوم استفاده از ظرفیت های مردمی، اظهار داشــت: یکی از مهم ترین و بهترین مبادی اجــرای این اصل از قانون اساسی، استفاده از ظرفیت تشکل هاست که بازوهای توانمند صنعت هســتند بدین معنا که هم می توانند در پیشــبرد اهداف تولیدی و هم توســعه ای و خدماتی صنایع حرکت کنند و مجلس از این ظرفیت در تدوین قوانین استفاده کرده است.

 

عبدالناصر درخشــان؛ دیگر عضو کمیســیون صنایع و معادن مجلس، با اشــاره به لزوم آسیب شناسی دقیق این موضوع، اظهار داشت: جایگاه تشــکل های صنفــی و صنعتی برای پیشــبرد اهداف خرد و کلان اســت و مجلس نیز به عنوان قوه تقنینی کشــور از این ظرفیت استفاده نکرده است.

 

وی افزود: مجلس باید هوشیار باشند و از نظرات صنعتگــران و فعــالان هر عرصه بــرای ایجاد فرصت های بهتــر، ارتقای صنعــت و افزایش بهره وری در کشور استفاده کنند اما متأسفانه این طور نیســت، چه، در غیر این صورت،الان شــرایط بهتری داشــتیم زیــرا هیــچ مقام مســئولی به اندازه فعالان تشکل های صنعتی بر مشکلات صنعت اشــراف ندارد و این وقوف و آگاهی می تواند بســیاری از مشکلات کنونی را برطرف کنــد ولی می بینیم که مشــکلات همچنان پابرجا هستند.

 

محمدحســین فرهنگی دیگر عضو کمیســیون صنایع و معادن مجلس شــورای اســلامی گفت: تشــکل ها در واقع انتقال دهنده نظــرات اعضای بدنه خود به حاکمیت و سیاست های حاکمیت به بدنه هستند ولی در حال حاضر یا چنین رویکردی مشاهده نمی شــود و یا این که بسیار ضعیف است یعنی یا موفق نشدند نظرات صنف و صنعت خود را به حاکمیت انتقال دهند.

 

وی ادامه داد: حتی ممکن اســت که در سیاســت هــای تبیینی حاکمیــت چندان که لازم اســت کنکاش نکنند در حالی که باید بــا انجام کارهای مطالعاتی، پژوهشــی و تحقیقاتی از یک سو و ارائه پیشــنهادات عملیاتی و قابل اجرا از ســوی دیگر، نقش واقعی خــود را ایفا کننــد، الان اما این طور نیست.

 

اما این ســوال که مجلس تا کنون چــه اقداماتی انجــام داده اســت و چگونه حمایت خــود از این نهادهای واسط را ابراز داشــته است، سوالی است که دهقانی بــه آن چنین پاســخ داد: من معتقدم مجلس با تمام توان از ظرفیت های موجود تشکل ها استفاده کرده است و این امر در قانونگذاری هم مشخص است یعنی با تسهیل گری تلاش کرده تا موانع را از جلوی پای صنعت بــردارد و ازمصادیق آن هم می توان به ســختگیر های قانونی به منظور عدم خروج مواد خام از کشور و عدم ورود کالاهای وارداتی اشاره کرد در داخل کشور تولید می شوند.

 

این هم آوایی مجلس با تشــکل ها با اســتفاده از نظرات تخصصی آن هاست.

 

نظراتی کــه قابلیــت اجرایی و عملیاتی شــدن را دارنــد.

 

از این جا به بعد، خودشــان باید پای کار بایستند.

 

فرهنگی نیــز تصریح کــرد: برخی هــا فقط می خواهند از زیر بار مالیات فرار کنند و درخواســت هایشــان در این شــکل و اندازه اســت که همین موضوع باعث می شــود کارهــا جلو نــرود.

 

باید ایده های عملیاتی بر اســاس طرح هــای پخته و کارشناسی شــده بیاورند که در نهایت منافع ملی را تأمین کند.

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 6 آذر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |