بهره برداری از طرح انتقال آب خلیج فارس به چادرملو آغاز شد

آیین بهره برداری از قطعه سوم پروژه عظیم طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به مجتمع صنعتی چارملو در شهرستان اردکان با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد.  

 

 


در این مراسم که به همین مناسبت در محل مخازن آبگیری مجتمع صنعتی چادرملو برگزار شد.

 

 

 

 

مهندس ناصر تقی زاده در گزارشی به تشریح تأثیرات مهم این طرح در استان یزد و صنایع این منطقه گفت: قبل از هر چیز بهره برداری کامل از خط 1 پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس را به مقام معظم رهبری و مردم استان یزد آن هم در یکی از خجسته ترین ایام که مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام و اعیاد شعبانه است، تبریک عرض می کنم.

 

وی همچنین از ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم صمت و مجلس محترم به ویژه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که با حمایت های خود روند اجرایی و عملیاتی شدن پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس و همچنین تامین مالی منابع تسریع بخشیدند تشکر و قدردانی کرد.

 

مهندس تقی زاده در گزارش خود افزود: شرکت چادرملو به عنوان یکی از سه سهامدار عمده ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس و یکی از متولیان اصلی طرح، نقش اثرگذاری در نیل به این دستاورد بزرگ داشته است.

 

شرکت چادرملو که طرح ها و برنامه های بزرگی در جهت توسعه و اکتشاف در دست اقدام دارد نیازمند بهره گیری از منابع پایدار آب می باشد چرا که آب یکی از بزرگ ترین چالش های بزرگ شرکت های صنعتی و معدنی است.

 

وی پروژه انتقال آب خلیج فارس را فرصت مغتنمی برای مشگل گشایی دانست و گفت: با همین هدف 3 شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه تصمیم بزرگی را اتخاذ کردند که در تاریخ این سرزمین بی سابقه بود.

 

مدیر عامل چادرملو گفت: قطعه سوم خط 1 که دیروز افتتاح شد، از مجتمع مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد در حدود 370 کیلومتر می باشد که انشعابی هم به مجتمع معدنی چادرملو به طول 150 کیلومتر کشیده می شود.

 

وی تصریح کرد: دبی آب انتقالی به این منطقه 2 مترمکعب بر ثانیه از طریق لوله هایی به قطر 1000 تا 1200 میلیمتر می باشد و 7 مخزن 110 هزار مترمکعبی نیز برای ذخیره سازی آب احداث شده است که برای سالها تامین کننده آب پایدار برای صنایع خواهد بود.

 

مهندس تقی زاده در ادامه از مرحوم پاشایی فام؛ مدیرعامل وقت بانک سپه، محمد جلال مآب مدیرعامل وقت گل گهر، محمود نوریان مدیر عامل وقت شرکت چادرملو و آقایان مرادعلی زاده، بنی اسدی و دکتر یاری مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس بعنوان انسان های شجاعی که جسارت به خرج دادند و گام های اول را برای این پروژه ملی برداشتند تقدیر و تشکر کرد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه، بسیاری معتقد بودند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد اما با ایمان و باور و جسارتی که در بین بنیانگذاران این طرح وجود داشت، این ریسک بزرگ انجام شد افزود: نباید فراموش کنیم این پروژه عظیم در اوج تحریم ها محقق شد.

 

موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خاصه نمی شود بلکه موضوع مهم که از دستاوردهای این طرح عظیم است و باید به آن توجه داشت، انتقال فناوری است.

 

نزدیک به 190 شرکت سازنده و پیمانکار توانمندی های خودشون رو به منصه ظهور رساندند و اکنون ما صاحب توان فوق العاده ای برای ساخت قطعات مورد نیاز از جمله ابرپمپ ها هستیم و انشالله در نظر داریم ساخت ممبران های آب شیرین را هم داخلی سازی کنیم که مقدمات آن در حال اجراست.

 

ناصر تقی زاده همچنین در این مراسم گفت: بسیار خرسندم که خطوط دوم و سوم این طرح هم با حمایت های دولت محترم و شخص رئیس جمهور و جناب آقای رزم حسینی که تصمیم شجاعانه برای تداوم این طرح بزرگ ملی برای انتقال آب به فلات مرکزی و شرق کشور گرفتند تشکر کنم و ما کاملاً از آن حمایت می کنیم، چرا که معتقدیم اکنون این توانمندی در کشور به اثبات رسیده که می توان با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ سودآور و بخش خصوصی، نه تنها به عمران و آبادانی کشور سرعت ببخشیم بلکه باری از روی دوش دولت ها نیز می توانیم برداریم.

 

این پروژه عملاً ثابت کرد که اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج کند و این مهم را به شرکت های خصوصی محول کند امری شدنی و مثمر ثمر برای کشور خواهد بود.

 

منبع خبر: زوزنامه اقتصاد ملی - بیست و پنجم اسفند 99

دیدگاه کاربران