مرتضی ادب

 

 اندازه گیری توسعه پایدار به نگرش چند بعدی نیاز دارد زیرا این فرآیند با روابط ترکیبی بین حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و محیطی مشخص می شود.

 

 

 

 

 

 

با معرفی شاخص های توسعه پایدار توسط سازمان ملل، علاوه بر اهمیت دادن به متغیرهای کمی اقتصادی به جنبه های کیفی زندگی انسان همچون آموزش و اشتغال تاکید شد، و این گونه بیان شد که تقویت و تکامل توانایی ها و مهارت ها و قابلیت های انسانی خطر بیکاری را کاهش و در نتیجه وضعیت اقتصادی-اجتماعی به سمت توسعه پایدار حرکت می نماید.

 

در سطح توسعه، اشتغال با فقر، مهاجرت روستایی و نابرابری های آموزشی و حتی با بحران محیط زیست تاسطح سرمایه اجتماعی و ثبات سیاسی-اجتماعی یک جامعه درهم تنیدگی تمام عیار دارد.

 

اشتغال و بیکاری از مهمترین مسائلی هستند که برای ایجاد جامعه مرفه باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا اولین شرط برای رشد و توسعه هر جامعه ای ایجاد اشتغال است، بنابراین در برنامه ریزی های کلان، از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

 

در جهان پر شتاب و تحول آفرین امروز شواهد فراوانی که حکایت از محوری بودن نقش انسان و منابع انسانی در گشایش تنگناها، ایجاد تکنولوژی های پیشرفته و تولید فرآورده های گوناگون دارد.

 

بدون دستیابی به توسعه اقتصادی، اختلال های جدی در فرایند توسعه پدید خواهد آمد.

 

ملت فقیر و توسعه نیافته چگونه می تواند شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای بی کران آحاد خود در تمام زمینه ها باشد و ثمره شیرین تحقق آرمان ها، ارزش ها و خواست های مادی و معنوی اش را بر چیند.

 

بدون دستیابی به توسعه اقتصادی نمی توان به خودکفایی و رهایی از وابستگی اقتصادی که از ارزش های مهم جامعه انسانی است، دست یافت؛ به ویژه برای مردمی که استقلال، آزادی و خروج از سلطه بیگانگان و برقراری نظامی بر مبنای اسلامیت و جمهوریت، جزو هدف ها و آرمان های اساسی آنان بوده است.

 

توسعه اقتصادی بر اشتغال کشور اثرگذار است، از آنجا که بازار کار یکی از چهار بازار تعریف شده در اقتصاد است که وجود عامل انسانی آن را نسبت به بازارهای دیگر، همچون بازار پول، بازار سرمایه و بازار کالا متمایز می کند، بررسی نقش توسعه اقتصادی بر اشتغال کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

با معرفی شاخص های توسعه پایدار توسط سازمان ملل، علاوه بر اهمیت دادن به متغیرهای کمی اقتصادی، به جنبه های کیفی زندگی انسان همچون آموزش و اشتغال، تأکید شد و این گونه بیان شد که تقویت و تکامل توانایی ها، مهارت ها و قابلیت های انسانی، خطر بیکاری را کاهش و در نتیجه وضعیت اقتصادی - اجتماعی به سمت توسعه پایدار حرکت می نماید.

 

امر اشتغال مسئله ی بسیار مهمی در جوامع مختلف است که علاوه بر تاثیر در وضعیت اقتصادی، نقش بسزایی در وضعیت جامعه دارد.

 

پیرو دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال که بارها توسط ایشان عنوان شده است؛ انعکاس این مهم در اصول28  و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دغدغه کلی ایشان مبنی بر وظیفه رشد امت در جامعه اسلامی در مقاطع مختلف که قطعا یکی از مصادیق آن برای افراد بالغ، رشد و توسعه از حیث کسب و کار و شغل است؛ همچنین پتانسیل های ویژه جمهوری اسلامی که چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ ثروت منابع انسانی مورد توجه و اعتراف جهانیان است، رشد و توسعه در این زمینه را با برنامه ریزی صحیح و سیاست های مناسب قابل حصول و واجب نموده است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 7 آذر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |