تفاهمنامه سرمایه‌گذاری 2میلیارد دلاری در صنعت آلومینیوم بین ایران و چین امضا شد

مدیرعامل ایرالکو: انتظار می‌رود شهرک صنعتی خیرآباد در جوار فرودگاه بین‌المللی و راه‌آهن سراسری در آینده‌ای نه چندان دور به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود/ پروژه آندسازی ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد یک نیاز اساسی است / امروز توافق با طرف های خارجی باهدف تحقق بخشیدن به سیاست های اقتصاد مقاومتی دنبال می شود  

تفاهم نامه سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با شرکت سی.آر.ای.سی چین در تهران به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، این قرارداد توسط «مجید پورعطار» مدیرعامل ایرالکو و «هو های»(Hu Hai) مدیر روابط بین‌الملل این شرکت چینی ظهر امروز(چهارشنبه) امضا شد.

پورعطار گفت: ‌این تفاهمنامه زمینه‌ای است برای فعال‌سازی سایت شماره دو ایرالکو که در شهرک صنعتی خیرآباد در استان مرکزی واقع است.

به گفته وی، این سایت در جوار فرودگاه بین‌المللی و راه‌آهن سراسری واقع شده است و انتظار می‌رود شهرک صنعتی خیرآباد در آینده‌ای نه چندان دور به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اجرای سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری چین برای توسعه فعالیت ایرالکو (اراک) اظهار داشت: فعال سازی سایت شماره دو این واحد در واقع چند هزار فرصت شغلی در مرحله ساخت و اجرا و نیز هنگام بهره برداری فراهم می سازد.

وی خاطرنشان ساخت: ایرالکو در واقع نخستین تولیدکننده شمش آلمینیوم در ایران و خاورمیانه محسوب می شود و اکنون دستیابی به تولید سالیانه یک میلیون تنی می اندیشد.

مجموع تولید شمش آلمینیوم در سال گذشته به رقم 325 هزار تن رسید که توسط ایرالکو (اراک) و آلومینیوم المهدی هرمزال(بندرعباس) تولید شد و سهم ایرالکو از این رقم 180 هزار تن بود که نسبت به عملکرد سال 1393 رشدی بیش از 9 درصد داشت.

پورعطار گفت: لازمه تحقق هدف پیش بینی شده برای این واحد صنعتی واقع در استان مرکزی، نوسازی و بهسازی خطوط قدیمی و جذب سرمایه گذاری است.

وی افزود: ایجاد 2 واحد جدید 350 هزار تنی در مدت 10 سال، امکان دستیابی به ظرفیت یک میلیون تنی را فراهم می سازد و هر واحد به یک نیروگاه 500 مگاواتی نیاز خواهد داشت.

به گفته وی، شرکت چینی سی.آر.ای.سی (CREC) اکنون در 76 کشور جهان پروژه در حال اجرا دارد و مدت 10 سال است که در پروژه های ایران مشارکت می کند.

پورعطار افزود: ساخت واحد 350 هزار تنی در سایت شماره دو ایرالکو (واقع در شهرک صنعتی خیرآباد 30 کیلومتری اراک که 395 هکتار مساحت دارد که 197 هکتار آن به کاربری صنعتی اختصاص یافته است) به همراه مرحله نخست نیروگاه 500 مگاواتی و تکمیل واحد آندسازی که نیمی پیشرفت فیزیکی آن انجام شده، در قالب محورهای مورد تفاهم با شرکت یاد شده چینی است.

پروژه آندسازی ایرالکو شهرک صنعتی خیرآباد به عنوان یک نیاز اساسی در دست اجراست و تولید آلومینیوم به ازای هر کیلوگرم، نیاز به سه کیلوگرم آند و 2 کیلوگرم آلومینا دارد؛ سالیانه حدود یک هزار و 700 تا 800 میلیارد ریال (1700 تا 1800 میلیارد ریال) صرف واردات آند به کشور می شود و براساس برنامه زمانبندی شده قرار است 24 ماهه (نیمه نخست سال 1396) این واحد به بهره برداری برسد.

مدیرعامل واحد صنعتی مزبور گفت: تولید آلومینیوم جهانی سالیانه بیش از یک میلیارد تن است که اغلب قابلیت بازیافت دارد و با محیط زیست سازگاری است.

وی تصریح کرد: اختصاص دو فاز عسلویه برای تامین گاز مورد نیاز تولید پنج میلیون تن آلومینیوم به سرمایه گذاران می تواند جهشی جدی در این بخش ایجاد کند و پیشنهاد برنامه تولید 2 میلیون تن در منطقه عسلویه (یک میلیون تن منطقه ویژه پارسیان و یک میلیون تن لامرد فارس منطقه ویژه صنایع انرژی بر)، یک میلیون تن بندرعباس، یک میلیون تن جاسک - چابهار و یک میلیون تن اراک را به مورد اجرا گذاشت.

آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت نشان می دهد تولید شمش آلومینیوم در سال 1392 برابر با 299 هزار تن بود که در سال 1393 با کاهش چهار درصدی به 287 هزار تن رسید.

برنامه تولید سال 94 از سوی وزارتخانه یادشده دستیابی به تولید 310 هزار تن شمش آلومینیومی پیش بینی شده بود که 15 هزار تن بیش از هدف گذاری تحقق یافت.

مدیرعامل ایرالکو گفت: امروز توافق با طرف های خارجی باهدف تحقق بخشیدن به سیاست های اقتصاد مقاومتی دنبال می شود و درعین حال دستیابی به توافق برجام زمینه استقبال هیات های خارجی برای همکاری با ایران به ویژه در صنعت آلومینیوم را فراهم ساخت.

«هو های» مدیر روابط بین الملل شرکت چینی سی.آر.ای.سی نیز به خبرنگاران گفت: اکنون این شرکت در پروژه خط آهن قم - اصفهان و آزاد راه تهران - شمال مشغول فعالیت و قرار است شرکت ایرالکو در مدت 6 ماه آینده همه اطلاعات فنی مورد نیاز را در اختیار این شرکت قرار دهد.

وی افزود: انتخاب فناوری تولید توسط شرکت چینی انجام می شود؛ علاوه بر آن ساخت نیروگاه 500 مگاواتی نیز در چارچوب این تفاهمنامه دیده شده است.

طرف امضاکننده چینی این تفاهم نامه گفت: پس از دریافت اطلاعات فنی، در مدت پنج ماه پس از آن، قرارداد بین دو طرف نهایی و کار شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با مشارکت ایران، آمریکا و پاکستان در دهه 50 شکل گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل مستقل فعالیت می کند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران