میثم رادپور - کارشناس بازار ارز

 

با توجه به نوسانات کوتاه مدت و هم چنین کوچک در بازار ارز می توان گفت علت کاهش های کوتاه مدت موضوعات تحلیل تکنیکال است .

 

 

 

 

 

 

 

در واقع این اعداد و کاهش های این چنینی لزوما در حدی نیست که به عامل سیستماتیک و فراگیر بتوان نسبت داد در واقع گاهی فشارهای لحظه ای عرضه و تقاضا سبب می شود یک کفه سنگین تر از کفه دیگر شود و عجیب این است که یک روز بگذرد و هیچ اتفاقی در این بازار نیافتد و شاهد هیچ تغییر قیمتی نباشیم در واقع می توان گفت قیمت ها از قیمت پیشنهادی خرید و فروش ایجاد می شود.

 

بنابراین این قیمت پیشنهادی خرید و فروش به هر دلیلی ممکن است فراگیر نباشد و تنها یک کفه سنگین تر شده و شاهد جابه جایی های نه چندان بزرگی باشیم.

 

بنابراین نمی توان این موضوع را با دانش مالی در کوتاه مدت پاسخ داد و تنها چارتستان بر اساس الگوهای قیمت ممکن است نظریاتی را ارائه دهند اما توضیحی ارائه نمی دهند و فقط نظریاتشان بر اساس الگوهاست.

 

به نظر می رسد نوسانات کوتاه مدت در اندازه های کوچک موضوع بررسی تحلیل فاندامنتال نیست و به سادگی نمی توانیم به عملی خاص اشاره کنیم و نسبت دهیم اما به دلیل اینکه طی ۶ ماه اخیر فروش نفت افزایش یافته بر کاهش بازار ارز تاثیر داشته است.

 

بنابراین باید گفت توفیقی که در این برهه نصیب ایران شده آن است که بعد از تشدید تنش ها در اوکراین و روسیه و تحریم روسیه توسط ایالات متحده واروپا توجه بسیاری از کشورها به سمت نفت ایران جلب شد و با وجود تحریم هردو کشور ایران و روسیه اما نفت ایران فروختنی ترو به همین دلیل فروش بیشتری پیدا کرد.

 

بنابراین در این شرایط ایران قابل اعتنا شده اما با چنین تغییرات و جابه جایی هایی در حال حاضر حدود ۲ میلیون بشکه نفت فروخته می شود که این فروش نفت از فشارهای بازار ارز کاسته است .

 

متاسفانه می توان گفت تورم در اقتصاد ایران نهادینه شده و مشکل ساختاری در این اقتصاد وجود دارد و مادامی که این مشکلات حل نشود تورم همیشه وجود خواهد داشت و تورم های بالا همیشه با جابه جایی های ارزی بزرگی همراه خواهد بود.

 

بر این اساس نوسانات کوتاه ارز نیزدلایل مختلف دارد اما باید گفت در سال های اخیر کشور با پدیده پرتورمی مواجه بوده خصوصا طی چند سال اخیر رکوردهای اساسی در دنیا که شاید ما را در این زمینه در رده دوم و سومی بعد از یکی دو کشور افریقایی قرار داده است .

 

مادامی که این شرایط و مشکلات ساختاری اقتصاد پابرجاست پیامد آن تورم های بالاست و ما شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.

 

باید توجه داشت با دانش مالی نمی توان حتی چند روز اینده بازار ارز را پیش بینی کرد و اگر تحلیلی هم صورت بگیرد نمی تواند درست باشد، چرا که نوسانات کوتاه مدت موضوع دانش مالی نیست و تنها می توان بر اساس نظریه وتئوری در مورد مسیر و جهت حرکت قیمت نظر داد اما در مورد طی شدن مسیر و نهایی شدن آن نمی توان اظهار نظر کرد مگر اینکه در مورد بازه بلند مدت آن هم بر اساس نظریه و تئوری باشد و در نهایت باید گفت نوسانات کوتاه مدت نمونه خوبی برای آینده نیست.

 

 

«روزنامه جهان اقتصاد - دوم دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/02     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |