کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه

 

عملیاتی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا از جمله موضوعات بسیار مهم و سرنوشت سازی در اقتصاد ایران به شمار می رود که باید آن را به فال نیک گرفت.

 

 

 

 

 

 

آنچه در این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید جدی گرفته شود اینکه جهش صادرات از جمله موضوعات مهمی است که همه کشورهای دنیا آن را دنبال می کنند و به دنبال یافتن بازارهایی برای صادرات کالای خود هستند، بنابراین ما از این روند مستثنی نیستیم.

 

آنچه منجر به موفقیت صادراتی می شود تلاش دولت ها برای زمینه سازی هر چه بهتر درراستای حمایت همه جانبه از بخش تولید است.

 

هنگامی ایران می تواند حضور سازنده ای با دست پر در بازارهای اتحادیه اوراسیا داشته باشد که نسبت به عملیاتی شدن تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مطمئن باشیم و این اطمینان حاصل نمی شود مگر از راه توسعه و رونق تولید.

 

مساله حائز اهمیت این است که متاسفانه بنا به بسیاری از دلایل اعم از تورم، تحریم، برخی سوء مدیریت ها و عدم تامین مالی برخی از تولید کنندگان زیر ظرفیت تولیدی خود کار می کنند در حالی که اگر متناسب با ظرفیت خود تولید کنند قطعا آمارهای مرتبط با صادرات کالای ایرانی با کیفیت افزایش می یابد.

 

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم ایران نمی توان ادعا کرد در صورتی که بنگاه های تولیدی با تمام توان کار کنند و از ظرفیت تولید خود بهره مند شوند بازار داخلی متقاضی خرید کالای تولید شده خواهد بود.

 

بنابراین چون بازار داخلی توان خرید ندارد و بازار داخلی کشش لازم را از دست داده است در صورت حمایت از تولید و افزایش صادرات و ایجاد اشتغال برای جوانان این بازی برد – برد می شود یعنی هم مصرف کننده؛ هم تولید کننده منفعت می برد و هم زمینه های لازم برای رشد اشتغالزایی در کشور باز می شود.

 

بنابراین گسترش صنایع و حمایت از تولید باید در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد تا با استفاده از تمامی ظرفیت های تولید قیمت و کاهش قیمت تمام شده در چند عرصه به نفع تولید، صادرات و اشتغالزایی گام های بلندی برداشته باشیم.

 

«روزنامه اخبار صنعت - 6 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/06     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |