لایحه بودجه سال آینده و افزایش بهره بانکی چه تاثیری در وضعیت بازار سرمایه دارد؟

 

بورس در شــرایطی همچنان در رکود به سر می برد که خبرهای افزایش سرمایه، گزارش های ۹ ماهه و ... هم منتشر شده و این موضوع در نتیجه بروز سرعت گیرهای زمستانی بازار سهام است.

 

 

 

 

 

 

فضای بــازار طــی دو هفته آتــی اندکی تحت تاثیــر رویدادهایی بوده که در کــدال در جریان است.

 

شــاید برخی کدال را در حد یک قبرستان اطلاعیه ها می بینند، اما کدال این روزها می تواند نقش متفاوت تری ایجاد کند.هرچه این شاخص در مدت زمان طولانی تری در این محدوده باقی بماند انرژی جریان نقدینگی برای برگشت به بازار را بیشتر و قدرت پول را قوی تر می کند، اما در هر صورت در حال حاضر جریان نرخ سود بانکی به عنوان جریانی آزاردهنده در کنار ســایر عوامل قرار گرفته و فضای ســرد بازار را ســردتر کرده است و رفتار سیاستگذار آن هم درست در مواقع حساس به این موضوع دامن زده اند.

 

 

کامران ندری کارشــناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که تورم بالاســت و دولت ســعی دارد با افزایش نرخ بهره بین بانکی سیاست فریز منابع در بانک ها را دنبال کنــد، گفت: نرخ بهره بانکی بالا در شرایطی که بورس در رکود به سر می رود و خروج پول هم از بورس هم وجود دارد مانع از رشد شاخص کل می شــود، اما در مجموع بازار سهام نسبت به سایر بازارها قابلیت بالاتری برای رشد دارد.

 

او با تاکید بر اینکه پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت ارز و تورم در سه ماهه پایانی سال وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین بازار سرمایه در مقطع کنونی می تواند یــک روند صعودی آغاز کند، اما این به معنی رشــد یکسان همه نمادها نیست و برخی از آنها که اصلاح بیشتری داشته یا سودآوری بالاتری نسبت به سال های گذشته ثبت کرده اند رشــد بیشــتری می تواند داشته باشــد.

 

در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان می چرخد و تقریبا ۲۹ درصد در یکســال رشد کرده است.

 

به نظر می رسد بانک مرکزی در بازار آزاد در حال مداخله اســت و حتی با انتشار تحلیل تکنیکال از دلار آزاد تلاش می کند در این مقطع نرخ دلار آزاد را پایین بیاورد، اما انتظارات تورمی مانع از افت قیمت دلار می شود و حتی این نگاه وجود دارد که سرکوب قیمت توسط دولت منجر به فشرده شدن فنر جهش ارزی می شود.

 

 

تاثیر سیاست های بودجه در بورس

 

یکی دیگر از عواملی که همچنان می تواند روی بازار سهام تاثیر بگذارد لایحه بودجه است چرا که تا پایان اسفند ماه بررسی آن ادامه دارد. در حال حاضر آرامش در نرخ های بودجه ای ثبات موقتی را در بازار به وجود مــی آورد.

 

نکته دیگر آرامش در اخبار است مثال در حوزه مالیات خبر می رسد ضربه ای که ایــن خبر به بــازار می زند پس اگر اقبال بازار به ســهم های کوچک بیشتر می شود دلیلش این است که ســهامدار هم جایی از این بازی خســته شــده به ســمت دیگری حرکت می کند.

 

حرکت دولــت در افزایش حقوق دولتی و نرســیدن خبرهای تجدید ارزیابی و خاموش شــدن اخبار مثبت باعث کم رمقی و کم حجمی معاملات شده است به طور کلی بدبینی بازار در ارزش معاملات و افت آن قابل مشــاهده است.

 

به هر حال بازار در برخی دقایق به واســطه خبرها کمی کنترل شده تر رفتار می کرد و برخی آن را ناشی از زمزمه ها و اخبار دوباره از تجدید می دانند.

 

برخی دیگر تحــرکات حقوقی هــا را عامل این شرایط می دانستند اما باید به این موضوع اذعان داشــت که بازار زیر فشار عرضه قرار داشت و این تا حدودی ذهن بازار را آشــفته کرده است.

 

خبر منفی موضوع افزایش حقوق دولتی معادن بازتاب خوبی در بازار نداشت و کمی بازار را ناامید کرده اســت.

 

حقوق دولتی در معادن نقش یک نقشه راه را دارد و تغییر آن بــه یکباره قطعا به صرف و صلاح بخش معدن کشــور نبوده و اثرات زیانبار ناگواری را در حوزه سرمایه گذاری دارد.

 

در واقع ثبات سیاست گذاری در این حوزه مهمترین رکن اطمینان ســرمایه گذار بوده کــه در حال حاضر دولت برای جبران کســری بودجه با افزایش هر ساله حقوق دولتی مغایر آن عمل می کند.

 

 

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر واکنش ســرمایه گذاران و ســهامداران در بازار تحت تاثیر عوامل بنیادی اســت، به بازار گفت: وقتی شــرکت های تولید تحت تاثیــر قوانین مالیاتی، عــوارض صادرات، حقوق دولتی و ... حاشیه سود پایین تری پیدا می کند سهامداران هم نسبت به این سرمایه گذاری خود ناامید می شوند به همین دلیل نتیجه نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تصمیم گیری ســرمایه گذاران مهم اســت.

 

او با تاکید بر اینکه هم اکنون اقتصاد ایران زیر فشار تحریم هاست، افزود: از این رو دولت برای عبور از مشــکلات ناشی از تحریم باید از تولیــد و اقتصاد داخلــی حمایت کند تا کمتر به واردات وابسته باشد، تحقق این موضوع هم تا حدودی به بازار ســهام وابسته است، زیرا بخشی از تامین مالی شرکت ها در بورس اتفاق می افتاد و از طرف دیگر بازار سرمایه آیینه تمام نمای یک اقتصاد سالم و متعادل است، به همین دلیل اگر بازار سهام چشــم انداز روشنی نداشته باشد نمی توان به رشــد و توسعه اقتصادی نگاه مثبتی داشت.

 

بررســی ها حکایت از این دارد که برخی تک نمادها با کمک گزارش ها و شــایعات کدال کمی بهتر رفتار کرده اند امــا ادامه آن به سیاست های پایدار نیاز دارد.

 

تا امروز بسیاری بر این عقیده بودند که بازی تجدید ارزیابی با اخبار یا شاید هم بازی اخبار با تجدید به پایان رسیده و با پایان موج خبرها بازار دوباره در مسیر اصلاح و رشد تک نمادها قرار گرفته است.

 

در حال حاضر همه سهامداران به این نتیجه رسیدند که قطعا دولت به دنبال کار بنیادی و بسترســازی برای رشد بلندمدت بورس نیست و در موضوع حقوق دولتی معادن، مالیات و ... هــم این رویه را پیش برده که قطعا در بلندمدت آســیب شدیدی به اقتصاد این بخش وارد خواهد شد.

 

از طرف دیگر تا الان تصور بر این بود که امکان افزایش سرمایه از محل سرمایه گذاری بلندمدت خصوصا بلندمدت غیربانکی در بانک ها وجود ندارد و بانک مرکزی این اجازه را نخواهد داد، اما شــفاف سازی باعث افزایش خوش بینی به این نوع افزایش ســرمایه شــد هرچند ســکوت حاکم بر بازار درباره این خبرها منجر به جو ناامیدی شده است.

 

 

«روزنامه اقتصاد ملی - 12 دی 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/10/12     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |