محمد خیرخواهان

 

نخستین کنگره بین المللی توسعه و توانمند سازی صنایع و شهرک های صنعتی به همت گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با رویکرد نقش توانمند سازی کارآفرینان مولد در رشد اقتصادی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

از جمله محور های اصلی این کنگره نقش تامین زیرساخت در توسعه صنایع، شهرک های صنعتی و منطقه های ویژه اقتصادی، ضرورت هدایت سرمایه و منابع مالی به سمت تولید و رفع موانع توسعه و توانمند سازی صنعت می توان اشاره کرد.

 

به گزارشی زهرا سعیدی مبارکه رئیس کنگره به اهمیت سه مولفه مهم صنعت ، فرهنگ و رسانه در این حوزه بعد از دوران هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه باید یک درصد از مالیات ارزش افزوده به شهرک های صنعتی اختصاص می یافت که این امر تحقق نیافت.

 

وی در ادامه افزود: کشوری مانند عمان برای سرمایه گذاری در بخش شهرک های صنعتی زمین های رایگان اختصاص می دهد که همین کار موجب مهاجرت برخی کارآفرینان به این کشور شده است.

 

 

استفاده از فعالان اقتصادی و صنعتی برای پیشرفت صنعت

 

در ادامه مراسم اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صمت مجلس با اشاره به این نکته که با ورود دانشگاه به صنعت می توان از ۵000 کیلومتر سواحل کشور مانند ساحل مکران استفاده صنعتی کرد، گفت: از فعالان اقتصادی و صنعتی کشور برای پیشرفت صنعت باید پای کار باشند و اگر طرحی مدنظر دارند مطرح تا در مجلس پیگیری و عملی شود.

 

 

مجلس اجازه دهد کارآفرینان کار کنند

 

احد عظیم زاده فعال اقتصادی کشور با انتقاد از سخنان رئیس کمیسیون صنعت معدن و تجارت مجلس گفت: شما کمک نکنید فقط اجازه بدهید ما کارآفرینان کار خودمان را بکنیم.

 

وی ادامه داد: همانطور که مردم به شما رای می دهند و برای دوره ای به شما اعتماد می کنند شما نیز حداقل یک دوره به ما اعتماد کنید و کار را به کارآفرینان و فعالان اقتصادی بسپارید.

 

عظیم زاده در ادامه از شرکت داری بانک ها انتقاد کرد و عدم وجود زیرساختها را معلول هدر رفت پول از طریق بانک ها و شرکتهای وابسته آن ها دانست و از وجود اختلاس های نجومی در کشور به شدت انتقاد کرد.

 

 

وجود ۵۹۰۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی

 

فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی به وجود ۵۹000 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد نیروی انسانی شاغل در بخش صنعت کشور مشغول به کار هستند.

 

 

ایجاد شهرک های صنعتی در ایران مشکلات زیربنایی دارد

 

نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در ادامه مراسم از ارتقا کیفیت و رفع برخی چالش های مطرح در حوزه شهرک های صنعتی، خبر داد و اضافه کرد: برای ایجاد شهرک های صنعتی در ایران مشکلات زیربنایی مانند عدم تامین کافی برق ، تاخیر در تحویل گاز ، آب و تعرفه بالای آب وجود دارد.

 

البته کارگروهی برای رفع موانع تولید از جمله تسهیل منابع مالی، تقسیط یا استمحال بدهی ها تشکیل شده که امیدواریم گام های موثری در این راه برداشته شود.

 

 

مجلس باید هر چه سریعتر قوانین مربوط به هوش مصنوعی را تصویب کند

 

سخنران بعدی پور رستم رییس واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود که صحبت های خود را با رویکرد دانشگاه در پیوند دانشگاه و صنعت و اهمیت مباحث دانش بنیان ، هوش مصنوعی و کوانتوم آغاز کرد.

 

وی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در حوزه هوش مصنوعی، گفت: در این بخش مجلس باید هر چه سریعتر قوانین مربوط به هوش مصنوعی را به تصویب برساند.

 

پور رستم در ادامه توضیح داد: دانشگاه آزاد برای کمک به بخش صنعت طرح های پویش، پایش، تابش و رویش را در دستور کار قرار داده است.

 

طرح پویش برای این که دانشجویان غیرپزشکی بخشی از واحد های درسی را در صنعت بگذرانند تا مانند دانشجویان پزشکی هنگام فارع التحصیلی با مباحث علمی خود بصورت عملی آشنا باشند.

 

طرح پایش و سامانه پژوهش یار برای عملی کردن تحقیقات و رساله های دانشجویان توسط صنعتگران، طرح تابش جهت شکوفایی ظرفیت های بالقوه واحدهای دانشگاهی و طرح رویش برای ثبت و ضبط ایده های نوآورانه است.

 

وی بیان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت با شعار امکان پذیر نیست و هر دو باید بصورت عملی دست یاری به سوی یکدیگر دراز کنند.

 

 

بین نخبگان داخل و خارج ارتباط برقرار شود

 

همچنین امین کابلی مدرس دانشگاه فدرال پلی تکنیک لوزان سوییس و مدیر استراتژی شرکت ai ، به معرفی سه مولفه افراد، فرایند و تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی پرداخت و اظهار داشت: مولفه افراد با بیش از هفتاد درصد بیشترین سهم را در این حوزه دارد.

 

به عبارتی برای سود جستن از هوش و ذکاوت نخبگان نیازی نیست از آن ها بخواهیم به ایران برگردند چرا که در داخل کشور هم نخبگان زیادی داریم که از عهده این امر بر می آیند و خیلی مهم است که بین نخبگان داخل و خارج ارتباط برقرار شود و این ارتباط توسعه یابد.

 

نکته قابل تامل در برگزاری این کنگره شروع با تاخیر نود دقیقه ای آن به علت وجود ترافیک سنگین مسیرهای دسترسی به سالن بود که برخی سخنرانان هم به عنوان یکی مشکلات زیرساختی چالشی در ایران به آن اشاره کردند.

 

 

«روزنامه ابرار اقتصادی - 6 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |