مرتضی ادب

 

با نگاهی دقیقتر، به شما در درک این پیچیدگی و نیروی حاکم بر دنیای مدرن کمک می کنیم.

 

اقتصاد جهانی به مجموع فعالیت های به هم پیوسته اقتصادی در سراسر جهان گفته می شود که بین چند کشور صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

این فعالیتهای اقتصادی می تواند تأثیرات مثبت یا منفی بر کشورهای عضو داشته باشد.

 

برای درک اقتصاد جهانی، باید به ویژگی های آن توجه داشته باشیم.

 

بخش هایی مانند مالی، تولید و بازرگانی خود پدیده بین المللی شدن را تجربه کرده اند.

 

این شرکتها در زمینه های مختلف در سراسر جهان فعال هستند، به این ترتیب در هر کشور به صورت قانونی و کنترل شده، عمل می شود، به لطف تکامل بازارهای بین المللی و توسعه اقتصادی، شرکت ها نیز بزرگتر شده اند.

 

جهانی شدن فرایندی است که طی آن اقتصادها، جوامع و فرهنگ های مختلف از طریق شبکه جهانی تجارت، ارتباطات، مهاجرت و حمل و نقل یکپارچه شده اند.

 

این تحولات منجر به پیدایش اقتصاد جهانی شده است، با توجه به اقتصاد جهانی، اقتصادهای داخلی کشورها منسجم شده اند که منجر به بهبود عملکرد آن ها شده است.

 

بسیاری از افراد تصور می کنند که اقتصاد جهانی توسط دولت های بزرگترین اقتصادهای جهان کنترل می شود، اما این یک تصور اشتباه است.

 

اگرچه دولت ها بر اقتصاد کشورها نظارت دارند، اما این بانک های بزرگ و شرکت های عظیم هستند که دولت ها را کنترل و تأمین مالی می کنند.

 

این یعنی اقتصاد جهانی تحت سلطه موسسات مالی بزرگ است، برای مثال براساس اخبار اقتصادی جهان، بانک های ایالات متحده در بسیاری از مشاغل دولتی مانند تولید برق، پالایش و توزیع نفت و همچنین بهره برداری از دارایی های عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار مشارکت دارند.

 

نظام اقتصاد جهانی به چهارچوبی از توافقات قانونی، موسسات و همچنین کارگزاران اقتصادی گفته می شود که به منظور سرمایه گذاری و انجام مبادلات اقتصادی سعی در تسهیل جریان سرمایه های پولی در سطح جهانی را دارند.

 

این سیستم در اواخر قرن نوزدهم میلادی و در رابطه با جهانی سازی اقتصاد پیدایش یافت.

 

روند تکاملی این سیستم با تأسیس بانک های مرکزی، معاهدات چندجانبه و سازمان های دولتی بین المللی صورت گرفت.

 

در اواخر قرن نوزدهم میلادی، افزایش مهاجرت جهانی و تکنولوژی های ارتباطی به رشد بی سابقه در مبادلات و سرمایه گذاری جهانی منجر گردید.

 

با شروع جنگ جهانی اول و به دلیل عدم نقدینگی در بازارهای پول، مبادلات اقتصادی در بازارهای خارجی فلج شد.

 

کشورها به دنبال سیاست های حفاظتی در مقابل شوک های خارجی بودند و تجارت جهانی در سال ۱933 میلادی رسما متوقف شد.

 

این عامل باعث وخیم تر شدن اثرات رکود بزرگ در سطح جهانی شد تا در نهایت سلسله ای از قراردادهای تجارت دوجانبه رفته رفته تعرفه های گمرکی برای تجارت جهانی را کاهش داد.

 

تلاشهایی که بعد از جنگ جهانی دوم در راستای احیای سیستم تجارت بین المللی صورت گرفت، به تقویت اقتصاد جهانی و ثبات نرخ مبادله ارز منجر گردید.

 

افت ارزش واحد پول در بسیاری از کشورها و همچنین بحران نفت در دهه 70 میلادی، باعث شد که اغلب کشورها واحد پول خود را به صورت شناور درآورند.

 

اقتصاد جهانی در دهه های 80 و 90 میلادی بیش از پیش درهم تنیده شد که از جمله دلایل آن می توان به آزادسازی حساب سرمایه و عدم کنترل اقتصاد توسط حکومت ها اشاره کرد.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 19 آذر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |