از ابتدای دولت سیزدهم با پایش پروژه های هدف گذاری برای احیا دریاچه ارومیه، بر اتمام پروژه های نیمه کاره تمرکز شد. اقدامات گسترده و بارش‌های چشمگیر باران دست به دست هم دادند تا این دریاچه پس از سال‌ها خشکی و تشنگی، جان دوباره‌ای بگیرد.

 

 

 

 

 

 

در ابتدای کار دولت سیزدهم، شهروندان بخش شمال غرب کشور در زمینه ادامه اجرای طرح‌ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اینکه بدون نتیجه رها شوند، ابراز نگرانی می‌کردند چرا که در صورت تعطیلی روند احیا، عوارض ناشی از آن جغرافیای وسیعی از کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد در حالی که رویه دولت سیزدهم با دولت پیشین درباره احیای دریاچه ارومیه متفاوت بود.

در این بین طبق پیش بینی‌های کارشناسان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان و سایر استان‌های همجوار بیشترین آسیب را دیده و کل ظرفیت‌های اقتصادی و معیشتی منطقه غیر قابل احیا به نظر می‌رسید

این موضوع یک بحران ملی بود و تهدیدات مهمی از این بابت می‌توانست متوجه استان‌های همجوار با دریاچه باشد و نیازمند این بود که در سطح ملی ردیف اعتباری برای جبران خسارات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه و انتقال آب برای استان ایجاد و استمرار یابد.

 

اما دولت سیزدهم با عزم راسخ یکی از اولویت‌های کاری خود را احیای دریاچه ارومیه قرار داد و پس از استقرار دولت و با همکاری سازمان محیط زیست، آبفای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین تشکیل جلسات متعدد با کارشناسان با توجه به اجرای ۹۰ درصد زیرساخت‌های لازم برای انتقال اب به دریاچه و سایر طرح‌های مصوب مقرر شد تا پس از اتمام ۱۰ درصد مابقی که جزء اصلی‌ترین بخش برنامه‌ها و طرح‌ها نیز محسوب می‌شود موضوعات نرم افزاری در دستور کار قرار گیرد.


در ماه‌های اخیر خبر‌های نسبتا خوبی از وضعیت دریاچه ارومیه به‌گوش رسید و اعلام شده که دولت برنامه‌هایی جدی را برای جان‌بخشی به این دریاچه در دستور کار خود قرار داد.

 



تونل انتقال آب از سد کانی سیب 

 

یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم افتتاح فاز نخست پروژه عظیم تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه بود که در سال گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

 

این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود

 

در این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود.

 



سد چپرآباد نیاز دریاچه ارومیه را تامین می‌کند

 

از اقدامات کلیدی دیگر دولت برای دریاچه ارومیه بهره‌برداری سد چپر آباد به عنوان یکی از طرح‌های تامین آب دریاچه ارومیه در مهرماه سال گذشته است، سد چپر آباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده، این سد پس از پایان مطالعات در سال ۱۳۸۲ و شروع عملیات اجرایی آن آماده بهره‌برداری نهایی قرار گرفت، طول تاج این سد ۴۸۸ متر و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی ۳۴ متر و مساحت مخزن ۵۵۰ هکتار است.


سالانه ۲۷ میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی‌رش و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

 

این سد دارای مخزن آبی به حجم ۳۸ میلیون و حجم تنظیمی ۷۱ میلیون مترمکعب است، تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی‌رش به گدارچای و نهایتاً به دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

همچنین سال گذشته سطح دریاچه ارومیه با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدامات نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه به رغم سه سال پی‌درپی خشکسالی و بارش‌های اندک پاییز، به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و حجم موجود در آن به بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

در همین راستا علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: بارندگی‌های اخیر، اهتمام ویژه دولت و برنامه ریزی مناسب برای رها سازی حق آبه دریاچه و اتمام طرح‌های سخت افزاری، حال خوب دریاچه ارومیه و مردم منطقه را به ارمغان آورده است.

 

وی در ادامه با تاکید بر جلب مشارکت مردم در روند احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین راهکار‌های احیای دریاچه، خاطرنشان کرد: در کنار اتمام طرح‌های سخت افزاری، فاز نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در سایه اهتمام و تعامل دستگاه‌های متولی و مشارکت مردمی محقق خواهد شد.

 

سخنگوی و دبیر هیات دولت همچنین پیگیری میدانی وضعیت دریاچه ارومیه را از نتایج مثبت سفر‌های استانی رئیس‌جمهور عنوان کرده و افزود: با تصمیم ریاست محترم جمهوری و دولت سیزدهم، مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شده و با انتصاب آقای معتمدیان به عنوان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، دیگر تصمیات برای احیای این دریاچه زیبا در تهران گرفته نمی‌شود. 

 

 

لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

 

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ۵۲.۳ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال گذشته لایروبی شد که نقش قابل توجهی در مدیریت منابع آب سطحی داشته است.

 

وی افزود: از این میزان نزدیک به ۱۶ کیلومتر مربوط به ارومیه، حدود ۱۴کیلومتر مربوط به میاندوآب و بیش از هشت کیلومتر مربوط به بوکان بوده است.

 

رستگاری اضافه کرد: همچنین در سال گذشته نزدیک به ۶۶ هکتار از تصرفات غیرمجاز حدود قانونی رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه آزادسازی شد.

 

 

افزایش ۱۲ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه

 

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر تراز دریاچه آب ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

 

 

«خبرگزاری برنا - 4 اردیبهشت 1402»

   تاریخ ثبت: 1403/02/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |