ابوالفضل شادمان

 

نتایــج تحقیقات و بررســی های صــورت گرفته در جهان حاکی از آن اســت که توسعه بخش ترانزیت در درازمدت می تواند تأثیر به ســزایی بر صادرات غیرنفتی کشورها داشته باشد.

 

 

 

 

 

اکثر اقتصاددانان دنیا بر این باورند که سرمایه گذاری کشورهای امن و تأثیرگذار در بخش ترانزیت، علاوه بر ارزآوری و رونق کسب و کار به افزایش صادرات و به تبع آن رشد سیاسی_ اقتصادی کشورها نیز منجر می شود.

 

امروزه اقتصاد دریایی دریاها و اقیانوس ها را به عنوان نیروی محرکه اصلی رشد اقتصادی پایدار در سراسر جهان می شناسد.

 

همانطور که می دانید کشور ما با ثبات ترین، پیشرفته ترین،  همانطور که می دانید کشــور مــا با ثبات ترین، پیشــرفته ترین، قدرتمندترین و پرجمعیت ترین کشور حوزه خلیج فارس است.

 

علاوه بر این از مجموع ۳ کریدوری که کارشناسان سازمان ملل برای حمل و نقل جهانی پیش بینی کرده اند، ۲ کریدور از ایران می گذرد که ما را قادر به ایفای نقش رابط میان کشورهای تولیدکننده و بازارهای مصرف می کند؛ وجود این مزیت ها در عرصه تجارت مواردی است که از مهم ترین فاکتورهای هر کشور برای رشد اقتصادی در بخش بازرگانی خارجی به حساب می آید.

 

در این میان، نقش بنادر به عنوان یکی از شاخص ترین ارکان تحقق این مهم، بسیار برجسته و غیر قابل انکار است؛ امتیازی که خوشبختانه کشور ما به لطف قرار گیری در منطقه ای ویژه و بهره مندی از بیشترین امتداد خطوط ساحلی و پهنه دریایی در منطقه و بنادر متعدد در شمال و جنوب، پتانسیل بالایی در این زمینه دارد.

 

در ایران ۱۱ بندر با ظرفیت متفاوت و پسکرانه های مختلف فعالیت می کنند اما گل سرسبد این بنادر، چابهار است.

 

این بندر در جنوب سیستان و بلوچستان، در کرانه دریای مکران واقع است و تنها بندر اقیانوسی کشور است که ایران را از طریق خلیج عدن و دریای عرب به اقیانوس هند متصل می کند.

 

توسعه اقتصاد دریامحور مختص به فراساحل نیست و مناطق ساحلی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد، تصریح کرد: نگاهی کلی به وضعیت ساحلی ایران نشان می دهد این عدم توسعه یابی اقتصاد دریایی کشور بر عدم توسعه سواحل کشور نیز بسیار اثرگذار بوده است.

 

در شــرایط کنونی بیشــترین فعالیت در عرصه های ســواحل آبی کشورمان در محدوده های شهری و روستایی مربوط به تأسیسات بندری و نظامی است که این فعالیت ها فقط ۵ درصد سواحل را به خود اختصاص داده و 9۵ درصد ظرفیت ساحلی کشورمان، بدون استفاده باقی مانده است.

 

برای استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان که تاکنون عملا هیچ بهره مطلوبی از ظرفیت های اقتصاد دریا نداشته اند و در شرایط کنونی در خیز نخست برای توسعه هستند اقتصاد دریامحور می تواند زمینه را برای توسعه اقتصادی پایدار فراهم سازد.

 

این موضوع از چند طریق قابل دست یابی است؛ نخست تولید انرژی های نو از طریق دریا مانند تولید انرژی برق از طریق جزر و مد است که ظرفیت عظیم سواحل اقیانوسی سیستان و بلوچستان از این ظرفیت به خوبی برخوردار است.

 

یکی دیگر از راه های قابل دست یابی توسعه گردشگری ساحلی و فراساحلی باتوجه به ظرفیت های ویژه این استان است؛ مسئله ای که می تواند با ارزش افزوده بسیار خوب خود سایر فعالیت های موقعیت ویژه سرزمینی، ظرفیت های متعدد معدنی و مرزی، وجود تنوع زیستی و دسترســی به آب های آزاد بخشی از پتانسیل هایی است که به واسطه دریا در اختیار این استان قرار دارد.

 

توسعه فعالیت های همراه با محیط زیست در خصوص شیلات و کشت های نوین مانند کشت خیار و جلبک دریایی رهاورد استفاده بهینه از اقتصاد دریا و توسعه پایدار خواهد بود.

 

موقعیت ویژه سرزمینی، ظرفیت های متعدد معدنی و مرزی، وجود تنوع زیستی و دسترســی به آب های آزاد بخشی از پتانسیل هایی است که به واسطه دریا در اختیار این اســتان قرار دارد.

 

البته باید برای جبران عقب ماندگی های تاریخی این خطه در بخش های راه و آب همه مسئولان تلاششان را مضاعف کنند.

 

 

«روزنامه اقتصادی امروز - 4 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |