مذاکرات برجامی در وین طولانی شده اما پیش می رود و به گفته مسوولان همچنان «سازنده» است.

 

 

 

 

 

 

همین دیروز شرکای برجام غیر از ایران با هیات مذاکره کننده آمریکایی ملاقات کردند و آن طور که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیترش نوشته بود، این دیدار انجام شد تا «یادداشت هایشان را مقایسه کنند».

 

اولیانوف البته در پیام دیگری هم از دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در وین خبر داده و نوشت: «نشست دیگری میان روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت و گوی دوجانبه ما با یکی بودن هدف هدایت می شود (که احیای برجام است) و بسیار عمل گرایانه است و این رویه باید به دیگر زمینه های منافع مشترکمان نیز تعمیم داده شود».

 

او همچنین در پیام های دیگری به دیدار با رییس هیات مذاکره کننده آلمان در وین، مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اشاره کرد که ارزیابی کلی امور و مسائل حل نشده در مذاکرات و روش های سرعت خشی به روند مذاکرات از موضوعات این دیدارها بوده است.

 

این گزارش دهی لحظه به لحظه اولیانوف که تازگی هم ندارد، در حالی انجام شد که انگار امیدواری ها به ثمربخشی این مذاکرات تقویت شده است.

 

شاهد هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه الجزیره.

 

او اگرچه وضعیت فعلی را حاصل ابتکارات ایران می داند نه طرف مقابل اما مجموعا امیدوار است و می گوید: در دور جدید مذاکرات دولت جمهوری اسلامی ایران در وین، در دو مرحله اول نیازمند زمان بودیم برای اینکه هیات های مختلف به یک ادبیات مشترک دست پیدا کنند.

 

می توانم بگویم که دور هفتم مذاکرات وین نسبتا پرچالش بود.

 

دوره هشتم مذاکرات ما در مسیر بهتری قرار گرفت و اکنون که جناب آقای دکتر باقری و تیم کارشناسان ارشد ایرانی در وین در حال مذاکره هستند، به دلایلی که بیان خواهم کرد، برداشتمان این است که مذاکرات در مسیر درست خودش قرار دارد.

 

اینکه در مسیر درست خودش قرار دارد، سهم اصلی آن به ابتکاراتی برمی گردد که جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکره ارائه داده است.

 

این امر به طرف های مقابل کمک می کند که اگر به معنای واقعی دارای نیت و اراده جدی باشند، بتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم.

 

ما وقتی از توافق خوب صحبت می کنیم یعنی توافقی که همه طرف ها نسبت به آن احساس رضایت کنند.

 

ویژگی آن هم این است که همه طرف ها باید به تعهدات خودشان ذیل سند برجام برگردند.

 

در آن صورت ما از این توافق به عنوان یک توافق خوب یاد می کنیم.

 

آیا این توافق در کوتاه مدت دست یافتنی است؟ ما معتقد هستیم اگر نیت خوب و اراده جدی در طرف غربی وجود داشته باشد و پیام هایی که آمریکایی ها به ایران می دهند و مدعی هستند به دنبال بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود هستند، شاهد روی دادن آن در میز مذاکره همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین هم باشیم، می توانیم از رسیدن به یک توافق خوب صحبت کنیم.

 

فقط هم امیر عبداللهیان نیست که از قرار داشتن مذاکرات در مسیر درست می گوید.

 

در داخل و خارج دیگرانی هستند که بر این نکته تاکید می کنند.

 

از مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته «با وجود کندی حداقلی در روند مذاکرات، مسیر مذاکرات مطابق سلیقه تیم مذاکره کننده ایرانی در حال پیشرفت است» تا ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه که معتقد است «احتمال رسیدن به راهکاری در وین برای احیای توافق هسته ای افزایش یافته» و تاکید می کند: «تعیین ضرب الاجلی برای تصمیم گیری در این زمینه ضرورت ندارد».

 

به این ترتیب اوضاع مذاکرات خوب است و خوب پیش می رود.

 

فقط می ماند اینکه با احیای توافق برجام چقدر فاصله داریم؟ آن طور که خبرگزاری دولتی «ایرنا» نوشته بود شمارش معکوس شروع شده یا آن طور که سعید خطیب زاده در آخرین نشست خبری خود گفته است هنوز از سرعت مذاکرات راضی نیستیم؟ این ابهام همان چیزی است که تحلیلگران را از ارائه پیش بینی های دقیق تر باز می دارد.

 

به هر روی باید منتظر ماند و دید که تیم مذاکره کننده کشورمان در وین چطور کار را پیش می برد، به هر حال موضوع ساده نیست و انتظار هم نمی رود که به این سادگی ها قابل حل باشد.

 

آنچه که مهم است وجود اراده جدی طرفین برای احیای برجام است که گویا وجود دارد و همین سبب امیدواری است.

 

«روزنامه جهان صنعت - 22 دی 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/10/22     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |