هوشنگ شجری اقتصاددان

 

یکی از عمده ترین وظایف بانک مرکزی کاهش نرخ تورم و مدیریت بازار ارز است با توجه به اینکه بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی به تنهایی با استفاده از ابزارهای سیاست پولی نرخ تورم را کنترل کند، لذا در ایران که بانک مرکزی مستقل از دولت عمل نمی کند.

 

 

 

 

 

نمی توان انتظار داشت همه سیاست های مورد نظر یا سیاست هایی که بانک مرکزی اعمال می کند محقق شود.

 

به عنوان مثال افزایش نرخ بهره یکی از سیاست های است که بانک مرکزی از آن استفاده می کند.

 

با توجه به اینکه بانک مرکزی تاکنون چندین بار نرخ بهره را افزایش داده اما علی رغم دسترات بانک مرکزی، بانکهای مختلف به دلخواه خود نرخ سود سپرده ها را چندین درصد بالا برده اند در حالی که معمولا در زمان تورم نرخ سود را بالا می برند.

 

به عنوان مثال نرخ بهره بانکی در کشوری مثل آمریکا بیش از نیم درصد است اما در مواقعی این درصد بالا می رود تا از این ابزار برای کنترل نرخ تورم استفاده شود اما در ایران با استفاده از این ابزار و افزایش سود سپرده ها باز هم بانک مرکزی موفق به کنترل نرخ تورم نشد چرا که بانک مرکزی ایران مستقل نیست و باید تابع خواسته ها و دستورات دولت باشد.

 

ابزار دیگری که بانک مرکزی از آن می تواند استفاده کند ابزار حجم پول در گردش است.

 

وقتی بانک مرکزی نتوانسته این ابزار را کنترل کند یعنی موفق به کنترل تورم نشده بنابراین، این روند عدم موثر بودن سیاست پولی در کنترل قیمت ها و نرخ تورم را نشان می دهد.

 

صیانت مالی و تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی کشور باید به کمک بانک مرکزی بیاید یعنی کاهش کسری بودجه دولت و کنترل این موضوع توسط دولت در حال حاضر بیشتر از ابزارهای بانک مرکزی به نفع کاهش تورم عمل می کند بنابراین باید امیدمان را از سیاست های پولی قطع کنیم و سایر سیاست ها توسط دولت اعمال شود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 10 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/10     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |