مرتضی ادب

 

چند سالی است که سرعت تغییر و تحول در قوانین و مقررات مالیاتی و توسعه زیرساخت های مربوطه شدت گرفته و نظام جامع مالیاتی با هدف جمع آوری و پردازش اطلاعات، جلوگیری از فرار مالیاتی، رعایت عدالت مالیاتی با تمرکز بر دانه درشت ها و همچنین افزایش کارایی و کاهش هزینه های وصول مالیات از طریق هوشمند سازی نظام مالیاتی در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

 

 

در یک نظام مالیاتی هوشمند عدم شفافیت و فرار مالیاتی و پولشویی به حداقل می رسد و اشراف سازمان امور مالیاتی به عملکرد و فعالیت واقعی مودیان تقویت می یابد.

 

هر میزان به سمت مکانیزه شدن و هوشمندسازی اخذ مالیات پیش رویم به طوری که دخالت انسان و سلیقه انسانی در تعیین و اخذ مالیات کاهش یابد، عدالت مالیاتی تحقق می یابد که این امر در افزایش درآمد مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی تاثیر بسزایی دارد و به کمک اصلاح بودجه و مهار تورم نیز خواهد آمد.

 

از آنجائی که نظام مالیاتی موجودیت خود را از قانون اساسی می گیرد. فلذا کارآمدی یا ناکارآمدی نظام مالیاتی بستگی به میزان کیفیت لوایح تسلیمی به قوه ی مقننه دارد و پیاده سازی نظام مالیاتی هوشمند با اتکاء به آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی جامع و کامل اثرات بسیار مهم و قابل توجهی را در جهت داده مبنا شدن و حاکمیت داده ها برای مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید برجای خواهد گذاشت.

 

اشراف نظام مالیاتی هوشمند از طریق دسترسی به تراکنش های بانکی اشخاص و ساماندهی دستگاه های کارتخوان و پیاده سازی سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی و ... قطعا عرصه را بر سوداگران اقتصادی و دلالان و فعالان عرصه ی اقتصاد خاکستری تنگ تر خواهد کرد و سازمان امور مالیاتی با گستراندن تور مالیاتی خود با قدرت بیشتری عدالت مالیاتی را بر قرار خواهد نمود و دیگر فعالیتهای زیرزمینی و درآمدهای زیرمیزی و دلالی و واسطه گران مالی غیرمجاز و قاچاق چیان اقتصادی و ... راهی جز تمکین در برابر قانون نخواهد داشت.

 

اصولا نظام مالیاتی هوشمند و کارآمد برای مقابله با چنین فعالیت هایی سازماندهی شده و اتخاذ تدابیر لازم در جهت افزایش سرعت و دقت در شناسایی و تشخیص درآمدهای مالیاتی جدید گامی موثر و رو به جلو با هدف توسعه و استقرار عدالت مالیاتی خواهد بود.

 

هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی راه های فرار از پرداخت مالیات، همچنین شناسایی گروه های جدید هدف و افزایش سهم مالیات از بودجه در سال های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی شده است.

 

اعتقاد بر این است که در صورت هوشمندسازی نظام مالیاتی، امکان فرارهای مالیاتی به حداقل خواهد رسید و از این طریق علاوه بر کسب درآمد غیرنفتی برای کشور، عدالت مالیاتی نیز اجرا خواهد شد.

 

مالیات پاک ترین، مطمئن ترین و سالم ترین منبع تامین مالی دولت هاست و به دلیل اینکه جنبه درون زایی و پایداری اقتصادی را به همراه دارد، بهترین نسخه برای رهایی اقتصاد از درآمدهای نفتی شناخته می شود.

 

درآمدهای مالیاتی می تواند علاوه بر رفع مشکلات مربوط به کسری بودجه سنواتی، بسیاری مشکلات ریشه ای اقتصاد کشور را که به درآمدهای نفتی مربوط است نیز حل کند.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 27 آذر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/09/27     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |